Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronabalans van ISS: “Ons back-to-workdocument is de perfecte leidraad bij elke heropstart”
Elke Deflem
  • 18/05/2020

De coronabalans van ISS: “Ons back-to-workdocument is de perfecte leidraad bij elke heropstart”

ISS staat wereldwijd gekend als facility expert met een human touch. Als deze human touch  buitenspel wordt gezet, worden het onzekere tijden. Maar ze kijken vooruit: “Wij hebben een back-to-workdocument gemaakt om onze klanten te helpen bij hun heropstart. Dit document bevat alle aanbevelingen van A tot Z en concrete acties om iedereen op de werkvloer te beschermen. De ideale leidraad dus”, zegt Elke Deflem, business development director bij ISS.

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie bedrijf?

“Wij leveren diensten aan bedrijven in verschillende sectoren en we merken dus ook op verschillende vlakken een impact. Er zijn klanten die onze diensten volledig afzeggen zoals retailers en kantoren. Het werk voor de schoonmakers en de catering valt daar grotendeels weg.”

“Klanten uit essentiële sectoren zoals de gezondheidszorg wilden op korte termijn hun diensten opschalen. We zijn meteen extra personeel gaan zoeken voor de schoonmaak en ook de standaard catering werd op één dag omgevormd naar take away. Daar komt veel bij kijken. Zo moesten we veel meer verpakkingen voorzien. We hadden het ons gemakkelijk kunnen maken door plastic te nemen maar we hebben toch een leverancier gezocht die afbreekbare verpakkingen kon leveren. Het was een uitdaging om al deze dingen op korte termijn te regelen. Onze mensen van de catering en schoonmaak kunnen dus ook wel gezien worden als de verborgen helden van de gezondheidszorg.”

“We kunnen ook iets betekenen voor nieuwe klanten. Bedrijven in de gezondheidszorg zagen hun schoonmaakpersoneel sneller uitvallen door ziekte. Deze personen zijn speciaal voor die job opgeleid en zijn dus niet eenvoudig te vervangen.”

“We genereren extra business vanuit bijvoorbeeld de gezondheidssector, echter vallen er meer activiteiten weg dan dat er extra bijkomen, we merken dus niet alleen een operationele impact.” 

Welke maatregelen hebben jullie genomen om ofwel herop te starten, ofwel veilig door te werken?

“Wij hebben met onze vestigingen wereldwijd de koppen bij elkaar gestoken om input te verzamelen voor een internationaal back-to-workdocument. We hebben dit daarna aangepast aan de Belgische verwachtingen: een mooi staaltje think global, act local.”

"Dit document bevat alle aanbevelingen per touchpoint in een gebouw: van de parking tot aan de koffiemachine. Er staat duidelijk opgelijst welke aanpassingen er dienen te gebeuren om bijvoorbeeld op een veilige manier het gebouw te betreden en zich aan de receptie aan te melden.”  

“Hiermee willen we onze eigen mensen beschermen en kunnen wij ook onze klanten ondersteunen in hun heropstart. Per aanbeveling geven we namelijk aan wat ISS voor hen kan betekenen. Het is een soort à la carte-menu waarop klanten kunnen zien wat ze moeten ondernemen en hoe wij hen daarbij kunnen ondersteunen.” 

Hoe kunnen bedrijven elkaar gedurende deze periode helpen?

“Door de krachten te bundelen. Samen met enkele partners hebben wij een B2Buildingplatform opgericht. Bedrijven kunnnen via deze website op een gemakkelijke manier verschillende diensten aanvragen. Het platform is een schakel tussen bedrijven en vervangende onderhoudsfirma’s. Zo kan elke kritieke interventie ook tijdens de coronacrisis alsnog plaatsvinden.”

Hoe kijken jullie naar de nabije toekomst? Welke bekommernissen hebben jullie ? Wat geeft moed om door te zetten?

“Wij leveren niet zomaar een dienst maar a service with a human touch. Als die human touch niet kan, brengt dit natuurlijk veel bekommernissen met zich mee. Maar als we zien hoe heel de wereld samenwerkt om deze crisis te overwinnen dan geeft dat wel goede hoop. We staan sterker dan ooit tevoren: we hebben meer opgeleide mensen, meer wetenschappelijke kennis, een snellere verspreiding van informatie en meer technologische tools. Dat geeft ons de moed dat alles weer zoals vroeger kan worden, en dat we zelfs op verschillende vlakken enkele stappen vooruit hebben gezet.” 

Wilt u het back-to-workdocument graag bekijken? Neem dan contact op met Elke Deflem via elke.deflem@be.issworld.com.

Contactpersoon

Katrien Stragier

Redacteur

VZW - BOL.COM
VZW - IMU FIT
BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Federale Verzekering