Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

De 'ijsjes'-broers Foubert en hun constante wil om te vernieuwen

ijsjes
ijsjes
Hoofdstukken

Of er weer een goede zomer lonkt voor Jan en Carlos Foubert? Vorig jaar liepen de zaken in elk geval goed. “We hebben twee keer ons omzetrecord verbroken, waarvan één keer met meer dan 25 procent.” En daar speelt innovatie een sleutelrol in.

Jan Foubert mag dan wel opgeleid zijn als IT’er en zijn hele jeugd al programmerend hebben doorgebracht, in 2010 zei hij samen met broer Carlos ‘En nu starten we een crèmerie’. “We zijn allebei gepassioneerd door eten en de keuze voor ijs was in die zin strategisch dat we een product zochten dat je een hele dag door kunt eten. Dat er in de buurt amper concurrentie was, helpt ook. Nu ja, het is niet dat er geen andere ijssalons zijn, maar er was en is er geen enkel met een soortgelijke aanpak.”

Die aanpak is inderdaad apart te noemen: Foubert is zeven op zeven open van 12 uur tot 23 uur. Jullie hebben inmiddels zestien ijskarren die je via een app kan oproepen en jullie waren pioniers op het vlak van webshops voor thuislevering.
“Ziedaar het voordeel van een IT’er die een ijssalon opent (lacht). Normaal gezien begin je in de horeca en school je je van daaruit bij, maar bij mij was het andersom. Wat handig is omdat ik mijn eigen programma’s kan schrijven. Dus als wij het moeilijk hebben om een systeem uit te dokteren om last minute vervanging te vinden voor ziek personeel, maak ik gewoon een app waarmee ik al onze flexi-jobbers en studenten in een keer kan aanschrijven. Ik ben – en dat is echt een rechtstreeks gevolg van mijn opleiding – steevast op zoek naar de meest efficiënt mogelijke manier van werken. Eens ik zoiets gevonden heb, deel ik dat ook graag met anderen. Zo rijden er nu in België al vijftig ijskarren rond met onze software aan boord en daarvan zijn er maar zestien van ons.”
 

Jan Foubert

 

Er rijden nu in België al vijftig ijskarren rond met onze software aan boord en daarvan zijn er maar zestien van ons.

Jan Foubert

Vandaar dat jullie ook snel investeerden in 180 zonnepanelen en je een programma schreef om de ijskarren een zo logisch mogelijke route te laten rijden?
“Exact. Ik had ook veel sneller dan andere handelaars door wat de kracht van sociale media is. Wij hebben nooit geadverteerd in magazines of op televisie, wel meteen op Facebook en Instagram. Foubert leeft echt online en daar steken we tot op de dag van vandaag nog veel tijd en energie in. Het is leuk om te zien dat mensen maar wat graag foto’s posten van hun ijsje en de ijskar die op hun werkplek op de parking staat. Ik mag zelf dan wel een gepassioneerde foodie zijn, het is voor de klanten dat we het doen. Vandaar ook dat we elke dag open zijn en we van in het begin onze zaak toegankelijk gemaakt hebben voor minder-validen. Slechtzienden krijgen trouwens een menukaart in braille.” 

Hoe ver kun je die zucht naar efficiëntie doordrijven?
“Ideeën genoeg hier, hoor (grijnst). We hebben nu een van onze ijskarren uitgerust met een zonnepaneel op het dak om te zien hoeveel winst we daarmee kunnen boeken. Maar meer nog dan om de efficiëntie, gaat het me om de mentaliteit die ermee samenhangt. Heeft iemand een leuk idee voor een nieuwe ijsjes-smaak, dan proberen we die gewoon uit. En als het werkt, verkopen we het vanaf de volgende dag. Stilstaan is echt achteruitgaan, daarom moet je als ondernemer constant bezig blijven. Vorig jaar vervingen we bijvoorbeeld onze plastic potjes en lepeltjes door het milieuvriendelijkere PLA-karton.” 

Wat kan de overheid doen om jouw werk te vergemakkelijken?
“Een regel die zeker aangepast moet worden, is die van de seizoensarbeid. Op dit moment is het voor ons bijna onmogelijk om mensen aan te nemen die zeven maanden per jaar vijftig uur per week willen werken om vervolgens vijf maanden niet te werken. En als de overheid zou beslissen om cash geld af te schaffen, zou ik helemaal tevreden zijn. Want nu heb ik dus iemand in dienst die de helft van de werkweek bezig is met geld tellen. Dat is toch absurd? Als ik zie dat er bij parkeergarages en in bussen alleen nog maar cashloos betaald kan worden, moet je dat toch kunnen uitbreiden naar de horeca?"  

Meer lezen over het verhaal van Foubert? 

Lees het op digitaletoekomst.be