Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De HOOPkracht van Initium: “Met een positieve instelling kun je veel aan”
Maarten Bijnens
  • 08/07/2020

De HOOPkracht van Initium: “Met een positieve instelling kun je veel aan”

Initium is een Limburgse industriële holding met een zevental bedrijven in uiteenlopende sectoren. Tijdens de crisis voelden ze dan ook op verschillende vlakken een behoorlijke impact. Vanuit hun war room hield het kernteam echter steeds de moed erin: “Door ons op de korte termijn te richten en een positieve houding aan te nemen hebben we de situatie goed kunnen verdragen” zeg CEO Maarten Bynens.  

Hoe hebben jullie je de afgelopen maanden opgesteld en georganiseerd? 

“Het begin van de crisis was zeker even schrikken voor ons. Aangezien wij een holding zijn met een zevental bedrijven onder ons, voelden we de impact in verschillende sectoren. We hebben iedereen aan dek gezet om onze schepen door de storm te leiden, hoe hard die ook zou zijn. Daarbij hebben we de houding aangenomen om van dag tot dag en van week tot week te kijken. We hadden niet de bedoeling om een volledig nieuw businessplan of budget op te stellen, aangezien we niet ver genoeg vooruit konden kijken. Dan kan je twee dingen doen: jezelf met nog meer onzekerheid opzadelen, of het steeds op korte termijn bekijken.”

“In alle bedrijven hebben we een kernteam aangesteld. Ons motto was: we gaan ervoor, en blijven zorgen voor zoveel mogelijk continuïteit. Ik heb zelf steeds vanuit één locatie gewerkt in plaats van te pendelen tussen de verschillende bedrijven. Want ik wilde uiteraard absoluut niet zelf de reden zijn dat er een besmetting zou optreden. Die ene locatie hadden we als het ware getransformeerd tot war room van waaruit we alles bestuurden.”

“Het is een heel intense periode geweest die veel energie heeft gevraagd. Wij hebben die energie vooral in onze medewerkers gestoken, want iedereen zat met veel onzekerheden. Ook rezen er bezorgdheden vanuit privé, of het bijvoorbeeld wel veilig zou zijn om naar het werk te gaan. Al die onzekerheden hebben we constant moeten kantelen.”

Welke impact merkten jullie binnen de verschillende bedrijven in de holding? 

“Als ik het globaal bekijk heb ik het gevoel dat wij aan de goede kant van het spectrum gezeten hebben. We zijn actief in verschillende sectoren, onder andere in de distributie. Daar hebben we showrooms moeten sluiten en voelden we echt wel een impact op de cijfers (30% terugloop). We zien nu echter dat het vertrouwen terug aan het komen is en dat we een inhaalbeweging aan het maken zijn.”

“Daarnaast hebben we productiebedrijven, die bijvoorbeeld aluminiumverpakkingen voor de voedingsindustrie produceren. Die hadden een hogere productie de afgelopen maanden, vanwege de omschakeling van restaurants en traiteurs naar afhaalservice. Daar hebben we dan ook volop mensen bij moeten aannemen en een groei gerealiseerd. Verder hebben we nog bedrijven die aandrijvingen ontwikkelen voor bijvoorbeeld het afdekken van zwembaden, alsook bedrijven die tuinhuizen produceren. Deze beide sectoren zijn enorm hard aan het gaan en bijna niet bij te houden. De budgetten die mensen voorzien hadden voor een vakantie lijken ze nu vooral te investeren in hun eigen huis en tuin.”

“We zitten dus een beetje aan beide kanten qua economische impact van de crisis. We hebben de crisis gevoeld, maar komen er op een goede manier door.”

Zijn er blijvende veranderingen binnen het bedrijf? 

“We hadden eerder al volop ingezet op digitalisering, wat een goede zet is geweest. Bijvoorbeeld bij de distributiebedrijven stonden de webshops al volledig op punt. De crisis was eigenlijk op dat vlak een stresstest voor ons, die we goed zijn doorgekomen. Daarnaast willen we de efficiëntie van digitale meetings graag behouden. Daarover heerste aanvankelijk het idee van ‘het moet nu maar’, maar ik heb gemerkt dat dat zeer productief kan zijn. Het zal niet dezelfde frequentie zijn als tijdens de afgelopen maanden, maar wel vaker dan daarvoor. Ook het thuiswerken is voor ons een reële test geweest waar we toch veel positieve zaken aan over houden.”

Welke positieve lessen trek je uit de afgelopen periode?

“Ik heb gemerkt dat er veel flexibiliteit onder de werknemers was. Ik was verrast waartoe mensen in staat zijn in zo’n situatie, vooral qua inspanning en inzet. Ook was er sprake van grote trouw naar het bedrijf toe. Ik heb dan ook op veel plaatsen echt mijn ogen open getrokken hoe geweldig iedereen met de situatie is om gegaan.”

“Ik denk dat dat vooral komt door de instelling waarmee iedereen bij ons werkt. Die instelling proberen we ook naar de mensen toe te brengen: bekijk de situatie met een cocktail van positivisme en een bewustzijn van de omgeving. Probeer flexibel te zijn, dan kun je heel veel aan. Zeker in moeilijke tijden heb ik het gevoel dat deze instelling loont. En daar willen we dus ook zeker mee verder werken.”

Wat is jouw grootste hoop voor de komende maanden? 

“Naar mijn gevoel komt het herstel sneller dan ik aanvankelijk gedacht had. De afgelopen weken hebben we veel economische scenario’s zien passeren. Niemand heeft een glazen bol, maar die scenario’s waren redelijk pessimistisch. Toch lijkt het herstel nu redelijk snel te komen. Vertrouwen van de consument is ook belangrijk daarvoor. Ik houd mijn hart een beetje vast voor het najaar vanwege een mogelijke tweede golf, wat ook weer impact zou hebben op het consumentenvertrouwen.”

“In veel situaties is de mentaliteit toch om de uitdaging aan te gaan. Ook in een sector als horeca zien we dit: je kunt bij de pakken gaan neerzitten, of je kunt je zo goed mogelijk proberen te heruitvinden. Zoveel mogelijk een positieve insteek hanteren, dat is de mentaliteit waarmee wij hier werken in de holding. Mijn hoop is dat we ook als samenleving in moeilijke tijden blijven proberen het positieve naar boven te halen.”

VZW - Digitaal Dossier - EdTech
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo