Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 03/01/2025

België telt in totaal zo’n 4,6 miljoen appartementen. Elk appartementsgebouw met meer dan één eigenaar is verplicht een syndicus te kiezen voor het beheer van de gemeenschappelijke delen. Maar slechts 564 van de meer dan 10.000 vastgoedmakelaars die ons land telt koos ervoor om uitsluitend syndicus te worden. Vandaar dat het beroep van syndicus al zo’n tien jaar op de lijst van de knelpuntberoepen staat. Beste vrienden Didier en Yannick sprongen in het gat op de vastgoedmarkt.

Hoe zijn jullie op het idee voor Syntres gekomen?

Yannick, syndicus en eigenaar-bestuurder bij Syntres: “Ik ben zelf jarenlang syndicus geweest in Antwerpen. Ik wilde een verschil maken in de sector. Binnen de bedrijven waar ik gewerkt hebt, kon ik daar niet ver genoeg in gaan. Daarom hebben we beslist om ons eigen pad te volgen. Initieel waren we met drie – vandaar dus ook de tres in onze bedrijfsnaam. We zijn met z’n drieën aan tafel gaan zitten, de waarden bleken te kloppen, dus zijn we samen verdergegaan.”

Didier, eigenaar-oprichter Syntres en mede-eigenaar Best in Graphics: “We willen het verschil maken met een persoonlijke aanpak en een goede communicatie. We vinden het belangrijk om onze klanten snel en goed op de hoogte te houden.”

Didier, jij volgde ook Bryo, het startersprogramma van Voka. Hoe heeft dat jullie ondernemingsverhaal geholpen?

Didier: “Ik vond het heel interessant om Bryo te volgen. Het heeft ervoor gezorgd dat ik met de juiste mensen aan tafel gingen zitten om mij mee te begeleiden voor de dingen waar ik zelf weinig kaas van had gegeten. Bij elk onderdeeltje – marketing, financiën, HR en dergelijke – gaven ze handvaten om er verder mee aan de slag te kunnen gaan. Dat heeft me als ondernemer heel hard geholpen.”

Hebben jullie tips voor ondernemers die twijfelen om de sprong naar het ondernemerschap te nemen?

Yannick: “Gewoon doen, zou ik zeggen. Ik heb zelf erg veel schrik gehad: Didier heeft mij daar heel hard in moeten overtuigen. Tot op de dag van vandaag heb ik er nog geen minuut spijt van gehad. Ook in onze persoonlijke ontwikkeling heeft het ons enkel verder gebracht.”

Ze zeggen wel eens dat de klant koning is. Wat is jullie mening daarover?

Yannick: “Ik denk dat de klant koning is. Maar de koning moet zich ook effectief als koning gedragen. Zo is bij ons wederzijds respect enorm belangrijk. We werken dagelijks samen met mensen. Als de mensen ons respect geven, dan geven we hun dat met plezier ook terug.”

Wil jij ook de sprong wagen?

Start of schaal je onderneming met Voka Bryo!

Kaat Roels

Coördinator jong ondernemerschap

Full bio of Kaat Roels

Ward Paridaens

Coördinator jong ondernemerschap

Full bio of Ward Paridaens

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier
IMU-VM-Mogelijk-1 mei tot 1 juni 2025
Mogelijk | uw bedrijfspand makkelijk gefinancierd
imu - vzw - opt
imu - vzw - slimstock

Artikel uit publicatie