Skip to main content
  • Nieuws
  • De Expert: “Gebouw draagt bij tot employer branding”

De Expert: “Gebouw draagt bij tot employer branding”

  • 13/10/2021

Geert Perneel – commercieel directeur Altez Group

De economie draait als een tierelier. Dat merk je nergens beter dan in de bouwsector. Ook heel wat bedrijven investeren fors in de uitbreiding van hun bestaande accommodatie of in een gloednieuw gebouw. Welke accenten leg je daarbij het best? Hieronder vind je alvast vier nuttige suggesties.

1. Kies zo vroeg mogelijk je bouwpartners

“Ik trap een open deur in, maar het is belangrijk het te blijven herhalen: bepaal in een zo vroeg mogelijk stadium alle partijen waarmee je wil samenwerken. Dat vormt het onmisbare fundament voor een geslaagd project en garandeert het best mogelijke eindresultaat. Als de voorbereidingen al van start zijn gegaan en er komen dan nog onderaannemers bij, verhoogt de bouwheer het risico om regelmatig tegen onverwachte obstakels te botsen. De keuze van de juiste partners voor het bouwteam is de beste waarborg voor een vlekkeloos en aangenaam bouwtraject, omdat een constructieve samenwerking tussen de verschillende partijen dan de hoogste kans op slagen heeft.”

2. Je gebouw is je visitekaartje

“De economie is aan een forse heropleving toe. Dat weerspiegelt zich in het budget dat sommige bouwheren aan hun project willen besteden. Functionaliteit is sowieso essentieel, maar als het iets meer mag kosten, gaan de centen vaak ook naar esthetische accenten. Een glasgevel, bijvoorbeeld, is in principe een luxe die niets bijdraagt tot het optimaal functioneren van de productieprocessen, maar geeft het pand wel extra cachet. Hoe mooier het gebouw eruit ziet, hoe meer het als visitekaartje kan functioneren. Zeker nu, in een periode waarin iedereen volop hengelt naar extra arbeidskrachten, is dat een niet te onderschatten wapen. Je krijgt ook in ‘employer branding’ maar één kans om een eerste indruk te maken.”

3. Ga voor een gecontroleerd bouwproces

“Industriebouw gaat de jongste jaren almaar vaker hand in hand met prefab. Dat biedt diverse voordelen, met als belangrijkste factor het controleaspect. Aannemers met een eigen prefabafdeling kunnen in hun atelier muren en wanden produceren in optimale omstandigheden, los van weersinvloeden. Veel bouwbedrijven rekenen op buitenlandse medewerkers, die beter te begeleiden zijn binnen het vaste stramien van een productieomgeving dan op de werf zelf. Zeker voor de realisatie van projecten op een grote oppervlakte is prefab dé standaard geworden. Alleen voor de afwerking kiest de bouwheer soms nog voor traditionelere technieken zoals metselwerk, die meer handwerk vereisen.”

4. Kies voor de site van een bestaand pand

“De renovatiemarkt zal in de toekomst steeds meer aan belang winnen, omdat er almaar minder ‘greenfields’ beschikbaar zijn. Dat zal de waarde van de grond nog doen stijgen. Vaak bieden sites van leegstaande bedrijfspanden interessante mogelijkheden. Soms volstaat het ze energetisch te renoveren, maar meestal is het kostenmatig interessanter om het bestaande pand af te breken en er een hedendaags gebouw op te plaatsen. Vaak is die aanpak ook eenvoudiger om het nieuwe pand te laten voldoen aan de almaar strengere normen inzake energieprestaties.”

https://www.altez.eu/nl

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group