Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘De kracht van Lead Companies ligt in de openheid en discretie’

‘De kracht van Lead Companies ligt in de openheid en discretie’

  • 15/02/2023

Letterlijk spelenderwijs de wereld veroverd: dat is het verhaal van intussen drie generaties van Elaut uit Sint-Niklaas. In de voorbije decennia is dit Wase familiebedrijf uitgegroeid tot een van de marktleiders in de amusementssector, meer specifiek voor elektromechanische spelen. Het traject Lead Companies is voor CEO Erik Verstraeten een interessant klankbord om zich in die koppositie te kunnen handhaven. 

Van de E-Claw over de Ticket Circus tot de Fireball: in rijen staan ze bij Elaut klaar om verstuurd te worden naar klanten wereldwijd. Vooral in speelhallen en amusementsparken zijn de grijpkranen, coin pushers en arcadespelen van Wase makelij te vinden, maar ook in bijvoorbeeld bowling- of bioscoopcomplexen en trampoline- of andere themaparken brengt Elaut extra plezier. ‘Overal waar mensen een leuke tijd willen beleven, zorgen onze spelen voor nog meer fun. Voor de Aziatische markt hebben we stevige concurrentie van Chinese fabrikanten, maar zowel in Europa, Amerika, Australië als het Midden-Oosten zijn we marktleider’, geeft CEO Eric Verstraeten aan. Zijn vader Achiel startte het bedrijf in 1959 op en wist dat stapsgewijs uit te bouwen. ‘Hij begon met speelautomaten te bouwen voor kermisattracties. Al snel was hij ook actief in Nederland en vooral Duitsland, dat in die periode talrijke grote kermissen kende. Maar vooral door te innoveren, bleef het bedrijf groeien. Hij ontwikkelde bijvoorbeeld een grijparm die in staat was om zwaardere gewichten zoals knuffeldieren te dragen. Met die Belgian crane konden we internationaal verder doorbreken’, klinkt het.

Assemblage in Florida

Naast zijn hoofdzetel in Sint-Niklaas, waar vandaag een 90-tal medewerkers actief zijn, beschikt de Elaut Groep zo ook over buitenlandse vestigingen in zowel Duitsland, Spanje als Florida. Vanuit die vestiging bedient de in totaal 220 man sterke groep het Amerikaanse continent, dat voor bijna de helft van de omzet zorgt. ‘Onze Belgische markt is slechts 7 % van de omzet, dus moeten we wel internationaal denken. Ons filiaal in West Palm Beach behoort sinds 2017 tot de groep. Daar gebeurt nu ook de assemblage van onze spelen voor de Amerikaanse markt. Ten slotte zijn nodige materialen zoals hout, glas, kabelbomen en metaal daar eveneens beschikbaar. Kits met specifieke componenten sturen we dan van hieruit naar ginder op. Op die manier kunnen we de stevig toegenomen transportkosten, wisselkoersschommelingen tussen de euro en de dollar en dreigende marktprotectie omzeilen’, legt Eric Verstraeten uit.

Snel inspelen op wisselende marktomstandigheden laat Elaut Groep toe om toonaangevend te blijven in zijn niche. Extra bruikbare ideeën daartoe haalt de Sint-Niklase fabrikant van amusementstechnologie in Lead Companies. ‘Voortdurend innoveren is uitermate belangrijk voor ons om wereldwijd voorop te kunnen lopen. Onze markt en klanten kennen we uitstekend, dus op dat vlak helpt Lead Companies ons niet. Maar ondernemen gaat samen met heel wat andere belangrijke aspecten, van ontwikkeling naar productie en finance tot hr. Het is heel interessant om daarover regelmatig van gedachten te kunnen wisselen met andere ondernemers uit bedrijven in een gelijkaardige positie. Bovendien verloopt alles in een heel vertrouwelijke sfeer. Dat maakt dit netwerk nog krachtiger.’

ONLINE SPELEN WINT AAN POPULARITEIT 

Samen met de impact van de pandemie op de amusementssector zette de verstoorde supply chain Elaut voor een moeilijk 2021. ‘Maar het tekort aan componenten is gelukkig alweer voor het grootste deel geleden. En omdat het sociale leven kon hernemen, is ons orderboek ook weer volgelopen’, geeft hij aan. ‘We merken wel dat corona de interesse in de onlinebeleving in de hand heeft gewerkt. Mensen willen thuis spelen, maar graag met de spanning erbij van ook iets te kunnen winnen. Die extra funfactor maakt het nog leuker. Op die groeiende markt spelen we in met een eerste proefopstelling voor een Nederlandse klant, waarbij onlinespelers grijpkranen en pushers vanop afstand kunnen bedienen. Hun eventueel gewonnen prijzen of gewonnen vouchers kunnen ze dan later bij een fysiek bezoek aan de amusementshal inwisselen. Dat concept willen we stelselmatig uitbreiden in b2b-model.’

‘Van gedachten wisselen met andere ondernemers uit bedrijven in een gelijkaardige positie is interessant.’

Eric Verstraeten
Banner belgian coast hotels maart
AW_Welt_6stappenplan