Skip to main content

In de kijker

  • 18/05/2020

Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant zet sterk in op de regionale Voka-werking. Hiermee willen we u nog makkelijker in contact brengen met ondernemers uit uw regio. We willen de vinger aan de pols houden, ook bij politici, om uw belangen nog beter te verdedigen. Hier kan u de meest actuele bedrijfsnieuwtjes terugvinden van leden uit de regio Kanal+. 

Eiffage Energie Systèmes neemt Solufak uit Meise over

Eiffage Energie Systèmes blijft zich in België uitbreiden. Na de overname van ATI Industrie begin 2020 kondigt het energiebedrijfsmerk van de Franse groep Eiffage nu ook de overname van Solufak aan. 

Solufak is gevestigd in Meise, in de buitenwijken van Brussel, en biedt sinds 2012 audiovisuele oplossingen aan bedrijven: videoconferentiesystemen, draadloze presentatie, digital signage, video walls, geluid, eensluidende communicatie, streaming ,... 

Solufak is een referentiespeler op de audiovisuele markt in België, die op de expertise van 23 medewerkers steunt en die een omzet van bijna 8 miljoen euro in 2019 heeft behaald. Tot de klanten van Solufak behoren onder andere de hotelketen Thons Hotel, de wereldwijde vastgoeddienstverlener CBRE, WeAreOne.World, organisator van het beroemde elektronische muziekfestival Tomorrowland, alsook grote bedrijven die actief zijn op het gebied van telecommunicatie.

"Deze overname is een aanvulling op ons dienstenaanbod in de tertiaire sector. Het ligt ook in de lijn van onze wens om onze expertise uit te breiden en globale oplossingen te bieden aan onze klanten en eindgebruikers", zegt Dominique Scherpenbergs, CEO van Eiffage Energie Systèmes Belux.

Met het oog op de verdere ontwikkeling van de activiteiten van Solufak zullen de voormalige aandeelhouders van het bedrijf, Alain Hoskens en Fabian Charpentier, het uitstekende werk van de afgelopen jaren voortzetten en daarbij van de dynamiek van een grote internationale groep genieten.

"Onze doelstelling is om onze nieuwe dochteronderneming te ondersteunen, zodat zij kan blijven groeien door haar klantenportefeuille en nieuwe diensten te ontwikkelen", besluit Dominique Scherpenbergs. 

Ricoh-dochter zoekt 45 nieuwe krachten

ICT-, Software- en HR-consultant Orbid, sinds april dit jaar dochter van het in Vilvoorde gevestigde Ricoh Belgium, zoekt 45 nieuwe krachten. Met de openstaande vacatures wil het bedrijf anticiperen op de groeiende vraag naar technologische innovatie.

Hoewel de impact van de crisis zich ook op de arbeidsmarkt laat voelen, is Orbid op zoek naar 45 nieuwe medewerkers. Met de vacatures anticipeert de onderneming op de groeiende vraag naar technologische innovatie. De meest gezochte profielen zijn ICT-engineers, ontwikkelaars en consultants.

“Orbid kan zich al geruime tijd als een sterk groeibedrijf manifesteren”, zegt Jan Verfaellie, CEO van Orbid. “Dat is natuurlijk alleen maar mogelijk door regelmatig vers talent aan te werven. De overname door Ricoh heeft ons nog wat meer wind in de zeilen gegeven, waardoor we nu zelfs in het midden van een crisis niet minder dan 45 mensen willen aanwerven. De vraag naar technologie is de voorbije maanden uiteraard fors toegenomen. Van tools voor cloud en online samenwerking tot het verhogen van de productiviteit. Het zorgt ervoor dat we extra handen nodig hebben, zodat we onze klanten optimaal kunnen blijven ondersteunen.”

Orbid is al verschillende jaren stevig aan het groeien en daar heeft de crisis geen verandering in gebracht. Vorig jaar draaide het bedrijf een omzet van 25 miljoen euro – een stijging van liefst 78% in vijf jaar tijd. Op dit moment werken er 125 mensen, ofwel 53% meer dan in 2015. Na een eerste succesvolle aanwervingscampagne in augustus mocht Orbid al 13 nieuwe gezichten verwelkomen.

Bron: Made in Vlaams-Brabant | Tekst: Alain Trappeniers

Diegemse digitaal acceleratiebureau Upthrust haalt Grava binnen

Digitaal acceleratiebureau UPTHRUST, dochteronderneming van The House of Marketing, bundelt de krachten met digital performance marketing agency Grava. Zo breidt UPTHRUST zijn growth & performance marketing aanbod in de Europese markt verder uit. Dankzij het nieuwe partnership bieden UPTHRUST en Grava samen een bredere waaier aan digital performance marketing services aan klanten om winstgevende groei te realiseren.

