Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • "De crisis heeft de drive bij jonge ondernemers net aangewakkerd"
Bénédicte Soenen
  • 10/12/2020

"De crisis heeft de drive bij jonge ondernemers net aangewakkerd"

Hoe kijken jonge ondernemers naar de toekomst in deze uitdagende tijden? “De drive om te ondernemen is door de crisis net nog groter geworden”, meent Bénédicte Soenen van Soenen Golfkarton. En ook Stijn Martens, partner van communicatiebureau Hands, ziet het op nog wat hobbelige maanden na positief in. “Want geloven in de toekomst is ook geloven in je bedrijf.”

Je bent jong, en je wilt wat: ondernemen. Ook in coronatijden. “Want de crisis brengt ook opportuniteiten met zich mee en de drive ís er bij jonge ondernemers. Als je nu als start-up overeind blijft, weet je ook meer dan ooit dat je goed bezig bent”, stelt Bénédicte Soenen vast. Maar evident is het niet, erkent de voorzitster van Jong Voka West-Vlaanderen. 

We moeten positief blijven en ons hier door slaan. Het alternatief is geen optie

Stijn Martens (Hands), voorzitter Jong Voka Limburg

En dat ervaart ook haar collega-ondernemer Stijn Martens van communicatiebureau Hands, voorzitter van Jong Voka Limburg. “We hebben veel klanten in het toerisme, de cultuur- en eventsector. Daar vielen vele opdrachten van stil en dus moesten we onszelf heruitvinden. Het groeiplan dat we met ons bedrijf voorop hadden gesteld, kunnen we niet realiseren en zo blijf je toch wat op je honger zitten. Maar de drive blijft absoluut. Ik ga ervan uit dat de situatie tegen de zomer zal normaliseren. We blijven dus positief over de toekomst. Als ondernemer moet je wel, want geloven in de toekomst is ook geloven in de toekomst van je bedrijf.”

Plan Samen Groeien is echt een goed plan, waarmee we vooruit kunnen

Bénédicte Soenen (Soenen Golfkarton), voorzitter Jong Voka West-Vlaanderen

Creatief én wendbaar zijn, daar komt het nu op aan. “Jonge ondernemers durven iets meer risico te nemen en zijn creatiever, want ze hebben de indruk minder te verliezen dan iemand die al een gevestigde zaak heeft”, zegt Bénédicte Soenen. “Je kan ze zien als kleine creatieve speedbootjes die mee bepalend zijn voor de richting van het grote, logge schip die gevestigde bedrijven al eens durven te zijn.”

Plan Samen Groeien

Die toekomst zal digitaal, duurzaam en gezond moeten zijn. In het Plan Samen Groeien schuift Voka deze drie domeinen naar voor als assen om er weer op vooruit te gaan. “Gezondheid, daar zijn we allemaal meer dan ooit mee bezig. En ook de digitalisering is niet meer weg te denken”, vertelt Bénédicte Soenen. “Wat duurzaamheid betreft zie ik een mindshift. Een jaar geleden stond het zowat synoniem met wat zonnepanelen leggen, maar ondernemers en zeker jonge ondernemers pakken dat nu veel dieper en uitgebreider aan. Duurzaamheid wordt ook niet meer gezien als louter een klimaatissue. Draag je als bedrijf mee om er een betere wereld van te maken? Zorgen voor minder files, CO2 uitstoot, het geluk van je medewerkers, … Het gaat veel breder dan enkel het klimaat.”

Dat Voka met het Plan Samen Groeien een toekomstvisie tot 2030 naar voren schuift, vindt ze belangrijk. “Het biedt een kapstok om op voort te werken. Zodra er een plan is, kan je starten en effectief stappen beginnen te zetten”, zegt Bénédicte Soenen. “En het is écht een goed plan, waar we mee vooruit kunnen.” Stijn Martens: “Het is vooral ook een ambitieus plan, dat vooropstelt wat er écht nodig is om vooruitgang te boeken tegenover andere landen. Zo’n masterplan op lange termijn met een positief toekomstbeeld is noodzakelijk. We moeten positief blijven en ons hier door slaan. Het alternatief is geen optie, en zeker niet voor jonge ondernemers.”
 

VZW - FIT - exportbeurs
ING
SD  Worx