Skip to main content
  • Nieuws
  • De hoge vlucht van de luchthavencommunity

De hoge vlucht van de luchthavencommunity

  • 12/01/2022

Dat corona de hele maatschappij heeft ontwricht is inmiddels pijnlijk duidelijk. De pandemie voert in elke sector specifieke problemen aan, en op de luchthaven zijn die issues velerlei en bepaald niet kleinschalig. Freek De Witte, public affairs manager bij DHL en Günther Hofman, managing director bij TUI Fly Western Region, bespreken de uitdagingen die zij dag na dag het hoofd bieden en geven mee hoe de luchthavencommunity langzaam maar zeker terug rechtkrabbelt.

De grootste uitdaging op dit moment is het verschil in maatregelen tussen België en alle landen waar we heen reizen, zien te overbruggen”, zegt Günther Hofman die als managing director TUI Fly Western Region verantwoordelijk is voor de Belgische en Nederlandse luchtvaartmaatschappij en voor de luchthavenactiviteiten in Marokko en Frankrijk. “Er worden wel pogingen ondernomen om bijvoorbeeld in Europa eenzelfde pakket aan maatregelen uit te werken, maar helemaal gelukt is dat nog niet. En dat brengt wel wat praktische problemen met zich mee. Een andere uitdaging is dan weer dat we zeer snel moeten communiceren over die steeds veranderende maatregelen, want als er vrijdag iets beslist wordt, is dat doorgaans vanaf maandag al van kracht, dus dan moet je wel zien dat we onze klanten op amper 48 uur tijd allemaal kunnen verwittigen.” 

De grootste uitdaging op dit moment is het verschil in maatregelen tussen België en alle landen waar we een reizen, zien te overbruggen.

Günther Hofman, TUI Fly

Bekijk hieronder de video of lees verder onder de afbeelding.
 

De boom van de e-commerce 

Die focus op snelheid speelt uiteraard ook een bijzonder grote rol bij DHL. “Onze klanten komen uit tal van verschillende sectoren, maar hebben één ding gemeen: het moet snel gaan en die service kunnen wij bieden”, aldus public affairs manager Freek De Witte. “Dat is meteen ook de reden waarom wij duurder zijn dan de concurrentie van de luchtvracht. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat corona een zegen is voor de logistieke sector: meer dan ooit beseffen farmabedrijven dat wij hen kunnen helpen om hun vaccins razendsnel van A naar B te krijgen.” 

“Meer dan ooit beseffen farmabedrijven dat wij hen kunnen helpen om hun vaccins razendsnel van A naar B te krijgen.

Freek De Witte, DHL

Bekijk hieronder de video of lees verder onder de afbeelding.

“Hetzelfde geldt voor andere belangrijke pakketjes – denk maar aan bloedstalen, medische kits, maar bijvoorbeeld ook een verloren identiteitskaart die de klant snel terug moet hebben. Het gaat immers niet alleen over de snelheid, maar ook over de traceability van de pakjes. Klanten weten dat wij elk pakket aan dertig verschillende checks onderwerpen en zien meer dan ooit het nut daarvan in. Wij zitten nu aan een groei van twintig procent. De vaccins en het medisch materiaal dat wij vervoeren, zitten daar voor veel tussen, maar mensen hebben e-commerce meer dan ooit omarmd. We hebben die stijging ook al geanalyseerd en uit die analyse blijkt dat we de groei van de e-commerce die voorzien was voor de komende tien jaar in sneltempo hebben doorgemaakt en we nu waarschijnlijk even op een plateau zullen blijven. Logistiek is meer dan ooit een onderdeel van het product geworden. Grote elektronicamerken maken dezer dagen het verschil door hun producten en bijhorende accessoires vliegensvlug te kunnen leveren. En daar helpen wij hen graag bij.”

Alles is perceptie

Net zoals bij elk bedrijf moet er ook bij DHL en TUI volgens een strikt protocol gewerkt worden. “Wij hebben heel erg ingezet op vaccinatie, onder meer door onze mensen een volledige dag verlof te geven de dag dat ze zich lieten vaccineren”, verklaart De Witte. “Zo zijn we vrij snel tot een hoge vaccinatie graad gekomen en hebben we COVID-uitbraken op het werk in de kiem kunnen smoren. We zijn een van de weinige bedrijven waar het ’s nachts drukker is dan overdag. Niet zo gek als je weet dat er per nacht 25 vertrekkende en 25 aankomende vluchten zijn en daar dan nog zo’n 300 vrachtwagens voor onze klanten van België, Nederland, Luxemburg en Noord-Frankrijk bijkomen. Maar we werken hier in een grote ruimte met voldoende social distancing.”

“Wij maken het onderscheid tussen grondpersoneel en vliegend personeel”, aldus Günther Hofman van TUI. “Beide groepen zijn onderwerpen aan een streng protocol, al is het voor de flight crew nog net dat tikkeltje strenger. Het is zo dat als er een van de crewmembers met COVID-19 besmet zou geraken, we meteen iedereen die daarmee in aanraking is gekomen in quarantaine plaatsen. We zijn daarin strenger dan men van ons vraagt omdat dat ook echt wel nodig is om te kunnen blijven functioneren. Het zal u misschien verbazen, maar het verschil in afwezigen bij grondpersoneel en vliegend personeel is verwaarloosbaar. Vliegtuigen hebben in de hele pandemie niet altijd het beste imago gehad, maar de feiten bewijzen duidelijk dat vliegen ook coronagewijs bijzonder veilig is. De luchtfilters die we gebruiken zijn dezelfde als degene die in een operatiekwartier gebruikt worden, onze protocollen zijn niet alleen strikt voor het personeel maar ook voor de reizigers. Je ziet hier en daar weleens een foto opduiken op sociale media van mensen die iets te dicht bij elkaar staan, maar je mag niet vergeten dat die mensen stuk voor stuk gevaccineerd en/of negatief getest hebben. Alles is perceptie tegenwoordig en daar moeten we verstandig op inspelen.”

Ware aard kunnen tonen

Deel van dat inspelen op de huidige situatie is het aanwerven van extra personeel om al het bijkomende werk te kunnen verzetten. En laat dat nu net een zware dobber zijn voor zowel TUI als DHL. “Wij hebben 200 mensen extra aangenomen in de coronaperiode en er zijn nog een heleboel openstaande vacatures”, geeft De Witte mee. 

“Die geraken jammer genoeg niet zo makkelijk ingevuld, maar we doen er alles aan om mensen ervan te overtuigen dat we een goeie werkgever zijn.” “Herkenbaar”, pikt Hofman in. “Ook wij hebben nog een heleboel openstaande vacatures die we liever vandaag dan morgen ingevuld zouden zien. Ik besef dat het moeilijk invullen van vacatures een wijdverspreid probleem over verschillende sectoren heen is, maar het baart ons uiteraard wel zorgen.”

Of er tot slot misschien toch nog iets positiefs te puren valt uit deze bijzonder netelige coronacrisis? “Eigenlijk wel, en dat zeg ik met alle respect voor alle slachtoffers van deze vreselijke pandemie”, benadrukt De Witte. “Ik heb meer dan ooit het gevoel dat ons werk naar waarde wordt geschat. Bedrijven hebben ingezien dat luchtvracht een meer dan valabele optie is. Zeker nu er tal van vrachtwagens aan de kant staan door stakingen in de VS en de UK, de scheepvaart zich ook niet altijd even betrouwbaar toont en we nu al twee jaar dag na dag aantonen wat we precies voor de maatschappij kunnen betekenen. Daar komt dan nog bij dat het prijsverschil met het containertransport kleiner is geworden – onze prijzen zijn ook gestegen, behalve dan voor medische producten – en de leverbaarheidsgarantie belangrijker is dan ooit tevoren. Daar waar alle logistieke bedrijven vroeger gezien werden als ‘zij die Zalando- of Bolpakjes afleveren’ is  het verschil tussen wat wij doen en wat de concurrentie doet duidelijker dan ooit tevoren.”

“Ik kan Freek hier alleen maar in bijtreden”, sluit Hofman aan. “Mensen zijn bewuster dan ooit met hun reizen bezig. Daar waar ze vroeger gewoon een ticketje boekten, denken ze nu ook na over zaken zoals medische voorzieningen ter plaatse, annuleringsverzekeringen en repatriëringsvoorwaarden. Dat zijn niet de fijnste beslommeringen, maar het hoort er wel meer dan ooit bij en het zorgt ervoor dat mensen vaker bij een reisorganisator zoals TUI belanden omdat wij de veiligheid en perfecte condities van A tot Z kunnen voorzien. Mensen die bij TUI een reis boeken vliegen niet alleen met ons, maar verblijven ook in een TUI-hotel en doen vaak ook nog TUI-excursies. Dat betekent dat wij hen gedurende de hele reis kunnen begeleiden en bijstaan waar nodig. Dat is een service die altijd al werd gewaardeerd door onze klanten, maar sinds de pandemie door een veel grotere groep belangrijk wordt geacht. Of hoe elk nadeel echt z’n voordeel heeft.”

IMU - vzw - De belegger

Artikel uit publicatie