Skip to main content

De Voka hotline Terugblik op 2021

  • 03/12/2021

Wist je dat je jouw ondernemersvragen kan voorleggen aan onze Kamer? Zit je met een vraag over vergunningsbeleid, coronamaatregelen, internationaal ondernemen, regelgeving, innovatie, duurzaamheid, hr-beleid of heb je een juridische kwestie? Onze adviseurs staan voor jou klaar met expertise en advies op maat van jouw bedrijf. In 2021 beantwoordden we meer dan 1600 specifieke ondernemingsvragen.

Waarom de hotline?

Voka biedt haar leden gratis eerstelijns- advies. Wat jouw vraag ook is, we helpen je graag verder. We doen ons uiterste best om jou binnen de twee werkdagen een antwoord te bezorgen.

Naast onze eigen ervaring binnen diverse domeinen, kunnen we ook beroep doen op een uitgebreid netwerk van externe experts, via samenwerkingen met onze partners. Bovendien kunnen we jou ook in contact brengen met andere leden die met dezelfde vraagstukken te maken hebben. We behandelen jouw vraag uiteraard steeds discreet en anoniem.

Welke vragen waren “hot” in 2021?

Het mag niet verwonderen dat we in 2021 het meeste vragen ontvangen hebben over de coronamaatregelen. Andere uitblinkers waren vragen rond Brexit en internationaal ondernemen, hr-vragen en algemeen juridische vragen.

We ontvingen heel wat vragen over de geldende maatregelen bij internationale verplaatsingen van werknemers. Sinds de invoering van de zogenaamde “coronapas” is reizen eenvoudiger. Nu krijgen we dan weer veel vragen over de aangelegenheden waarbij men de coronapas mag gebruiken. Verder waren issues rond steunmaatregelen, het bestellen van sneltesten en quarantaine ook hoogvliegers.

“Hot issues” worden lobbypunten

We zoeken voor ieder probleem een oplossing. Sommige obstakels zijn echter te groot om alleen te overwinnen. Op die momenten geven we jou een stem op lokaal, Vlaams, federaal en internationaal niveau.

Mede dankzij onze hotline weten wij welke onderwerpen jou aan het hart liggen. Krijgen wij 7 vragen over het gebruik van de coronapas op het werk of over een steunmaatregel, dan weten wij dat we hiermee aan de slag moeten op politiek niveau.

Op die manier hebben we in 2021 een heleboel zaken gerealiseerd:

  • Vaccineren op de werkvloer, voor grote bedrijven met een lage vaccinatiegraad
  • Een eenvormige en automatische procedure voor tijdelijke werkloosheid
  • De invoering van de energienorm, om concurrentiehandicaps weg te werken
  • De jobbonus werd ingevoerd, wat werken interessanter maakt
  • De steunzone “ontwrichte zone Kempen” werd verlengd. Deze voorziet een vrijstelling van de doorstorting van bedrijfsvoorheffing
  • ...

Contactpersoon

Fientje Moerman

Voka Lokaal Coördinator

Proximus
IMU - vzw - Mediafin TTL
imu - vzw - Recupel
AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende
MK - Advertentie Van Dessel
Advertentie VanRoey- nov
AW_Welt_6stappenplan
AW_Digitalisering

Artikel uit publicatie