Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronabalans van Datkan: “Italiaanse fabriek helpen heropstarten om leveringen te garanderen”
Datkan
  • 30/04/2020

De coronabalans van Datkan: “Italiaanse fabriek helpen heropstarten om leveringen te garanderen”

“Om het gebrek aan leveringen op te lossen, hebben we er zelf voor gezorgd dat een fabriek in Noord-Italië is kunnen heropstarten”, zo zegt Sus Van Hove, CEO van Datkan. Het is in zijn bedrijf momenteel alle hens aan dek om onderdelen te maken voor zuurstof- en stikstofgeneratoren.

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie organisatie?

“Normaal gezien werken wij binnen drie luiken: klantspecifieke producten, kostenreducerende diensten en business proces outsourcing. Dat laatste luik neemt gewoonlijk 25 procent van onze omzet in, maar nu is dat wel 80 à 90 procent.”

“Wij produceren voor Atlas Copco onderdelen voor zuurstof- en stikstofgeneratoren. Dat gaat ook over grote, medische units voor ziekenhuizen. Normaal gezien produceren wij de onderdelen voor zo’n 45 units per jaar. Nu heeft de WHO Atlas Copco gevraagd om op korte termijn 200 à 300 units te leveren.” 

“En ook binnen onze organisatie zien we veranderingen. Onze commerciële functies werken vooral van thuis uit, terwijl ik zelf net meer aanwezig ben op de productie om te ondersteunen. We hebben nu veel minder tijd terwijl we veel meer moeten produceren dus we moeten constant onze planning aanpassen en sneller schakelen om de productie rond te krijgen. Mijn job bestaat nu dan ook veel meer uit plannen en bijsturen.”

Wat is voor jullie de grootste bezorgdheid of uitdaging op dit moment?

“We zien dat onze leveranciers problemen hebben met de leveringen. We hebben het geluk dat we voor de crisis een voorraad voor een half jaar hebben aangelegd. Maar het wordt een strijd om alles op tijd binnen te krijgen. We hebben 30 à 40 procent van de bestellingen al kunnen afwerken en uitleveren. Onze productie kan wel volgen, maar het materiaal niet.”

“Daarnaast zien we dat leveranciers betaaltermijnen strakker beginnen te zetten of in te korten. De liquiditeitsbehoeften verschuiven dus.”

Wat was de meest hoopgevende oplossing die de voorbije periode gepasseerd is? 

“Om één van deze uitdagingen op te lossen, namelijk het gebrek aan leveringen, zijn we zelf met een oplossing moeten komen. Wij hebben er zelf voor gezorgd dat een fabriek in Noord-Italië terug is kunnen opstarten. Dat is gelukt dankzij intensief overleg met de fabriek en de toestemming die we hebben gevraagd aan de Italiaanse overheid.” 

Hoe kijken jullie naar de toekomst? Denken jullie aan een toename van activiteiten? 

“Op dit moment zien we een piek in de business process outsourcing, met name in de medische sector. Als alle ziekenhuizen voldoende units hebben, en dan heb ik het over ziekenhuizen in heel West-Europa, dan zal dat terug een normaal peil bereiken.”

“We verwachten dat er na de crisis weer meer orders gaan komen vanuit andere sectoren zoals de scheepvaart en de petrochemie. De B2B-sectoren zijn de eerste sectoren die weer zullen opstarten, want die willen vooruit.”
 

Contactpersoon

Katrien Stragier

Adviseur Strategische Communicatie

Gosselin
Welt white paper
CapitalAtWork
Deloitte
De Ridder
facilicom
ING
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans