Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “De visie was te mooi om de sprong niet te wagen”
“De visie was te mooi om de sprong niet te wagen”
  • 19/02/2019

“De visie was te mooi om de sprong niet te wagen”

Werner Herbots Polytek

Het Tiense Polytek kan je makkelijk één van de scherpste ingenieursbedrijven van Vlaanderen noemen. Sinds 2016 groeiden ze explosief, ze zijn pioniers met 3D en VR en ze bouwen industriële installaties voor een reeks grote klanten. Zaakvoerder en oprichter Werner Herbots leidt ons door de recente groei van zijn bedrijf, maar ook hoe hij zichzelf opwerkte van monteur naar ingenieur-ondernemer.
 

Tekst: Tom Cassauwers – Foto’s: Dirk Leemans

Polytek is voor oprichter en zaakvoerder Werner Herbots niet zomaar een bedrijf, het is een visie. “Ik werkte in allerlei rollen in de industrie en de bouw en ik zag dat het beter kon”, vertelt hij. “Heel vaak kregen we ontwerpen waarmee de aannemer die het moest bouwen helemaal niets was. Soms moest die aannemer zelfs opnieuw beginnen tekenen en ontwerpen. Met Polytek wil ik daar iets aan doen."

En die visie sloeg aan. Het ingenieursbedrijf uit Tienen groeide sinds 2016 van een eenmansbedrijf naar een onderneming van dertien werknemers. En er is nog groei op komst. Ondertussen haalden ze ook al klanten binnen zoals Tiense Suiker, Danone en TMS Industrial Services en blijven ze inzetten op innovatie. Zo zijn ze pioniers in het gebruik van 3D-scanning en gebruiken ze nu zelfs virtual reality (VR) om hun klanten beter in te lichten.

Werner HerbotsMaakbare ontwerpen

Maar wat doet Polytek dan concreet? "We werken vooral voor industriële klanten, voor wie we meestal installaties vernieuwen. We doen erg veel detailed engineering, we maken dus ontwerpen die maakbaar zijn”, beschrijft Werner zijn onderneming in een notendop.

“Onze core business is dus het maken van ontwerpen”, vervolgt hij. “Een  klant komt met een probleem naar ons, bijvoorbeeld een fabriek die een nieuwe verpakkingsinstallatie wil bouwen. Die nieuwe installatie heeft waarschijnlijk andere vormen en andere noden dan het huidige systeem. We moeten in dat geval allerhande elementen van de fabriek aanpassen, zoals het dak, de steunpilaren en de leidingen. Wij helpen de klant met die transitie door bijvoorbeeld het ontwerp te maken, alles te plannen en heel vaak doen we ook het projectmanagement."

Van monteur naar vertaler-tolk

De carrière van Werner begon wel bescheidener dan die sterke groei doet vermoeden. "Ik ben gestart als monteur", vertelt de ondernemer. "Ik werkte in een constructiebedrijf en ik stond dus zelf op de werkvloer. En dat was een enorm boeiende job, maar op een bepaald punt wilde ik ook beslissen hoe je iets ontwerpt en bouwt. Ik wilde niet enkel de opdracht krijgen om het te plaatsen, maar het ook zelf ontwerpen. Ik ben daarom avondschool gaan volgen en de kennis die ik daar opdeed gaf me een enorme boost om een eigen ingenieursbureau op te starten."

Die transitie was natuurlijk ook moeilijk. "Ik heb me wel moeten aanpassen aan die nieuwe job want je komt in een heel andere omgeving terecht. En de eerste tien jaar van mijn carrière volgde ik elke avond wel avondschool. Maar dat ik beide werelden zag, heeft me ook enorm geholpen. We zitten vaak aan tafel met mensen uit die twee werelden en daar treed ik vaak op als vertaler-tolk."

Groeispurt

Uiteindelijk zag Polytek in 2011 het licht. Die eerste jaren werkte Werner vooral alleen, als consultant voor andere bedrijven. Maar vanaf 2016 kwam de grote groei voor Polytek en wierven ze hun eerste werknemers aan. "De kriebel om Polytek groter te maken bleef aanwezig”, vertelt Werner. “Dat zit waarschijnlijk in het ondernemers-DNA. De visie van het bedrijf was te mooi om het alleen te blijven doen. En daarom begon ik in 2016 met het aanwerven van onze eerste werknemers."

Sindsdien maakten ze alvast een steile groei mee. "Het is snel gegaan", erkent Werner. "We moesten onze businessprocessen optimaliseren en ons personeels- bestand heel sterk uitbreiden. Nu zitten we al aan 13 werknemers en ongeveer 1 miljoen euro aan omzet. Daarnaast
hebben we klanten zoals Danone, Tiense Suiker en TMS Industrial Services. Tijdens de komende maanden en jaren hopen we trouwens nog meer te groeien."

3D en VR

Sinds die beginjaren werd 3D en VR zowat een handelsmerk voor Polytek. "Vroeger ontwierp je alles in 2D”, blikt Werner terug. “En eens het ontwerp er was moest je kijken of dat niet clashte met bijvoorbeeld een bestaande muur of pilaar. Zo ja, moest je dat zien op te lossen.”

Dat was natuurlijk niet ideaal en daarom begon Werner naar 3D te kijken. “Bij Polytek werken we vandaag voor 95% van onze ontwerpen in 3D. We doen eerst een 3D-laserscanning. We meten dus miljoenen punten in een ruimte en maken op basis daarvan een 3D-model. In dat 3D-model tekenen wij het nieuwe ontwerp. Samen met de klant kunnen we dan interactief ons voorstel presenteren en aanpassen. Iedereen krijgt op die manier veel inzicht in wat er gaat komen. Alle departementen van het bedrijf kunnen plots meevolgen, niet enkel de techneuten, maar ook veiligheid, productie of zelfs human resources. En nu koppelen we dat zelfs aan een virtual reality bril, waardoor je virtueel door het nieuwe ontwerp wandelt. En dat werkt echt. Vaak verdubbelt het publiek na elke meeting naarmate een project vordert. Want iedereen wil natuurlijk de nieuwe installatie in VR zien", lacht Werner.

Niettemin moeten ze regelmatig nog de voordelen van de nieuwe technologie uitleggen. "Vaak vragen klanten ons aan- vankelijk om 2D-plannen te maken, maar eens ze de voordelen van 3D zien gaan ze doorgaans overstag. En die verandering gaat heel snel. Tien jaar geleden was 3D nog heel futuristisch. Maar vandaag voel je dat er een nieuwe generatie aankomt die klaar is voor 3D en de generatie ervoor staat op het punt om die innovatie volwaardig te aanvaarden.”

When a plan comes together

Werner legt alvast één van de projecten uit waar de meerwaarde van 3D echt tot uiting kwam. "Een klant vroeg om de lay-out van een tankenpark te controleren omdat ze een nieuwe installatie hadden besteld. Maar ze wisten niet of die nieuwe tanken zouden passen in de ruimte. We deden toen een 3D-scan en we zagen onmiddellijk dat er heel wat problemen waren in de bestaande omgeving. We maakten daarom een reeks aanpassingen en toen de tanken geplaatst werden, pasten ze allemaal perfect, met een speling van 5 centimeter. Net zoals we op de computer hadden voorspeld.”

Voor Werner is dat het mooie aan zijn job: van een computerbeeld naar de realiteit gaan. “Het geeft een geweldig wauw-gevoel als je voor een installatie staat en alles past. Iets wat je een paar weken daarvoor op je computer maakte voor je zien verschijnen, dat is het mooiste wat er is."

3D is trouwens niet het eindpunt voor Werner qua innovatie, hij houdt alvast de ogen op de toekomst. "Er beweegt enorm veel in onze sector. Wie weet wat technologieën zoals 3D-printen en artificiële intelligentie nog gaan brengen? Industrie 4.0 betekent dat er volgens mij in de komende tien jaar een sterke transitie op komst is voor industrie, de bouw en ingenieurs."

