Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronabalans van Giuliano: “Actief gebleven in de mate van het mogelijke zodat niet de hele waardeketen on hold staat”
  • 03/06/2020

De coronabalans van Giuliano: “Actief gebleven in de mate van het mogelijke zodat niet de hele waardeketen on hold staat”

“Door middel van take-away kon ik de financiële schade beperken, mijn mensen deels aan het werk houden en verse producten afnemen bij leveranciers. Als alles stilvalt en de leveranciers in moeilijkheden komen, hebben we een nog groter probleem”, zegt Giuliano Bruno, zaakvoerder van drie Giuliano-restaurants.

Giuliano Bruno
"De versnelde digitalisering tijdens de coronacrisis brengt voordelen met zich mee: we sparen tijd uit want we moeten de telefoon niet opnemen en geen bestellingen noteren."


Op 8 juni zijn jullie al meer dan 12 weken gesloten, hoe hebben jullie dat beleefd?

“Mijn drie restaurants drie maanden lang sluiten was geen optie, daar zou ik een grote financiële kater aan over houden. Een deel van de kosten loopt namelijk gewoon door. Take-away was het enige dat we nog hadden. Gelukkig hadden we al voor de crisis geïnvesteerd in een app en een website, maar het contrast met de normale gang van zaken blijft groot. Op weekdagen realiseren we nog maar een vijfde van de omzet, in de weekends een vierde. De huur en kosten van sommige restaurants liggen zo hoog dat ik dit niet kan compenseren.” 

“Mijn mensen drie maanden lang in de steek laten, dat kon ik niet zomaar laten gebeuren. Met een take-away kan ik ervoor zorgen dat iedereen een aantal dagen kan komen werken. Afstand houden in de keuken vormt daarbij de grootste uitdaging.”

Welke creatieve oplossingen zijn er tijdens deze periode gepasseerd?

“Onze klanten hebben mijn zaak op een andere manier leren kennen, via mijn website en app. Het was een dure kennismaking maar wel veruit het meest positieve dat is voortgekomen uit deze situatie. Vroeger bestelden mensen in 90 procent van de gevallen telefonisch, nu gebruiken ze voor 90 procent de digitale kanalen. Deze versnelde digitalisering brengt voordelen met zich mee: we sparen tijd uit want we moeten de telefoon niet opnemen en geen bestellingen noteren. Alles gaat automatisch, ook de betaling.” 

Op welke manier kunnen bedrijven elkaar helpen? 

“Er wordt veel gesproken over restaurants en cafés maar ook toeleveranciers krijgen grote klappen. Wij hebben een tiental leveranciers die ook getroffen zijn, denk maar aan vis-, vlees- en groentenleveranciers. Deze producten zijn vers en hebben dus ook een vervaldatum. Bovendien moeten zij ook hun chauffeurs, magazijnen en mensen betalen. Dankzij onze take-away heb ik nog verse producten kunnen afnemen. We moeten in de mate van het mogelijke actief blijven zodat niet de hele waardeketen on hold staat.”

Wat zijn jullie verwachtingen over de heropstart? 

“Heel eerlijk: ik heb geen idee. Ik hoop dat de mensen weer buiten durven te komen en op restaurant gaan zoals voordien. Maar ik vrees dat we niet de drukte gaan ervaren die we gewend zijn. Giuliano is geen sterrenrestaurant, mijn businessmodel is niet gebaseerd op één couvert per dag. Ook mijn medewerkers willen weer aan het werk maar als deze situatie langer aanhoudt, vrees ik het ergste. Wie gaat mijn mensen opvangen als ze zonder werk vallen?” 

“Doorheen het jaar werken we met 150 jobstudenten. Ook voor hen zijn het moeilijke tijden. Niet iedereen doet deze job om op vakantie te kunnen gaan, sommigen moeten er ook hun kot van betalen. Ze bellen mij om te vragen wanneer ze weer aan de slag kunnen. Mijn hart doet pijn als ik moet zeggen dat het niet gaat. Ik kan niet iedereen laten werken, die capaciteit heb ik momenteel niet.”

“Natuurlijk blijven we positief en kijken we vooruit. Zo zijn we alvast begonnen met de grote kuis: het meubilair poetsen, de glazen opblinken ... Daarna zullen we ons buigen over de aanpak van de maatregelen zoals de tafelschikking om de anderhalvemeterregel te garanderen. Maar eerst willen we natuurlijk weten wat die maatregelen concreet inhouden.”

Contactpersoon

Katrien Stragier

Adviseur Strategische Communicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo