Skip to main content
  • Nieuws
  • De coronabalans van Maris Technics: “Deze week starten we weer op”

De coronabalans van Maris Technics: “Deze week starten we weer op”

  • 07/04/2020

Op 18 maart viel Maris Technics, dat grote gebouwen voorziet van elektrotechnische installaties en beveiliging, helemaal stil. Maar deze week start het Limburgse bedrijf weer op. “Heel wat medewerkers willen terug aan de slag”, vertelt zaakvoerder Johan Maris.

Wat is de impact van het coronavirus op jouw bedrijf?

“Op 17 maart kregen we de eerste melding van onze hoofdaannemers voor wie wij werken dat die werven ging sluiten. De dag nadien zijn wij zelf volledig stilgevallen, op vijf medewerkers op onze serviceafdeling na om nog de dringende zaken af te werken.”

“Maar inmiddels gaan onze hoofdaannemers terug opstarten, en wij dus ook. We hopen deze week aan 30 procent van onze capaciteit te draaien. Want opdrachten hebben we genoeg, materiaal voorlopig ook. Het is wachten tot de werven weer opengaan.”

Is er ook vraag vanuit de werknemers op terug aan de slag te gaan?

“Zeker. We hebben een aantal werknemers gecontacteerd en voelen dat velen wel terug aan de werk willen. Wel niet allemaal. Er zijn een aantal medewerkers van wie de echtgenote in de zorgsector werkt en die blijven liever thuis om op de kinderen te kunnen letten.”

Kunnen jullie op de werven de social distancing garanderen?

“In grote gebouwen, zoals kantoren of scholen, is dat niet zo moeilijk. Op grote parkings van 4.000 m2 evenmin. We zorgen er ook voor dat er telkens maar één iemand in een bestelwagen zit. Onze medewerkers zijn zich ook wel erg bewust van het belang om zich aan de maatregelen te houden.”

“De kleinere gebouwen waar wij normaal gezien in werken zijn panden voor retail en horeca. Maar allicht zullen die werven pas later terug opstarten.”

“Onze bedienden kunnen dan weer van thuis uit terug aan de slag.”

Wat is jullie grootste bezorgdheid op dit moment?

“We hebben nog wel materiaal liggen, maar voor een aantal weken. Qua basismaterialen zou het volgens onze leverancier geen probleem mogen zijn de komende maanden. Maar alles van architecturale verlichting en designartikelen, die uit Italië moeten komen, raken we niet meer aan.”

“Ook liquiditeit is een probleem. Heel wat retailers wachten langer om hun facturen te voldoen, maar intussen hebben wij wel stock liggen die wij moeten betalen. En dan is er ook nog onze omzet, die duidelijk minder is. Gewoonlijk halen wij zo’n 2 miljoen euro per maand. Voor maart komen we maar aan de helft.”

“Gelukkig stellen de banken zich soepel op en zijn er goede steunmaatregelen van de overheid. Ook de online meetings die Voka organiseert met andere ondernemers helpen om mekaar een hart onder de riem te steken.”

Hoe zien jullie de toekomst tegemoet?

“We gaan een moeilijk jaar tegemoet. Als we na het bouwverlof terug aan 100 procent capaciteit zitten, zal het al heel goed zijn.”

“Maar misschien zullen we genoodzaakt zijn om als bedrijf kleiner te worden. In ons land wordt 80 procent van de gebouwen neergepoot met buitenlandse onderaannemers. Ook wij hebben zo’n bedrijf in Slovakije, maar die medewerkers zie ik de eerste maanden niet naar hier terugkomen.”

“Het enige voordeel aan deze coronacrisis is dat we nu eens tijd hebben om na te denken wat we op lange termijn met het bedrijf kunnen doen. Als we op volle kracht werken, hebben we daar soms te weinig aandacht voor.”

Contactpersoon

Katrien Stragier

Adviseur Strategische Communicatie

De coronabalans van andere ondernemers?

Lees het hier

Vragen over het coronavirus en de impact op uw onderneming?

Raadpleeg hier de FAQ
IMU - Sport Vlaanderen
IMU - Altez 0110
VZW_IMU_GROUPS
Propaganda
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo