Een werkomgeving die helemaal afgestemd is op je welzijn en gezondheid, biedt een grote meerwaarde. Om die te creëren, kunnen onderstaande tips van Sharon Speeckaert, zaakvoerster van kantoormeubilairspecialist Inofec uit Tielt, heel nuttig zijn.
1. Probeer eens staand te vergaderen
“Wist je dat ook staand vergaderen steeds vaker voorkomt? Deze vergaderingen gaan door aan een statafel of een in hoogte verstelbare vergadertafel, al dan niet met sta-hulp. Door staand te vergaderen, heb je meteen even je overwegend zittende werkdag doorbroken. Dit zorgt voor meer energie, meer productiviteit én meer creativiteit. Daarnaast zal er meer non-verbale communicatie plaatsvinden, zullen de interacties erop vooruitgaan en zal je wellicht ook sneller tot een besluit komen.”
2. Vergeet de akoestiek niet
“In grote kantoren gonst het vaak van de bedrijvigheid en dat kan storende geluiden met zich meebrengen. Het leidt de aandacht af en zorgt voor een verlies aan productiviteit. Deze problematiek is doorheen de jaren alleen maar erger geworden met grote, open ruimtes waar het geluid extra ver draagt. Bovendien zorgen tal van gladde en harde materialen (zoals beton, staal en glas) ervoor dat het geluid veelvuldig wordt teruggekaatst, waardoor het lang duurt vooraleer het uitgestorven is. Akoestische panelen, scheidingswanden en opzetwanden bieden hiervoor de perfecte oplossing. Daarnaast zorgen ze indien nodig voor extra privacy en zijn ze inzetbaar voor een flexibele indeling van de ruimte.”
3. Maak gebruik van een ergonomische bureaustoel
“Ik weet het, iedereen haalt deze tip boven, maar dat komt omdat hij nog altijd uiterst relevant is. Je bureaustoel is doorheen de hele werkdag hét contactpunt met je lichaam en dus onmisbaar. Een goede ergonomische bureaustoel kan zich volledig aan jouw lichaam aanpassen. Zo zijn de zitdiepte en -hoogte verstelbaar, net als de rug- en de armleuningen. Om je bureaustoel extra comfortabel te maken, kies je best voor een exemplaar met synchroonmechaniek en een lumbaalsteun voor extra ondersteuning in de onderrug.”
4. Een niet-ergonomische werkplek is duurder
“Een ergonomische werkplekinrichting is niet goedkoop. Alleen: heb je al eens de rekening gemaakt van een niet-ergonomische werkplek? In aankoop is die vaak 50%, of zelfs meer, goedkoper. De vraag is hoeveel het kost als de gebruiker regelmatig met fysieke klachten thuis is? Hoeveel werk blijft hierdoor liggen, wat een andere (extra?) werkkracht vervolgens moet opvangen? Dan hebben we het nog niet over al de extra kopzorgen voor de leidinggevenden gehad. Tel alles op en je zal merken dat die niet-ergonomische werkplek al snel meer kost dan een ergonomisch geoptimaliseerde werkplek.”