Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronakracht van Stephane Berghmans (Technopolis): “Dankzij initiatief van medewerkers worden we nu gelauwerd voor onze social media”
Berghmans Stephane Technopolis
  • 03/12/2020

De coronakracht van Stephane Berghmans (Technopolis): “Dankzij initiatief van medewerkers worden we nu gelauwerd voor onze social media”

Het weekend van 12 december heropent Technopolis de deuren. Maar het ‘doe-centrum’ voor wetenschap en technologie in Mechelen zat de voorbije weken en maanden niet stil. “Al voor de crisis gaven we medewerkers de ruimte om zelf initiatieven te nemen. Dat levert oplossingen op waar we nu mee in de kijker lopen, bij andere organisaties en in vaktijdschriften”, zegt CEO Stephane Berghmans.

Hoe hou je jezelf gemotiveerd in deze uitdagende tijden?

“Onze missie is door corona niet weggevallen. Integendeel: onze reden van bestaan is net sterker geworden. Technopolis en de wetenschapscommunicatie die we doen is relevanter dan ooit. En dat geeft een enorme drive.”

“Ik voel ook dat iedereen binnen de sector naar oplossingen zoekt en op vele vlakken kijken andere organisaties momenteel naar hoe wij dingen aanpakken. Op het social mediaplatform TikTok zijn wij bijvoorbeeld enorm gegroeid. Zozeer zelfs dat wij ook vermeld zijn in vaktijdschriften, wat zonder de crisis misschien niet het geval was geweest.”

“Technopolis heeft 20 jaar geleden fysiek de deuren geopend, maar in 2020 zijn we echt digitaal open gegaan. We zetten voor de crisis al op digitaal en social media in, maar dat heeft nu echt een grote vlucht genomen.”
 

In welke mate en op welke manier stelt deze coronacrisis jou als ondernemer op de proef?

“De crisis heeft serieus ingehakt op het aantal bezoekers. Scholen komen voorlopig niet. En we mogen ook geen events organiseren. Het weekend van 12 december gaan we gelukkig wel weer open voor het grote publiek. Vooral de kerstvakantie zal belangrijk zijn, dan hopen we echt wel wat volk op een veilige manier over de vloer te krijgen. Maar we zullen uitkomen op een omzetdaling van 50 procent."

“Een derde van onze mensen zit ook in technische werkloosheid. Het gaat dan om medewerkers van het onthaal, van events, van het restaurant en medewerkers die in de tentoonstellingsruimte staan. Wij hebben wel geprobeerd om hen iets anders te laten doen binnen ons digitaal aanbod. En voor een aantal medewerkers is dat gelukt. Bijvoorbeeld, sommige van onze edutainers zijn nu medutainers (educatie via media) geworden, en zijn beginnen fulltime te vloggen. Anderen hebben digitale in de plaats van fysieke events ondersteund.”

“Het is nu echt een periode om te innoveren. Nu denken ‘We wachten het wel af’, dat is gevaarlijk. Alle activiteiten waar we digitale mogelijkheden zagen, hebben we met beide handen gegrepen. Zozeer dat we nu een adviserende rol spelen voor andere organisaties. Ook qua social media zijn we enorm gegroeid. Maar daar zijn natuurlijk wel kosten en enig risico aan verbonden. Hoe maak je een verdienmodel van die digitale initiatieven? Dat is voor mij op dit moment de grootste vraag.”
 

Alle activiteiten waar we digitale mogelijkheden zagen, hebben we met beide handen gegrepen.

Wat is het mooiste voorbeeld van veerkracht dat je tot nu toe gezien hebt?

“Op 22 november ging de Dag van de Wetenschap voor de eerste keer digitaal door. Normaal gezien zijn er dan locaties over heel Vlaanderen die fysiek de deuren openstellen, maar dat kon deze keer niet en dus moesten we schakelen. We zitten voor dit event met heel veel mensen rond de tafel, maar hebben vanuit Technopolis de regie hiervan op ons genomen. Dat terwijl we niet konden inschatten of dit digitaal wel zou werken, maar we zijn toch gesprongen. En met succes: we hadden 42.000 bezoekers op de website, terwijl we in het beste jaar tot nu toe 60.000 mensen fysiek konden lokken.”

“Ik merk ook bij medewerkers dat zij heel gemotiveerd zijn om in dat digitale verhaal te stappen, al is dat niet voor iedereen even evident. Ze hebben ook wel gezien dat thuis zitten in tijdelijke werkloosheid de hel is. Mensen willen echt aan het werk blijven en de volgende stap zetten. De tijdelijke sluiting van Technopolis heeft er wel voor gezorgd dat we een versnelling hoger hebben kunnen schakelen in de vernieuwing van onze tentoonstellingsruimte.”
 

Heb je tips voor andere ondernemers om in deze uitdagende tijden te blijven doorgaan?

“Ga op zoek naar je bestaansreden als organisatie. Daar kan je de kracht uit halen om de volgende stappen te zetten en iedereen mee te krijgen. Allicht houdt dat in dat je bepaalde risico’s moet nemen, maar iets doen is volgens mij momenteel beter dan het zomaar af te wachten.”

“En je kan ook stappen zetten waar geen financieel prijskaartje aan hangt, maar die wel opleveren. Zo hebben wij al voor de crisis onze organisatie zo opgezet dat medewerkers de ruimte krijgen om zelf initiatieven op te starten, al schrikken sommigen ervan dat niet alles meer langs de baas moet. Qua social media bijvoorbeeld is het ons team die dat in handen heeft genomen. Zij krijgen van mij dat vertrouwen, maar weten ook dat het oké is als er al eens een fout wordt gemaakt. Maar tot nu toe levert deze manier van werken betere resultaten op dan dat ik zelf alles zou bepalen.”
 

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Deloitte Private
pfl