Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronabalans van Passion Works Better!: “Vraag naar personeel zal dit najaar pieken”
Sylvia Vogelaar
  • 14/04/2020

De coronabalans van Passion Works Better!: “Vraag naar personeel zal dit najaar pieken”

Als ondernemer in de uitzendsector heeft de Limburgse Sylvia Vogelaar van Passion Works Better! meer dan wie ook de vinger aan de personeelspols én een waarschuwing. “Heel wat bedrijven laten mensen hun verlof uitstellen naar later. Maar dit najaar zal de vraag naar werkkrachten pieken.”

Welke impact zie jij als ondernemer van de coronacrisis?

“Wij hebben drie kantoren en stellen normaal gezien 300 uitzendkrachten per week tewerk bij 150 klanten. Maar een aantal sectoren zijn meteen weggevallen door de lockdown: bewaking voor evenementen, horeca, retail, garages …”

“Gelukkig hebben wij als uitzendbedrijf niet op één sector ingezet, zodat ons risico gespreid is. Daardoor werken we nu ook voor klanten die het drukker hebben dan ooit. Supermarkten bijvoorbeeld. En eigenlijk alle voedingsbedrijven. Zo heeft één van onze klanten een handel in verse eieren. Nu mensen veel meer zelf bakken en koken, heeft die het drukker dan ooit.”

“In de streek waar onze kantoren zitten – Diepenbeek, Herk-de-Stad en Alken – is er ook veel vraag naar seizoensarbeid. Heel wat buitenlandse werkkrachten, vooral uit Polen, zijn teruggekeerd of raken nog moeilijk de grens over tot bij ons.”

Zijn er genoeg kandidaten te vinden die nu een interim willen doen?

“Veel studenten willen graag een centje bijverdienen. Ook vluchtelingen zetten we aan het werk, waar dat legaal mag. Vooral in sorteercentra voor fruit: appelen en peren sorteren.”

“Daarnaast zijn er zelfstandigen die door de lockdown hebben moeten sluiten en een interim willen doen zolang ze dicht zijn. Zo hebben we bijvoorbeeld een eigenaar van een broodjeszaak die nu via ons aan de slag is.”

“Bovendien plaatsen wij vacatures op de website van de VDAB met de code ‘covid-19’, die speciaal voor deze periode in het leven is geroepen. En daar reageren toch ook wel wat mensen op.”

Is veiligheid een bezorgdheid bij sollicitanten?

“Dat is het bij onze sollicitanten én de bedrijven waarvoor we werken. Bij elke opdracht checken we of er voldoende ruimte is voorzien, of er handgel is en andere beschermingsmateriaal … Maar we merken dat ondernemingen daar echt een punt van maken en mee in orde zijn.”

“Zelf organiseren we de sollicitatiegesprekken momenteel vooral telefonisch of via digitale tools. Er zijn nog altijd kandidaten die liever op kantoor willen langskomen. Daar verzekeren we dat we aan social distancing kunnen doen. Er is ook ontsmettende gel en hun identiteitskaart moeten kandidaten zelf inlezen.”

“Gelukkig kunnen we ook terugvallen op een goed bestand van kandidaten, die we voor deze crisis al hadden opgebouwd en die we eerder al hebben geïnterviewd.”

Draaien jullie alweer volledig zoals voor de coronacrisis?

“We zitten aan 50 à 60 procent van onze normale omzet. De spreiding over sectoren van onze klanten is onze redding. Daardoor kunnen wij overleven.”

Hoe kijken jullie de nabije toekomst tegemoet?

“Ik ben van nature optimistisch ingesteld en merk ook dat heel wat bedrijven stilaan weer aan het opstarten zijn, in de bouw bijvoorbeeld. We zullen wel wat schade hebben van klanten die momenteel niet betalen en mogelijk failliet zullen gaan, zoals winkels of horecazaken.”

“Maar we hopen die schade terug in te halen. Heel wat evenementen zijn verplaatst naar het najaar. Veel klanten zullen dan allicht weer volop draaien. Ik verwacht dan ook dat er dan een piek in de vraag naar personeel gaat komen.”

“Dat terwijl veel werknemers nog verlof zullen hebben staan, want heel wat werkgevers vragen om verlofplannen op dit moment uit te stellen. Ik roep mijn collega-ondernemers dan ook op om daar toch nu al even over na te denken om zo niet voor nieuwe problemen te staan.”

IMU Salesforce
IMU Workero
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo