Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De HOOPkracht van Kadonation: “We speelden goed in op de crisis en staan er beter voor dan ooit”
Fabrice & Jelle
  • 25/06/2020

De HOOPkracht van Kadonation: “We speelden goed in op de crisis en staan er beter voor dan ooit”

De Gentste startup Kadonation – een platform om gemakkelijk samen te leggen voor cadeaus - haalde begin dit jaar een derde kapitaalronde binnen en verdubbelde daarnaast het personeelsbestand. Toen was corona ineens daar. Het duo van zaakvoerders liet zich echter niet uit het veld slaan. “De crisis deed ons even verschieten, maar we speelden er goed op in en staan er daardoor nu beter voor dan ooit”, aldus Fabrice Guillermin, CEO van Kadonation. 

Hoe hebben jullie de afgelopen periode beleefd als bedrijf?

“Net als voor velen kwam de coronacrisis ook voor ons als een behoorlijke shock. Wij waren in maart net bezig met enkele aanwervingen van personeel, als deel van een ambitieus groeiplan dat op tafel lag. Die aanwervingen hebben we toen aanvankelijk on hold gezet, omdat we de situatie helemaal nog niet goed konden inschatten. Ook op het vlak van B2B lagen er ineens hele andere uitdagingen. We merkten bijvoorbeeld dat we moeilijk afspraken konden maken met bedrijven die we graag in onze werking zouden willen opnemen.”

“We wilden echter het signaal geven dat we door blijven gaan. We zijn dan ook zoveel mogelijk in gesprek gegaan met die bedrijven om aan te geven dat er voor hen ook een interessante opportuniteit lag. We zitten namelijk in het segment van personeelsgeschenken. En net in deze periode blijkt natuurlijk extra dat werknemers absoluut een cruciale factor zijn in een onderneming, die zeker een hart onder de riem verdienen.” 

“We hebben voor 2020 nog steeds hoge verwachtingen op het vlak van groei. Ondanks de aanvankelijke shock zitten we nu eigenlijk nog steeds op schema en hebben we onze doelstellingen onlangs zelfs opgetrokken. Onze cijfers waren uitzonderlijk goed de afgelopen maanden qua aantal groepscadeaus en aantal gebruikers. Het veelvuldig thuiswerken speelde daar natuurlijk een rol in, en de laatste paar weken zien we ook terug een opmars in gebruik voor privégelegenheden. Vanwege het einde van het schooljaar dat nadert, merken we dat veel mensen gebruik maken van ons platform om samen te leggen voor een geschenk voor de leerkracht. Ik ben blij dat wij daarin kunnen bijdragen met onze oplossing.”

“Wat betreft onze doelstellingen kende onze B2B-werking dus een kleine opschorting, maar dat komt nu weer goed op gang. Intussen zijn ook de aanwervingen doorgegaan: in mei hebben we 2 personen aangenomen én er staan 2 nieuwe vacatures open.” 

Welk gedachtegoed heeft jullie door de laatste paar maanden geloodst? 

“We hebben in het begin een risico gepakt door te blijven proberen investeren in ons groeiplan. We geloven dat we door nu iets meer risico te pakken er op de lange termijn ook beter bij gaan varen. We proberen dan ook zoveel mogelijk aanpassingen te doen waardoor we door kunnen blijven gaan. Ondanks de crisis zitten we qua beoogde groei nog altijd op schema. Daaruit leiden we wel af dat het zonder de crisis waarschijnlijk nog positiever was verlopen, dus in dat opzicht heeft corona ons wel parten gespeeld.”

“Wij hadden bijvoorbeeld de intentie om begin april een tv-campagne in Wallonië te lanceren. Dat is toen natuurlijk helemaal in het water gevallen, omdat er geen opnames plaats konden vinden. Op dat moment hebben we het aanvankelijke plan in vraag gesteld, of het format dat we in gedachten hadden überhaupt nog wel relevant zou zijn. Dan hebben we besloten om te werken met een scenario waarbij het niet nodig was dat er veel mensen bij elkaar zouden zijn. Zodoende hebben we de spot toch begin juni kunnen lanceren. We zijn nog in afwachting van de resultaten, maar we hebben doorgezet.” 

“Daarnaast hebben we ook een actie op poten gezet waarbij we gratis groente- en fruitboxen leverden aan zorginstellingen. Dat was een fijne solidariteitsactie om te doen, die eigenlijk ook heeft bijgedragen aan onze groeiambities doordat het de naamsbekendheid vergrootte.”

De afgelopen periode was eigenlijk één grote uitdaging, wat ons juist de energie geeft om door te gaan.

Fabrice Guillermin

Welke positieve lessen leerde de afgelopen periode jullie?

“Het is een hele speciale periode geweest, en zeker niet gemakkelijk. Ik denk dat de bedrijven die zich nu staande hebben weten te houden ook de bedrijven zijn die op lange termijn zullen blijven leven. Als bedrijf moet je – in welke fase dan ook – rekening houden met mogelijke veranderingen of tegenslag. Als startup zijn we die tendens eigenlijk gewoon; wij passen ons constant aan om voort te kunnen blijven doen. Ik denk dat dat de belangrijkste les is geweest die ons nog eens goed is ingeprent: flexibel blijven en je kunnen aanpassen.”

Heeft de crisis fundamentele veranderingen meegebracht voor jullie bedrijfsvoering? 

“Wij hebben heel goed ondervonden dat thuiswerken perfect mogelijk is. Het is niet zo dat dat bij ons hiervoor nooit gebeurde, maar de meesten waren toch fulltime op kantoor. De afgelopen maanden heeft iedereen voornamelijk thuis gewerkt. In het begin was dat enigszins zoeken, maar nu merken we dat we deels zelfs efficiënter zijn geworden. Dus het heeft ook zeker voordelen. Anderzijds zien we ook dat onze medewerkers nu veel gelukkiger zijn om nog een keer naar kantoor te komen. Het is fijn om die afwisseling te hebben en daar een balans in te vinden.”

Wat geeft jullie kracht voor de toekomst?

“Het is bijzonder fijn om te merken dat we tijdens deze moeilijke periode toch steeds verder blijven groeien. We zetten in op Wallonië en Brussel, en we hebben tevens internationale plannen. Ik ben ook heel blij dat wij mensen werkgelegenheid kunnen bieden, en het is supertof om ons team te kunnen uitbreiden. De afgelopen periode was eigenlijk één grote uitdaging, wat ons juist de energie geeft om door te gaan. We hebben heel bewust gekozen om snel door te groeien in deze speciale periode, en op dit moment zien we dat die extra risico’s hun vruchten afwerpen. Mijn hoopkracht voor de toekomst is dan ook altijd vooruit blijven kijken, en een risico pakken als dat nodig is.”

VZW - IMU - Staples
VZW - De Tijd - Herstart
ING
SD  Worx