In juni dit jaar nam UPTHRUST digital product studio Gafas over. Vandaag kondigt het bedrijf een nieuw partnership aan: digital performance marketing agency Grava vervoegt UPTHRUST en The House of Marketing om de groei van de groep verder te versnellen. “Tijdens gezamenlijke projecten ontdekten we een grote complementariteit en gelijke mindset. Door onze samenwerking kunnen we voor onze Belgische en internationale klanten groei realiseren op korte termijn door growth acceleration sprints, maar ook op lange termijn door performance marketing strategieën”, zegt Dennis De Cat, oprichter en Managing Partner van UPTHRUST.

+150 medewerkers

Met de 18 medewerkers van Grava bestaat de groep nu uit een team van +150 exclusieve digitale marketing & sales professionals. Grava voegt een sterke klantenportfolio, een reeks awards en unieke partnerships in de Belgische markt met onder andere Google, Facebook en Adform toe. De drie entiteiten blijven initieel naast elkaar bestaan: elke speler behoudt zijn eigen DNA. Samen vormen de bedrijven wel één team: per klant en project wordt gezocht naar de optimale samenstelling van de beste experts.

Internationale ambities

De groep legt de lat nu hoger voor internationale ambities. Grégory Delens, Managing Partner Expansions bij The House of Marketing & UPTHRUST: “Expansie zien we tweeledig: we streven ernaar om onze expertisedomeinen uit te breiden en te versterken via een buy & build strategie en leggen ons toe op geografische uitbreiding. Vandaag beheren UPTHRUST en Grava digitale campagnes in meer dan 30 landen en heeft de groep kantoren in België, Nederland en Duitsland.” Die groei wordt mede mogelijk gemaakt door sterke referentieaandeelhouder Down2Earth Capital en Quanteus Group, dat sinds 2014 aan boord is bij The House of Marketing.

Bron: Made in Vlaams-Brabant | Tekst: Alain Trappeniers

ICT-Securitybedrijf TFE/Netcure schenkt cybersecurityproducten aan Thomas More Hogeschool

ICT-Securitybedrijf TFE/Netcure, met een vestiging in Zaventem, schonk samen met fabrikant Watchguard voor 100.000 euro aan cybersecurity producten aan de Thomas More Hogeschool. De securityspecialisten willen met de schenking de studenten van de #ITFactory vertrouwd maken met moderne technologieën die vandaag beschikbaar zijn op de markt. Zo zijn ze beter gewapend tegen de toename aan cyberdreigingen en -aanvallen. TFE/Netcure hoopt met de sponsoring getraind IT-beveiligingspersoneel aan te trekken en te houden. 

De ontwikkeling van beveiliging gaat even hard als de evolutie van cybercriminaliteit. Voor scholen blijkt het dan ook vaak moeilijk om up-to-date te blijven. Bijgevolg worstelen bedrijven/organisaties met het vinden en houden van goed technisch geschoold personeel. Met het WatchGuard Initiative voor Security Education, oftewel WISE, stelt fabrikant WatchGuard producten en kennis ter beschikking aan de academische gemeenschap.

Sponsoring

TFE/Netcure, een ICT-securitybedrijf met onder andere een vestiging in Zaventem, sponsort dit project met hardware en softwarelicenties ter waarde van 100.000 euro. Hun cybersecurity-specialisten zullen de Thomas More Hogeschool bovendien bijstaan met informatie uitwisseling en technische ondersteuning. Zo kunnen de studenten van de #ITFactory minstens 3 academiejaren werken met recente cyberbeveiligingsproducten en een beroep doen op actuele informatie. Zo worden ze het getraind IT-beveiligingspersoneel waar bedrijven vandaag behoefte aan hebben.

Werkvloer

Erik Bosmans, Managing Director TFE/Netcure: “Met deze sponsoring en onze actieve bijdrage willen we onze band met de Thomas More #ITFactory versterken. Het is voor ons een manier om iets terug te geven aan de maatschappij. Bovendien heeft de sector er ook alle belang bij dat studenten van de richting cybersecurity reeds vertrouwd zijn met de producten en technologieën die ze op de werkvloer kunnen aantreffen. Ten slotte benadrukt dit gezamenlijk project ook nog eens onze samenwerking met Watchguard, die houdt intussen al meer dan 20 jaar stand”, besluit Bosmans.

Bron: Made in Vlaams-Brabant | Tekst: Alain Trappeniers

Vastgoedexploitant Warehouses De Pauw bouwt grootste chocolademagazijn ter wereld

Vastgoedexploitant Warehouses De Pauw (WDP), met hoofdzetel in Wolvertem, bouwt in opdracht van chocoladefabrikant Barry Callebaut het grootste chocolademagazijn ter wereld. 

In Lokeren, langs de E17, is de bouw gestart van wat het grootste distributiecentrum voor chocolade ter wereld moet worden. De beursgenoteerde vastgoedgroep WDP bouwt het in opdracht van Barry Callebaut, ’s werelds grootste chocoladeproducent. Callebaut heeft een productie-eenheid langs de Brusselsesteenweg in Halle.

125.000 palletten 

Op de 60.000 vierkante meter grote site komt een hoogtechnologisch magazijn dat plaats zal bieden aan 125.000 palletten van elk 600 kg. Het nieuwe distributiecentrum op het al even nieuwe bedrijventerrein E17/4 in Lokeren is volgens de chocoladeproducent ideaal gelegen: centraal in de driehoek Gent-Antwerpen-Brussel (waar heel veel klanten gevestigd zijn), niet ver van de fabrieken in Wieze en Halle en met een directe toegang naar de haven van Antwerpen (voor de export).

Volautomatische kranen 

In die gangen van het 41m hoge gebouw zullen volautomatische kranen met twaalf kilometer per uur de bestellingen ophalen of het magazijn weer aanvullen. “Mensen zullen normaal gezien nooit in dat stuk van het gebouw komen”, liet Koen Baele van WDP verstaan in Het Nieuwsblad. “Tenzij eens voor een herstelling. Maar voor de rest gebeurt alles automatisch. Die kranen weten perfect van welke plaats uit de 83.000 ze iets moeten ophalen. Daarom spreken we hier eigenlijk over één grote machine. Het volledige gebouw is ook onder die noemer gekeurd.”

100 miljoen  

Alle 85 personeelsleden in het huidige logistieke centrum in Aalst behouden hun job en verhuizen in de zomer van 2021, wanneer het distributiecentrum operationeel moet zijn, mee naar Lokeren. In totaal zullen er op de nieuwe site 125 mensen aan de slag gaan. Met de bouw is een investering van 100 miljoen euro gemoeid.

Bron: Made in Vlaams-Brabant | Tekst: Alain Trappeniers

De evenementenbranche schiet te hulp met mobiele wastafels

18/05/2020 - Scholen, steden en bedrijven moeten hun volledige infrastructuur onmiddellijk zo veilig mogelijk maken om de vervuilingsrisico's van Covid-19 te beperken. Dit omvat een reeks veiligheidsvoorschriften en voorwaarden, en voor deze voorschriften en voorwaarden zijn de noodzakelijke middelen geen normen. Daarom zijn acht evenementenbureaus samen gaan werken met het Belgische ACC Expert Centre Event Marketing om een ​​efficiënte en goedkope oplossing te bieden voor het wassen van de handen met respect voor sociale afstand. Deze kantoren hebben veilige en tijdelijke wastafels ontwikkeld, die nu in verschillende scholen, steden, bedrijven en werven zijn geplaatst.

Box Wash ™ ® is een mobiele wastafel met vier watertoevoerpunten. Vier personen kunnen op veilige afstand hun handen wassen met stromend water. Het apparaat kan binnen en buiten worden gebruikt in elke omgeving (zoals parken, scholen, bedrijven en pleinen). Het verwijderbare en compacte pakket is eenvoudig te monteren en kan in minder dan vijf minuten worden gemonteerd en aangesloten. De komende dagen worden er meer dan honderd Box Wash ™ ® units geplaatst in verschillende scholen in Lommel, Hoboken en Antwerpen. De wastafel komt ook op openbare plaatsen in kuststeden, die zich geleidelijk voorbereiden op de terugkeer van de tweede bewoner.

Sinds de start van de coronacrisis liggen alle evenementen stil en is onze sector meteen bijgesprongen om ziekenhuizen en apotheken te voorzien van aangepaste infrastructuur, signalisatie en materiaal. Wij hebben de knowhow en de middelen om op heel korte tijd doelgerichte oplossingen te bieden voor de meest veeleisende settings en omgevingen. Het is een logisch gevolg dat we nu ook onze ervaring en mankracht inzetten om scholen, steden en bedrijven opnieuw toegankelijk te maken.”, zegt Mathias Kerckhof van Fast Forward. 

Bron

IMU - Altez 0110
Welt white paper
Plan je bezoek in ons Experience Center!
Ontdek onze vacatures!
Proximus
Gosselin
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen