Skip to main content
  • Nieuws
  • De gouden carrièretip van Sam Daems (topman B&R Bouwgroep): “Onderschat de kracht van een goed netwerk niet”

De gouden carrièretip van Sam Daems (topman B&R Bouwgroep): “Onderschat de kracht van een goed netwerk niet”

  • 09/08/2021

Onze sporters schitterden op de Olympische Spelen in Tokio en kaapten maar liefst zeven medailles weg. Maar hoe haal je in je carrière de hoogste ladder? Enkele top-CEO’s geven hun gouden tips. In deze editie: Sam Daems, gedelegeerd bestuurder van B&R Bouwgroep.

Wat is jouw tip voor jongeren die aan het begin van hun carrière staan?

“Voor mij is iedereen een ondernemer. Ook als je ergens in loondienst werkt, kan je ondernemerschap tonen. En dat is belangrijk om vooruit te gaan.”

“Daarnaast valt de kracht van een goed netwerk niet te onderschatten om je baan te maken. Daar ben ik zelf met scha en schande achter gekomen.”

Zijn er rolmodellen of sleutelfiguren die jou in jouw carrière vooruit hebben geholpen?

“Ik ben in mijn carrière vrij snel getriggerd om te gaan werken in netwerken en te gaan samenwerken met andere Voka-leden. Je kan overal de mosterd halen als je je oren spitst.”

“Ik kan geen concrete individuen aanwijzen als rolmodel: er valt bij iedereen wel iets op te steken.”

Je nam begin dit jaar deel aan het 100x100-event van Voka en A Seat At The Table, dat speeddates organiseerde tussen jongeren en CEO’s. Waarom deed je mee?

“Ik ben persoonlijk sterk geëngageerd om het ondernemerschap uit te dragen, ook bij jongeren. Zo neem ik ook deel aan een tour de table met scholen om de kloof tussen ondernemen en onderwijs kleiner te maken.”

“Daarnaast zijn we in de bouwsector altijd op zoek naar vers bloed. Helaas worden wij nog al te vaak gezien als een erg klassieke, oubollige sector. Terwijl wij in een enorme innovatieversnelling zitten. Dat moeten we nog meer uitdragen om jongeren te overtuigen om in de bouw te komen werken.”

Op welke manier zetten jullie in je organisatie in op jongeren?

“Wij zetten sterk in op social media, zowel om jongeren, als meer ervaren mensen aan boord te halen. Bovendien zorgen wij voor een opleiding in house. Zo kunnen we jongeren die initieel geen feeling hadden met de bouw toch een rol geven binnen de groep.”

“Bovendien ervaren wij mond-aan-mondreclame als erg belangrijk om nieuw talent te overtuigen en binnen te halen. Onze tevreden collega’s en klanten zijn en blijven de beste reclame.”

IMU - Sport Vlaanderen
IMU - Altez 0110
VZW_IMU_GROUPS
ING
SD  Worx