Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • De Estafette: Fruitsnacks geeft het startschot

De Estafette: Fruitsnacks geeft het startschot

  • 01/02/2023

In deze nieuwe rubriek stellen we elke maand vijf vragen aan een ondernemende Limburger, waarna hij of zij het stokje doorgeeft aan een collega-ondernemer. Karel Paesmans, fruitteler en zaakvoerder van Fruitsnacks, bijt de spits af. Wat betekent ondernemen anno 2023 voor deze leverancier van gezonde tussendoortjes bij ruim 2.700 bedrijven?

Karel Paesmans (Fruitsnacks)

 

1. Waarom ben je zo gepassioneerd door ondernemen?

“Ondernemen zit er al van jongs af aan in. Omdat mijn ouders landbouwers waren, groeide ik op in een modern varkensbedrijf. In de oude boerderij kwamen heel wat stallen leeg te staan, die ik vervolgens inpalmde. Als zesjarige verkocht ik al eieren van mijn eigen kippen aan de buren. En toen ik tien jaar was, fietste ik wekelijks naar de markt van Sint-Truiden om telkens een tiental konijnen te verkopen. Ik hield ervan om een eigen handeltje te runnen, inclusief het voeren van een – uiteraard bescheiden – boekhouding. Ook risico’s durven te nemen, vooruitkijken en onderhandelen met opkopers gaf me een kick. Hier heb ik geleerd om snel uit het hoofd te rekenen.”

2. Wat is volgens jou het grootste pluspunt van ondernemen? En wat is het grootste nadeel?

“Ik heb nooit in loondienst gewerkt. Al op mijn 21e startte ik als zelfstandige bij mijn vader. Vandaag – vijfendertig jaar later – kan ik gerust zeggen dat vrijheid en creativiteit voor mij de grootste pluspunten van ondernemen zijn. De vrijheid om zelf zakelijke beslissingen te nemen, en de creativiteit om die beslissingen – in overleg met mijn team – in aantrekkelijke producten om te zetten. Ook snel schakelen als ondernemer, zonder rekening te moeten houden met procedures die alles vertragen, zie ik als een belangrijk voordeel. Ik sta op mijn zelfstandigheid: ik zou het niet kunnen verdragen om zaken niet te kunnen veranderen als ik zie dat het dan beter zou lopen.” “Het nadeel van het ondernemerschap is dat je voor de volle 100 procent verantwoordelijk bent (en er ook voor opdraait) voor zakelijke beslissingen die mislukken. Maar zelfs ‘dit nadeel heb ze voordeel’, zoals Johan Cruijff zei. Het heeft geen zin om de schuld in andermans schoenen te schuiven of de kop in het zand te steken. Je moet immers in je eentje de gevolgen dragen.”

3. Hoe ga je als ondernemer om met tegenslagen?

“Als zaakvoerder van een kmo weet je dat er regelmatig tegenslagen opduiken. Dan heeft het geen zin om het hoofd te laten hangen. In plaats van me kwaad te maken, denk ik in oplossingen om – zeker naar de toekomst toe – dergelijke momenten te voorkomen.”

“Enkele jaren geleden kreeg ik te horen dat ik kanker had. Ondanks een zware operatie en chemo liet ik de moed niet zakken en ben ik toch altijd verder blijven werken. Mijn werk gaf me volop energie. Vreemd genoeg lag ik toen meer wakker van het voortbestaan van ons fruitbedrijf – waar we ook op dat moment tegenslag te verwerken kregen – dan van mijn eigen gezondheid. Maar uiteindelijk is alles in de juiste plooien gevallen. ‘At the end, everything is fine and if it’s not, it’s not the end’.”

4. Welk aspect heb je als ervaren ondernemer het meest onderschat?

“Als fruitteler van eenvoudige komaf, zonder management- of andere diploma’s, heb ik het aspect personeelsbeheer zwaar onderschat. Met vallen en opstaan heb ik moeten leren om empathisch om te gaan met mijn medewerkers. Een goede ondernemer is niet noodzakelijk een goede manager. Niet elke medewerker apprecieert een no-nonsense- en rationele aanpak. En zeker als de stressmeter op de werkvloer in het rood gaat, is het belangrijk om de communicatie met medewerkers voorzichtig aan te pakken. Dat is niet mijn sterkste punt. Af en toe een compliment of schouderklopje geven, of de nodige tijd nemen voor een goed gesprek… Ik hoop dat ik er steeds beter in word. Of is het ijdele hoop?” (lacht)

5. Wat maakt werken bij jouw bedrijf zo aangenaam voor jouw personeel?

“Is dit wel zo? We doen alleszins hard ons best. Samen met mijn echtgenote Heidi, mijn zoon Roel en een ploeg van gepassioneerde collega’s werk ik als derde generatie keihard om ons bedrijf te doen groeien en onze mooie biologische Haspengouwse appels en peren in winkels en bedrijven aan te bieden. Ons ambitieuze team vindt het fantastisch om samen met onze klanten de beste oplossing te vinden om hun medewerkers de nodige portie vitamines te leveren. Met ons aanbod van heerlijk, lokaal en duurzaam geteeld fruit promoten we volop gezondheid op de werkvloer, en dat is een erg dankbare taak. Blije klanten leveren gelukkige medewerkers op, en dat geldt ook andersom.”

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie