De mobiliteit van de toekomst

06/09/2018

België staat bekend om zijn ellenlange files en vertragingen van het openbaar vervoer. Als het openbaar vervoer dan eens wilt meezitten, zijn er vaak slechte aansluitingen. In Finland hebben ze de oplossing gevonden voor dit probleem met Mobility as a Service. Kortweg MaaS.

Alles in te vinden op één app

MaaS zorgt voor de integratie van verschillende transHelsinki, Finlandportmodi in één enkele mobiliteitsdienst, beschikbaar voor iedereen en inspelend op de vraag van de gebruikers. Passagiers maken gebruik van het openbaar vervoer of de diensten die ze nodig hebben met slechts één ticket en één prijs. De verschillende vervoersmiddelen sluiten naadloos op elkaar aan, van bussen en trams tot deelauto’s en deelfietsen. Alle informatie die de passagier nodig heeft om zijn of haar reis te plannen, is te vinden op een app waar alles geïntegreerd is.

Privéwagen verkopen

Het systeem vond zijn oorsprong in Finland, meer bepaald in Helsinki. Het land is een pionier op het vlak van Mobility as a Service en helpt het systeem promoten over heel de wereld. MaaS heeft als doel om mensen uiteindelijk te overtuigen om hun privéwagen te verkopen. Niet omdat het verplicht is, maar omdat de alternatieven makkelijker en beter zijn. Momenteel zijn de resultaten veelbelovend zo is er in Helsinki maar liefst een toename van 25% van het openbaar vervoer.

De eerste die met een geïntegreerde app op de proppen kwam was start-up Tuup, die verschillende mobility services samen bracht onder één app. Het eerste deel van 2016 was voorbestemd om de app te starten en na een tijdje werd het hele systeem geïntroduceerd in de stad. Later kwam MAAS Global met de app Whim, een app met hetzelfde principe. MAAS Global bleef echter niet alleen stilstaan bij Helsinki, Later werd Whim gelanceerd, een app volgens hetzelfde principe als Tuup maar die zich focust op verschillende landen. Het bedrijf heeft projecten lopen in Helsinki, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België.

Proefprojecten

Wij hier in Vlaanderen kunnen met onze files en opstoppingen nog veel leren van Helsinki. In Vlaamse steden is de weg naar Mobility as a Service nog lang, maar toch worden er al een aantal initiatieven opgezet. Zo liep er in 2016 een proefproject in Gent, is MAAS Global actief bezig om in Antwerpen een systeem op te zetten en is ook Brussel bezig met een bewuste mobiliteitsverandering. Het is de bedoeling om uiteindelijk een gedragsverandering teweeg te brengen bij mensen en hen anders te laten nadenken over mobiliteit. Mobility as a Service is de tool die ons naar de mobiliteit van de toekomst zal leiden.