"Wie weet wat technologieën zoals 3D-printen en artificiële intelligentie nog gaan brengen? Industrie 4.0 betekent dat er volgens mij in de komende tien jaar een sterke transitie op komst is voor industrie, de bouw en ingenieurs."

Foodport

Polytek is vandaag gevestigd in Foodport, een incubator in Tienen die bedrijven in de voedingsindustrie ondersteunt. “Theoretisch gezien zijn we geen voedingsbedrijf, maar 99% van onze klanten komen uit die sector. Dus we passen hier zeker wel”, lacht Werner.

Die keuze voor Foodport kwam er toevallig. "We zaten toen in een container in een industriepark en we stonden op het punt om onze derde werknemer aan te werven. We moesten dus verhuizen. We dachten daarom eerst om iets nieuws te bouwen en we hadden daarover een afspraak in Foodport. Tijdens die meeting bleek dat zelf bouwen geen goede keuze was, maar Foodport leek ons wel een leuke locatie. Dus zijn we naar hier verhuisd en momenteel bezetten we al een hele verdieping in het gebouw."

En die locatie bleek cruciaal. Tienen is een knooppunt voor de voedingsindustrie en de bereikbaarheid is perfect. “Onze stad kent een enorm goede ligging”, stelt Werner. “En dat benadrukken we niet vaak genoeg. Je bent hier heel vlot vanuit Leuven en dat is voor ons bedrijf al een enorme meerwaarde gebleken. We zijn ook sterk ingebed in het lokale netwerk van bedrijven en we hebben goede relaties met het Tiense netwerk van ondernemers."

Familiale sfeer

Maar naast de groei is Werner ook trots op een ander element van Polytek: hun interne cultuur. "Eigenlijk hebben we geen hr-beleid, misschien is dat ons beleid", lacht de zaakvoerder. "Natuurlijk zal dat niet werken in een bedrijf van 100 personen, maar we bouwen graag aan een losse en familiale cultuur."

Niettemin had die ad-hoc-aanpak al een goed resultaat. “We doen heel vaak activiteiten samen, denk maar aan iets gaan drinken of gaan karten. Anderzijds is er ook flexibiliteit, als er op een avond iets af moet, dan moet ik niet vragen  om langer te blijven. Mensen doen dat gewoon zelf. Het is echt heel familiaal. En dat is gekomen zonder er moeite voor te doen, er zat geen strategie of plan achter. Dat krijg je door gewoon menselijk tegen elkaar te zijn. Wat volgens mij de krachtigste en duurzaamste manier is om een goede interne cultuur te kweken."Werner Herbots

Leer van anderen

Uit dat succesvolle ondernemerspad haalde Werner alvast enkele lessen. “Je hoort vaak dat je moet durven falen, en daaruit moet leren”, vertelt hij. “En je moet zelf natuurlijk met je gezicht tegen de muur lopen, want dat is heel belangrijk als je wil leren. Maar dat is niet het hele verhaal. Een goed, kwalitatief netwerk van mensen die je vertrouwt en die zelf eerlijk en open hun eigen ervaringen delen, dat is ook enorm belangrijk. Zo leer je ook van de fouten die zij maakten. Laat je dus omringen door goede, vakbekwame mensen en leer zo veel mogelijk van hen en hun fouten.”

Ondertussen blijft Werner ambitieus voor Polytek. Ze hebben er zelfs een plan voor. “We noemen het ons 2020 plan”, vertelt hij. "Dat houdt in dat we in 2020 met 20 willen zijn. Kwantiteit gaat natuurlijk niet boven kwaliteit en die groei moet op een kwalitatieve manier gebeuren. Maar toch willen we groeien. De visie die we nu hebben is te mooi om het te laten zijn voor wat het is. Wat we brengen mag echt wel gezien worden in de industrie en dat moeten we uitbreiden. Voor ons is 2020 een realistisch punt om met 20 te zijn. We moeten er zelfs durven overgaan. 40 of  50 werknemers moet de komende jaren zeker mogelijk zijn."
 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie februari 2019.

Proximus
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad