Skip to main content
  • Nieuws
  • “De hybride werkplek kan niet zonder technologie”

“De hybride werkplek kan niet zonder technologie”

  • 17/01/2021

Corona is een echte gamechanger als het gaat over werken. Er wordt meer thuisgewerkt en dat zal in de toekomst ook zo blijven. Wat betekent dat voor bedrijven? Hoe kunnen zij succesvol de switch maken naar hybride werkplekken? We vroegen het aan Lieven Bertier, Segment Marketing Director Workplace bij Barco.

Wat is de invloed van de coronapandemie op de organisatie van werk?

“Ik zie COVID als een soort ‘flashpoint’: het moment waarop je een lucifer aansteekt en alles ontvlamt. De kiemen van verandering waren al aanwezig: bedrijven waren al bezig met videoconferencing en met employee engagement. Maar COVID heeft gezorgd voor een versnelling. Of zoals Jared Spataro, Corporate Vice President bij Microsoft 365, zegt: “In this era of remote everything, we have seen two years worth of digital transformation in two months”. Bij de start van de pandemie was er een overreactie. We zagen toen enkel de voordelen van thuiswerk: niet meer pendelen, een betere work-life balance, … Enkele maanden later begonnen we ook de nadelen te zien: niet meer deel uitmaken van een groter geheel, gebrek aan betrokkenheid, … Nu zijn we een nieuwe balans aan het vinden. Dat hybride model, een combinatie van thuiswerken en werken op kantoor, is de nieuwe realiteit.”
 

“Dat hybride model, een combinatie van thuiswerken en werken op kantoor, is de nieuwe realiteit.”

Lieven Bertier, Barco

Hoe ziet het ideale evenwicht eruit?

“We hebben met Barco een onderzoek gedaan bij zo’n 1.750 respondenten over de hele wereld. Zij gaven aan dat het voor hen ideaal was om twee dagen thuis te werken en drie dagen op kantoor. Het gerenommeerde Gensler Research Institute kwam tot dezelfde conclusie. Thuis ben je typisch productiever, maar mis je ook bepaalde zaken. Om succesvol samen te werken, te creëren en te innoveren, is face-to-facecontact nodig. Mensen zullen dus zeker terugkeren naar kantoor, maar zullen dat doen voor andere activiteiten én met andere verwachtingen. Naar kantoor gaan om de hele dag op je laptop te werken: die tijd is voorbij. Je zal dat wel nog doen om bijvoorbeeld met collega’s te brainstormen over een productlancering.”

Dat heeft natuurlijk gevolgen voor onze werkplekken.

“Ik heb geen glazen bol, maar ik zie op dit moment drie evoluties. Eén: de landscape offices staan zwaar onder druk; daarin komt wellicht verandering. Twee: vergaderzalen zullen flexibeler ingericht worden. De set-up moet makkelijk aangepast kunnen worden en dat vraagt gebruiksvriendelijke, modulaire technologie die kan meegroeien met het bedrijf. De tijd is voorbij dat bedrijven investeren in technologie die tot zeven jaar moet meegaan, zonder dat ze die kunnen aanpassen aan een nieuwe realiteit. En ten derde – los van meubilair of technologie  –  zullen bedrijven (nog) meer moeten inzetten op ‘purpose’. Met een gemeenschappelijk doel hebben medewerkers het gevoel dat ze samen aan iets bouwen en dat ze ‘erbij horen’. Dat culturele element kan je niet los zien van die technische vraagstukken over inrichting.”

Welke aanpassingen moeten bedrijven doen aan hun kantoren?

“Daarvoor is er geen pasklaar antwoord, want dat hangt af van bedrijf tot bedrijf. Als je medewerkers veel remote contacten hebben, zou je kunnen kiezen voor verschillende kleine meetingrooms, waar ze in alle rust calls kunnen doen. Als je focust op innovatie, investeer je het best in creatieve ruimtes die interactie stimuleren. Technologie is daarvoor een ‘enabler’. Een gebruiksvriendelijk conferencingsysteem met hoge geluids- en videokwaliteit maakt het voor medewerkers bijvoorbeeld mogelijk om zonder moeite met elkaar in contact te komen.”
 

Telkens met flexibiliteit en modulariteit als codewoorden?

“Zeker: die begrippen zijn overal in de workplace cruciaal, van de lobby over de meetingroom tot zelfs de boardroom. We hebben onlangs een project opgeleverd in de kantoren van HP in Londen (zie foto). In dat ‘engagement center’ kunnen klanten ontvangen worden, maar kunnen medewerkers ook flexibel werken. Andere klanten kiezen er dan weer voor om hun lobby in te kleden als multi usage ruimte, waar verschillende functies gecombineerd worden. Een videowand kan bijvoorbeeld zowel de interne communicatie versterken, als een wow-ervaring creëren voor bezoekers.”

Kun je nog een voorbeeldje noemen?

“Het is bijvoorbeeld makkelijk samenwerken met ClickShare Conference. Steeds meer mensen gebruiken hun eigen laptop tijdens vergaderingen. ‘Bring your own meeting’, heet die trend. Met het ClickShare Conference-gamma spelen we daarop in. Het systeem maakt het mogelijk, onafhankelijk van welk platform je gebruikt, in-room samenwerking te combineren met een verbinding met werknemers op afstand. Zo kunnen ze naadloos connecteren en presenteren, alsof ze gewoon naast elkaar zitten.”

HP hybride werken conference

Met ClickShare Conference kunnen ze naadloos connecteren en presenteren, alsof ze gewoon naast elkaar zitten.

Lieven Bertier

Welke boodschap wil u bedrijven tot slot nog meegeven?

“De hybride werkomgeving is een feit: ze is ‘non negotiable’. Eens medewerkers daarvan hebben geproefd, willen ze niet meer terug. Het is essentieel om erop in te zetten: niet alleen voor het welzijn en de productiviteit van je medewerkers, maar ook voor je employer branding. Als je je niet aanpast aan die nieuwe realiteit, zal je als werkgever veel missen.”

Meer info

ING
SD  Worx