Skip to main content
  • Nieuws
  • De coronabalans van ING België: “Medewerkers moeten echt niet stressen over kindergeluiden op de achtergrond”

De coronabalans van ING België: “Medewerkers moeten echt niet stressen over kindergeluiden op de achtergrond”

  • 20/04/2020

Ruim 95 procent van de bijna 8.000 ING-medewerkers in België werkt van thuis uit, ook CEO Erik Van Den Eynden zelf. “In online meetings hoor je nu wel eens achtergrondgeluiden zoals kinderen, honden of zelfs kippen. Onze mensen moeten daar écht niet over stressen: dit is het nieuwe normaal.”

Wat is de impact van de coronacrisis op jullie bedrijf?

“Ik zie er een mooi bewijs in van wat wij op korte tijd als team kunnen realiseren: op 48 uur hebben we het zo kunnen organiseren dat ruim 7.500 medewerkers van thuis uit werken. Op 13 maart hebben we al zo’n 4.000 medewerkers van één van onze grote gebouwen in Brussel (Sint-Michielswarande) massaal van thuis uit laten werken om de ICT-capaciteiten te testen en waar nodig bij te sturen. Maar het bleek te werken: ze kregen al snel bericht dat ze tot nader order niet meer terug hoefden te komen.”

“Tegen 16 maart werkte zo’n 7.500 man bij ons van thuis uit. Van onze 600 kantoren is de helft momenteel dicht. De andere zijn enkel open op afspraak.”

“Operationeel werkt dit. Maar of mensen het nu heel leuk vinden om constant van thuis uit te werken? Volgens mij missen velen het om naar het werk te komen en de collega’s daar te zien. Ik heb er zelf ook last van. Nu al vier weken heb ik niet meer fysiek met mijn team samengezeten. Een meeting over het bankenplan met de regering is de enige vergadering waarvoor ik nog mijn huis uit ben geweest.”

Elke dag van thuis uit werken is voor velen een uitdaging, zeker met kinderen. Hoe pakken jullie dat aan?

“Bij online meetings vang je nu al eens achtergrondgeluiden op die je normaal gezien niet hebt in een vergadering. Zoals roepende kinderen, blaffende honden of zelfs kippen. Mensen moeten daar écht geen stress van krijgen: dit is het nieuwe normaal. Begint je baby te huilen? Stap dan uit de meeting.”

“Die balans houden tussen werk en privé is één van de grootste uitdagingen. We hebben bij ING een programma waarbij managers en medewerkers een beroep kunnen doen op coaches en psychologen voor ondersteuning. Dat wordt nu meer gebruikt dan anders.”

“We kijken er wel ook op toe dat meetings niet allemaal om 7 uur ’s ochtends beginnen. Mensen zijn momenteel van ’s morgens heel vroeg tot ’s avonds laat aan de slag voor zowel privé als werk. Maar dit is geen sprint, we zijn vertrokken voor een halve of misschien zelfs een hele marathon. Voor dat psychosociaal welzijn zullen we dan ook nog meer aandacht moeten hebben.”

Is jullie activiteit door de crisis gedaald of net toegenomen?

“We krijgen heel veel telefoontjes en mails van klanten die zich zorgen maken. ‘Wat moet ik doen met mijn spaargeld?’ ‘Hoe raak ik aan krediet?’ Voor de crisis kreeg onze klantendienst gemiddeld 10.000 oproepen per dag. Dat zijn er nu 13.000, gemiddeld 30 procent meer dus. Onze mensen hebben het dus druk.”

“Momenteel komen we ook bijna met al onze klanten in contact. Bedrijven structureren hun vragen goed en kunnen daarmee bij onze bankiers terecht. Ook die beginnen nu volop te komen.”

Wat is jullie grootste bezorgdheid op dit moment?

“Het economische effect van deze crisis: hoe staan we weer op? We moeten hier samen door geraken, liefst zo snel mogelijk en in overeenstemming met de veiligheidsvoorschriften. Als bank zijn wij een belangrijke enabler van de economische activiteit. Daarnaast blijft de emotionele balans van onze medewerkers een belangrijk punt.”

Hoe kunnen bedrijven elkaar helpen?

“Willen we de economie terug op gang krijgen, dan zal vertrouwen essentieel zijn. Ondernemingen moeten proberen zo lang mogelijk een vertrouwensrelatie met elkaar te behouden. Betaal op tijd. Bespreek zaken met elkaar. Ondersteun elkaar.”

“Maar vooral ook: wissel ervaringen uit. De bedrijven die voor de crisis hun model al hadden aangepast met een digitaal model, tonen nu dat dat een meerwaarde heeft. Het offline en online model van ondernemingen zullen nog meer in elkaar moeten klinken.”

Wordt deze crisis een digitale versneller?

“Ja. In mijn dorp zie ik dat de bakker en de slager nu plots ook op grote affiches ‘digitaal betalen’ uithangen. We keren op dit vlak niet meer terug naar hoe het voor de crisis was.”

“Alles wat je digitaal kan maken, moet je digitaal maken. Want op die manier maak je snelheid. Moeilijke en complexe zaken, die zal je altijd nog met mensen bespreken.”

Hoe kijken jullie naar de nabije toekomst?

“Met veel vertrouwen in de veerkracht van ondernemingen. We gaan er allemaal onze schouders onder moeten zetten om deze standstill in te halen.”

“Daarnaast zou ik alle ING-medewerkers graag een perspectief kunnen bieden. Wanneer kunnen ze terug naar kantoor komen? En hoe? We zijn druk bezig om daar een plan voor op te stellen. Maar dat zal véél complexer zijn dan iedereen op 48 uur naar huis te sturen om daar te werken. Want hoe garandeer je de fysieke afstand van 1,5 meter in een gebouw waar zo’n 4.000 man werkt en tegelijk de sociale connectie en interactie tussen de mensen? En wat met onze kantoren? Gaan we klanten weer voor alles laten binnenkomen? Dat moeten we goed bekijken en grondig voorbereiden met respect voor ieders gezondheid en veiligheid.”

Contactpersoon

Katrien Stragier

Adviseur Strategische Communicatie

IMU salesforce
VZW - DigiChambers 2021
IMU - btonic
VZW - eATA 2021
VZW - Take The Lead
BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG