Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronabalans van JBC: “Kleding uit de pashokjes hangen we pas na drie uur terug in de winkel”
Ann Claes
  • 08/05/2020

De coronabalans van JBC: “Kleding uit de pashokjes hangen we pas na drie uur terug in de winkel”

Eénrichtingsverkeer in pashokjes, gedragen kleding drie uur aan de kant leggen en overal in de winkel ontsmettingsgel voorzien: zo ziet de heropstart eruit bij JBC. “Het is geen exit maar een intrede in een nieuwe wereld”, zegt zaakvoerder Ann Claes.

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie bedrijf?

“We hebben nog voor de officiële beslissing van de overheid beslist om onze 120 winkels te sluiten. Dat was een flinke klap. We hebben ons online verhaal nog, maar die omzet is in verhouding toch een pak minder. Dit gaat gepaard met tijdelijke werkloosheid. We hadden 40 procent tewerkstelling. Onze mensen wisselen elkaar af. Zo proberen we iedereen gemotiveerd te houden. Iedereen zit in dezelfde situatie, solidariteit is ook belangrijk.”

“Vandaag ligt onze focus op de heropstart. Iedereen heeft het over wat wel en niet kan, maar het is duidelijk: dit virus gaat er nog wel even zijn. We moeten leren hoe we hiermee om kunnen gaan. Het is geen exit maar een intrede in een nieuwe wereld.”

Welke maatregelen nemen jullie om herop te starten? 

“We laten maar een beperkt aantal mensen binnen in de winkels. Deze capaciteit berekenen we aan de hand van de oppervlakte van elke winkel. Overal staat er ontsmettingsgel: bij de ingang, bij de pashokjes en aan de kassa. In de paskamers geldt er eenrichtingsverkeer: langs de ene kant ga je binnen en langs de andere kant ga je buiten. Kleding die gepast wordt, mag pas na drie uur terug in de winkel gehangen worden.” 

“Ons winkelpersoneel vragen we mondmaskers te dragen, afstand te houden en regelmatig alles te ontsmetten. Het is een hele reorganisatie, maar alleen op deze manier kunnen we onze winkels veilig terug openen.” 

“Wekelijks nemen mijn broer en ik een filmpje op voor onze medewerkers waarin we een overzicht geven van de stand van zaken, waar we mee bezig zijn en wat onze vooruitzichten zijn. Zo blijven we met iedereen in contact.” 

Wat was de meest hoopgevende oplossing om de heropstart mogelijk te maken?

“Heel veel mensen in het bedrijf engageren zich. Ze posten op hun eigen sociale media over de nieuwe collectie en de webshop. Het is iets dat automatisch in gang werd gezet. Iedereen zit in hetzelfde schuitje en draagt dezelfde boodschap uit. Dat gaf mijn broer en mij de kracht om door te gaan. We staan er niet alleen voor.”

Hoe kijken jullie naar de nabije toekomst? 

“Momenteel wordt de zomercollectie geleverd, de wintercollectie zit in opstart en komt er binnenkort ook aan. Ons designteam is alweer bezig met de zomer van 2021. Dat is een heel tegenstrijdig verhaal.  De winkels werden tijdelijk gesloten en tegelijkertijd moeten we beslissingen nemen over de zomer van volgend jaar.”

“We moeten vooruitdenken, maar weten niet wat de toekomst zal brengen. We weten namelijk niet wat onze klanten gaan doen: gaan die meer of minder kopen, gaan ze angstig of blij zijn dat ze naar de winkel mogen komen? Alle goederen blijven natuurlijk wel binnenkomen. Het is een heel bizar en surrealistisch verhaal.” 

“Iedereen voelt aan dat de wereld op zijn kop staat. Niemand heeft een glazen bol en weet exact wat het gaat worden. Ondanks de situatie hebben wij veel moed om door te zetten, dat zit in onze genen. Dit gevoel wordt alleen maar versterkt als je merkt dat je mensen achter je staan. De motivatie van ons gehele team geeft ons de energie om door te gaan.” 

Contactpersoon

Katrien Stragier

Redacteur

VZW - Digitaal Dossier - EdTech
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo