Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 25/11/2024

Van een ambitie om wereldwijd positieve impact te maken tot een snelgroeiende startup die bedrijven en levens verbetert. Manual.to timmert hard aan internationaal succes. Voor CEO Jorim Rademaker was deel uitmaken van de Top 100 op de Entrepreneurship World Cup (EWC) in Riyad, de hoofdstad van Saudi-Arabië, een belangrijke stap om zijn visie op een groter podium te delen. "Het gaat dan niet alleen om een goed idee te pitchen, maar om te laten zien wie je bent, waarom je doet wat je doet en hoe je impact wilt maken," zegt Jorim. In dit artikel vertelt hij over de uitdagingen, inzichten en toekomstplannen van zijn snelgroeiende Gentse startup. 

 

De unieke waarde van Manual.to

Het idee voor Manual.to komt voort uit een bredere vraag die Jorim zichzelf stelde: hoe kan ik meer impact hebben op de wereld? Hij begon oorspronkelijk met een platform waarmee kinderen samen verhalen konden maken en lezen, in elke taal en op elk apparaat. “Hoewel het concept sterk was, kwam het idee te vroeg en hadden we teveel geld nodig. We hebben toen een pivot gemaakt naar bedrijven, en Manual.to was geboren.”

Manual.to is een platform dat bedrijven helpt om kennis op een intuïtieve manier te delen, zowel intern als extern. “Op de werkvloer is het vaak zoeken naar informatie in verouderde PDF’s of moeilijke handleidingen die niemand begrijpt. Met Manual.to maken we dat simpel. Iedereen heeft directe toegang tot duidelijke, visuele instructies, mét video, via hun smartphone, tablet of computer. De ‘go-to’ voor ‘how to’-informatie zeg maar”

De impact is tastbaar. “Onze klanten zien niet alleen efficiëntere werkprocessen, maar verbeteren ook de kwaliteit, werknemerstevredenheid en veiligheid. Sommige klanten rapporteren dat ze in fabrieken waar ze Manual.to implementeren, het aantal ongevallen teruggebracht hebben tot nul. Maar evengoed helpen we klanten miljoenen besparen door fouten en afvalstromen drastisch te verminderen.” 

Een pitchwedstrijd is meer dan je idee uitleggen, het draait om laten zien wie je bent als ondernemer.

Jorim, Manual.to

De kracht van een goed verhaal

De Entrepreneurship World Cup (EWC) is een unieke kans voor ondernemers om hun bedrijf op de wereldkaart te zetten. “Het is zoveel meer dan een wereldwijde pitchwedstrijd,” zegt Jorim. “Je krijgt toegang tot trainingen, mentorschap, en connecties met bedrijven en topondernemers. Dit helpt je om je onderneming kritisch te evalueren en je grenzen te verleggen,” benadrukt Jorim.

De wedstrijd in Riyad confronteerde hem nog eens met het belang van een goed verhaal. "Een pitchwedstrijd is meer dan je idee uitleggen," zegt hij. “Het draait om laten zien wie je bent als ondernemer. De jury wil niet alleen een technisch verhaal, maar ook voelen waarom je doet wat je doet.” Al won Manual.to niet de hoofdprijs, het bedrijf haalde wel overtuigend de Top 100. “Achteraf zie je altijd hoe je beter had kunnen doen, maar we kregen wel fantastische feedback. In drie minuten is het moeilijk om iedereen te overtuigen, maar belangrijk is ook dat de jury je de prijs gunt én nadien met overtuiging over je product kan vertellen.”

Van België naar de wereld

De deelname aan de Entrepreneurship World Cup gaf Manual.to een podium om zich internationaal te profileren. “Het is inspirerend om je bedrijf te meten met andere wereldspelers,” vertelt Rademaker. “In eigen land word je al snel gelauwerd, maar op het wereldtoneel zie je bedrijven die het nog zoveel beter doen. Dat motiveert je om nóg ambitieuzer te worden.”

Toch brengt internationale groei uitdagingen met zich mee. “Kapitaal is cruciaal om sneller te groeien dan wat organische groei mogelijk maakt,” legt Rademaker uit. “In Europa is het soms moeilijker om geld te vinden voor grote ambities, waardoor veel ondernemers naar de VS trekken voor groeikapitaal. Maar liefst wil Manual.to in de kern een Europees succesverhaal blijven. Het is cruciaal om innovatie hier te verankeren en verder te ontwikkelen.” Met een solide basis is Manual.to goed op weg. “We zijn al enkele jaren winstgevend terwijl we snel groeien, wat ons een unieke uitgangspositie geeft om verder te schalen.”

De waarde van Voka

Jorim benadrukt hoe belangrijk de rol van Voka is geweest in zijn traject als ondernemer. “Voka helpt niet alleen met praktische zaken, zoals workshops en begeleiding bij het pitchen, maar ook met het leggen van waardevolle connecties. Hun netwerk opent deuren die anders gesloten zouden blijven. Door deel te nemen aan hun initiatieven, zoals de Entrepreneurship World Cup, krijg je kansen om je bedrijf te tonen aan een breder publiek.”

Zelf draagt hij graag actief bij door workshops te geven bij Voka aan andere ondernemers. “In mijn workshops deel ik technieken, zoals hoe je een pitch aanpast aan je publiek en hoe je een krachtig verhaal vertelt dat blijft hangen. Het is mooi om die ervaringen door te geven en collega-ondernemers verder te helpen.” Daarnaast ziet hij Voka als een bruggenbouwer: “Ze stimuleren ondernemerschap op zowel nationaal als internationaal niveau en bieden een platform waar expertise en ervaring gedeeld worden. Dat maakt echt het verschil.” 

Voka helpt niet alleen met praktische zaken, zoals workshops en begeleiding bij het pitchen, maar ook met het leggen van waardevolle connecties

De toekomst van kennisdeling

Manual.to heeft een heldere toekomstvisie: “We willen de ‘go-to’ worden voor alle ‘how-to’-informatie wereldwijd. Ik wil een platform bouwen dat niet alleen bedrijven efficiënter maakt, maar ook levens verbetert,” legt hij uit. “Of het nu gaat om veiligheid op de werkvloer, het verminderen van afvalstromen of het toegankelijk maken van kennis voor kinderen wereldwijd: elke stap telt.” Met een sterk team van 24 medewerkers, een wereldwijd klantenbestand en een duidelijke missie is Manual.to klaar om verder te schalen. “We willen voor zoveel mogelijk mensen, zo snel mogelijk, zo lang mogelijk, zoveel mogelijk waarde creëren. Dat is waar het uiteindelijk bij ondernemen om draait.”

Lessen voor ondernemers

Als ervaren ondernemer deelt Jorim graag één van zijn belangrijkste inzichten: “Vraag altijd aan je publiek hoe zij jouw product zouden uitleggen aan iemand anders. Dat is een spiegel die je helpt om je verhaal continu te verbeteren. Het gaat niet alleen om wat jij zegt, maar vooral om wat zij onthouden en doorvertellen.”

Daarnaast hecht hij waarde aan improvisatie. “Ik bereid pitches vaak kort van tevoren voor, omdat ik geloof in de kracht van spontaniteit. Tijdens de Belgische finale van de EWC heb ik mijn pitchdeck nog onderweg op de trein samengesteld. Dat werkt voor mij. Het gaat erom authentiek te blijven en te luisteren naar wat je publiek belangrijk vindt.” 

Voka dienstverlening

Voka speelt een actieve rol binnen het Global Entrepreneurship Network (GEN) Belgium, dat ondernemerschap wereldwijd versterkt. Jens De Vos, directeur projecten bij Voka, zetelt namens ons al geruime tijd in de raad van bestuur. Onder het GEN-initiatief organiseerden we samen met AKT (voorheen UWE) de EWC Belgium awards, waar onze finalist Manual.to een plaats in de wereldwijde finale veroverde. Dankzij partners als PMV en SmartPresentations werd dit een succes. We zijn bijzonder trots om zo’n sterk ondernemerschap uit Vlaanderen te ondersteunen en wereldwijd in de kijker te zetten. 

imu - vzw - edenred
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - sigli
imu - vzw - bebat
imu - vzw - exact
Proximus