Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronabalans van Krinkels: “Ontsmettingsdienst gestart om bedrijven te helpen met snelle heropstart”
Krinkels
  • 14/05/2020

De coronabalans van Krinkels: “Ontsmettingsdienst gestart om bedrijven te helpen met snelle heropstart”

“Wij bieden sinds kort een ontsmettingsdienst aan. Iedereen die publieke ruimten zoals zitbanken of een parking wil ontsmetten, kan op ons rekenen. Zo kunnen we andere bedrijven helpen met een snellere heropstart”, zegt Peter Loyens van landschapsaannemer Krinkels. 

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie bedrijf? 

“Wij hebben er meteen voor gekozen om te blijven werken. De belangrijkste reden: wij zijn seizoensafhankelijk. Het gras en onkruid is beginnen groeien vanaf eind maart. Waren wij gestopt, dan hadden we nu een achterstand die niet meer in te halen is.”

“In de eerste weken hadden we een terugval van ongeveer 30 procent. Nu zijn we ons stilaan terug aan het herpakken. Sommige klanten stellen opdrachten uit tot het volgende plantseizoen maar de meesten laten de huidige werken doorgaan. Het speelt zich toch altijd buiten af.” 

Welke maatregelen hebben jullie genomen om veilig door te werken?

“We voorzien ontsmettingsmiddel voor het materieel, handgels en wijzigen de starturen per team. We hadden ook FFP2-maskers gekocht, dachten we, maar het bleken chirurgische maskers te zijn. Het is hallucinant, wat we daarmee hebben meegemaakt.”

“Het invoeren van de social distancing heeft een transportprobleem met zich meegebracht. We moesten extra voertuigen huren en mensen alternatieven voorstellen zoals met de eigen wagen naar de werf komen. Nu gaan we plexiglas plaatsen in onze voertuigen zodat mensen zich toch op een veilige manier samen kunnen verplaatsen.” 
“Het risico zit ook bij de mensen zelf, die werken al jarenlang nauw samen en komen daardoor onbewust toch dicht bij elkaar, ondanks al onze communicatie en maatregelen. Het zijn gewoontes.”

Wat was jullie meest creatieve oplossing om veilig doorwerken mogelijk te maken?

“Wij geven ons personeel een premie om te werken. En met succes: ons team heeft dat zeer positief onthaald. Wij wilden doorwerken en investeren in maatregelen om alles veilig te laten verlopen. En we hebben dus hiermee nog een extra inspanning gedaan.”

Hoe kunnen bedrijven elkaar gedurende deze periode helpen? 

“Je kan je bedrijfsactiviteit afstemmen op de situatie. Wij bieden sinds kort een ontsmettingsdienst aan. Iedereen die publieke ruimten zoals speeltoestellen, zitbanken of een parking wil ontsmetten, kan op ons rekenen. Zo kunnen we andere bedrijven helpen met een snellere heropstart.”

“Het kan ook met kleine dingen zoals een telefoontje. Zo had ik een gesprek met Kris Cloots, voorzitter van Voka Metropolitan en country manager van ISS. Hij had vernomen dat onze aankoop van mondmaskers niet vlot verliep en dacht mee na over een oplossing. Een eenvoudig telefoontje maar zeer leuk om te krijgen. Door spontaan je netwerk aan te spreken en te bekijken hoe iedereen het aanpakt, kom je al een heel eind.” 

Hoe kijken jullie naar de nabije toekomst? 

“Voor de crisis was er heel wat groene ambitie op politiek vlak. Er was het klimaatplan, de green deal en tal van andere initiatieven omtrent milieu en biodiversiteit.”

“Wij zijn als bedrijf voor een stuk afhankelijk van de publieke financiën. Als ik zie hoeveel geld er nu – terecht - wordt uitgegeven en dan de rekensom maak, maak ik me zorgen. Zullen toekomstige besparingen de vergroening in België in de weg staan? De toekomst zal het uitwijzen, maar voor ons is het alvast iets om over na te denken.”

Contactpersoon

Katrien Stragier

Redacteur

VZW - BOL.COM
VZW - IMU FIT
ING
SD  Worx