Skip to main content
  • Nieuws
  • De coronabalans van Volt: “We blijven investeren om andere ondernemers te ondersteunen”

De coronabalans van Volt: “We blijven investeren om andere ondernemers te ondersteunen”

  • 07/05/2020

Volt helpt bedrijven op het vlak van op strategische klantgerichtheid. Die business is deels stilgevallen, toch blijft het bedrijf uit Rotselaar investeren. “We kiezen er bewust voor om niet op alle kosten te besparen om andere ondernemers meer zuurstof te geven”, zegt  zaakvoerder Peter Van Welden.

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie bedrijf?

“Van onze vier kernactiviteiten (consulting, research, opleiding en outsourcing) zijn er twee zwaar aangetast door de coronacrisis. Een groot deel van onze omzet komt uit de retail. Die sector heeft het moeilijk en dit heeft een rechtstreekse impact op ons. Zo is er van mystery shopping in winkels momenteel geen sprake. Ook op het vlak van opleidingen is er op korte termijn veel veranderd aangezien workshops niet meer fysiek kunnen doorgaan.”

“Zestig procent van onze werknemers is momenteel tijdelijk werkloos. We zijn voorlopig gespaard gebleven van ontslagen maar als deze onzekere situatie nog lang blijft aanhouden, is het een mogelijkheid om over na te denken. We willen onze medewerkers gelukkig maken en gelukkig houden. Ontslagen zijn de allerlaatste stap en zijn enkel een optie als er helemaal geen perspectief meer is.”

Welke maatregelen hebben jullie genomen om veilig door te werken?

“Wij zetten honderd procent in op thuiswerk. Dat is voor ons niet nieuw, het is een gewoonte die we al hadden. Al begint het sociale luik nu wel mee te spelen. Ik merk dat collega’s elkaar missen en ernaar uitkijken terug samen te komen.”  

“Van collega’s die tijdelijk werkloos zijn, krijgen we regelmatig de vraag wanneer ze terug aan de slag kunnen gaan. We kunnen onze mensen geen toekomstperspectief geven en dat werkt demotiverend.” 

Wat was de meest hoopgevende oplossing die gepasseerd is om veilig doorwerken mogelijk te maken?

“In sectoren waar wel nog het een en het ander aan het gebeuren is, proberen wij het verschil te maken met nieuwe onderzoeksproducten. We hebben bijvoorbeeld een consumentenonderzoek gelanceerd zodat onze klanten het aankooppatroon van hun klanten bij de heropstart kunnen meten. Voor elke respondent voorzagen we een budget van 1 euro dat we gestort hebben naar het woonzorgcentrum Betlehem in Herent. We kunnen een bedrag van 600 euro overschrijven.”

Hoe kunnen bedrijven elkaar gedurende deze periode helpen?

“Ons speelveld is dan wel kleiner geworden maar we staan nog steeds nauw in contact met onze klanten. We houden onze ogen open en bekijken hoe we op bepaalde situaties kunnen inspelen als een soort go between partner.”

“Daarnaast kiezen we er bewust voor om niet op alle kosten te besparen om andere ondernemers meer zuurstof te geven. De werken aan onze website zijn daar een voorbeeld van. We hebben gekozen om te gaan investeren, zo kunnen we de bedrijven die wij zien als partner ondersteunen.”

Hoe kijken jullie naar de nabije toekomst? 

“We zijn realistisch en vrezen dat onze sector aan het einde van de rit zal staan. In tijden van crisis staan basisbehoeften en -producten centraal. Mensen willen een brood, het maakt niet uit of de verkoper dan klantgericht is of niet. De versnelde digitalisering draagt daar ook niet toe bij.”

“We hopen dat de maatschappij waarin we wakker worden na deze crisis nog steeds waarde hecht aan een klantvriendelijke service. We wachten af hoe lang bedrijven alles met betrekking tot klantenrelaties nog zullen reduceren tot het minimum en hopen dat het ondernemersinstinct terug de bovenhand neemt. Pas dan zal onze sector terug zuurstof krijgen.”

Contactpersoon

Katrien Stragier

Adviseur Strategische Communicatie

VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen
IMU - Altez 0110
Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad