Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De HOOPkracht van Cartamundi: “We zijn sterker uit de crisis gekomen”
Stefaan Merckx CEO Cartamundi
  • 16/07/2020

De HOOPkracht van Cartamundi: “We zijn sterker uit de crisis gekomen”

De bordspelenproducent Cartamundi voelde de crisis wereldwijd in alle 12 fabrieken. Maar greep ook nieuwe kansen: ze ging face shields produceren, speelkaarten met een boodschap voor een dierbare en binnenkort ook FFP2-maskers. We weten niet hoe de komende maanden zullen verlopen, maar op dit moment zijn we er sterker uit gekomen, zegt CEO Stefaan Merckx.

Welke weg hebben jullie de afgelopen maanden afgelegd?

“Wij hebben een early warning gehad begin maart, net voordat de crisis zich op volle kracht uitrolde in Europa. Eén van onze medewerkers in onze fabriek in Ierland was besmet geraakt en ziek geworden. We hebben toen direct strenge maatregelen genomen in al onze 12 fabrieken, die zijn gevestigd in Europa, Azië en Noord Amerika. In elk land werd heel anders gereageerd op de maatregelen en wij voelden overal een impact. Gelukkig is de besmette medewerker volledig hersteld. Maar onze fabrieken zitten grotendeels in gebieden die hard zijn getroffen. Bij ons was dan ook wel echt sprake van een crisis in het aanbod dat wij konden leveren.”

“Gelukkig zijn we in de meeste landen in Europa door kunnen blijven produceren. Dat was mogelijk dankzij een goede samenwerking met de respectievelijke overheden. Ook de Belgische overheid heeft ons goed gesteund in onze beleidsvoering. We hebben de nodige aanpassingen zeer snel en gedegen kunnen doorvoeren. In sommige landen worden we door de overheid zelfs gebruikt als casestudy als voorbeeld van efficiënt implementeren van de veiligheidsmaatregelen in een fabrieksomgeving.”

Wat is de belangrijkste leerschool die jullie uit de crisis trekken?

“In onze firma zijn we in een digitale stroomversnelling terecht gekomen. Alle digitale tools voor samenwerking zoals Zoom en Teams werken echt heel efficiënt, en ik ben daar een grote fan van geworden. Thuiswerken is dus zeker iets waarop we meer willen inzetten in de toekomst. Uiteraard is er een belangrijk sociaal aspect aan gezamenlijk op een kantoor werken. En ik stel mij ook de vraag hoe je een cultuur van een bedrijf bewaart wanneer er meer thuis gewerkt zal worden. Maar het is de afgelopen maanden zeer duidelijk geworden dat de verplaatsing naar een kantoor toegevoegde waarde moet hebben.”

“Naast ons reisbeleid zijn we onder andere aan het bekijken of we ons productengamma kunnen uitbreiden van enkel fysieke producten naar ook digitale producten. Daar liggen natuurlijk heel wat opportuniteiten. Ik kan wel stellen dat er door de crisis veel interessante denkpistes geactiveerd zijn binnen ons bedrijf.”

Welke nieuwe initiatieven zijn er binnen jullie bedrijf opgezet?

“Wij produceren normaal gezien speelgoed. Tijdens deze crisis zijn we ook beschermende face shields gaan produceren. En dat in groten getale, zo’n 50.000 per week. Deze hebben we uitgedeeld aan ziekenhuizen en andere zorginstellingen in de omgeving van onze fabrieken in Noord Amerika.”

“Daarnaast hebben we verschillende samenwerkingen opgezet. In Engeland hebben we bijvoorbeeld een actie op poten gezet om fondsen te werven voor zorgbehandelingen. En in België hebben we een campagne gedaan waarmee mensen een boodschap aan een dierbare konden bezorgen via een gepersonaliseerd speelkaartendeck. Men kon een aangepaste boodschap of foto’s op de kaarten laten drukken en deze bijvoorbeeld naar een familielid in een verzorgingstehuis opsturen. Voor die actie hebben we zo’n 15.000 decks gratis weggegeven.”

Ik hoop dat we geen pure survival of the fittest zien, maar samen blijven werken aan oplossingen.

“Er is een heel groot sociaal engagement onder onze medewerkers. Uiteindelijk hebben al die initiatieven geleid tot de oprichting van het Belgische consortium Medimundi. Onder die noemer gaan we samen met ingenieurs van de Universiteit van Antwerpen en machinebouwer Cloostermans hoogwaardige FFP2- en FFP3-maskers produceren. Eerst voor België, en daarna ook voor daarbuiten. Daarvoor zetten wij onze internationale connecties en expertise in. Dit soort maskers worden momenteel veelal vanuit Azië geïmporteerd, maar het is vaak lastig om die spoedig tot hier te krijgen. Met Medimundi investeren we in een volledig Europese productie en vlotte internationale verspreiding.”

Waardoor ben je positief verrast afgelopen periode?

“Ik ben het meest verrast door de ongelooflijke hoeveelheid creativiteit en initiatieven die wereldwijd genomen worden. De praktische reactie en de toewijding van onze medewerkers is indrukwekkend. De absolute topprioriteit bij iedereen is steeds om de veiligheid en gezondheid te waarborgen. Eigenlijk zijn al onze nieuwe initiatieven vanuit die instelling voortgekomen. Ik vind het echt ongelooflijk om te zien hoe mensen tot zulke resultaten komen als ze positief worden uitgedaagd.”

“Intussen zijn al onze fabrieken terug open. We weten natuurlijk niet hoe de komende maanden zullen verlopen, en we houden dan ook rekening met alle scenario’s. Maar op dit moment zijn we er sterker uit gekomen.”

Wat is jouw grootste hoop voor de komende maanden?

“Elke situatie kun je bekijken als een glas dat halfvol of halfleeg is. Ik ben een optimist, en kies voor het eerste perspectief. Ik hoop dan ook dat mensen vanuit deze crisis de kracht van samenwerking inzien en dat meenemen naar de toekomst toe. Iedereen is getroffen, de een meer dan de ander. Ik hoop dat we geen pure survival of the fittest zien, maar samen blijven werken aan wereldwijde oplossingen op alle niveaus.”

VZW - Digitaal Dossier - EdTech
CapitalAtWork
Deloitte
De Ridder
facilicom
ING
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
Rombit_corporate partner
SD  Worx
Tormans_Corporate partner
Deloitte Private
pfl
Varo
Intervest Offices & Warehouses - Greenhouse