Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De coronabalans van Ameel Candy World: “Bedrijven kunnen elkaar helpen door begrip te tonen en door te blijven kopen”
Christ Suply
  • 20/05/2020

De coronabalans van Ameel Candy World: “Bedrijven kunnen elkaar helpen door begrip te tonen en door te blijven kopen”

Geen heropstart bij deze groothandel in zoetwaren: ze zijn namelijk nooit volledig gestopt. “Sommige segmenten vallen stil en zoetwaren hebben een vervaldatum dus wij bieden naast ons gewoon gamma ook pakketten aan waarmee bedrijven hun medewerkers kunnen verrassen”, vertelt Christ Suply, waarnemend CEO van Ameel Candy World.

Welke impact heeft de coronacrisis op jullie bedrijf?

“De impact is zeer groot, wij zijn een groothandel in zoetwaren en we zijn dus afhankelijk van B2B-klanten. Belangrijke spelers die wij bevoorraden, zijn volledig verlamd: de eventsector, de horeca en het toerisme. Brussel en Brugge zijn echte chocoladesteden, daar komt momenteel geen enkele toerist naartoe.”  

“In normale omstandigheden werken wij met 55 mensen. Nu maken we deels gebruik van technische werkloosheid. We proberen in alle afdelingen de continuïteit te waarborgen. In het dieptepunt van de crisis slaagden we erin om een belangrijk gedeelte van de tewerkstelling te behouden voor zowel bedienden als arbeiders. Door de versoepelde maatregelen merken we een vooruitgang. Onze vertegenwoordigers gaan vanaf nu ook deels terug de baan op. Klanten hadden maar één voorwaarde: dat we de maatregelen zouden respecteren.” 

Welke maatregelen hebben jullie genomen om veilig door te werken?

“Vanaf 13 maart hebben we iedereen naar huis gestuurd. Niet alleen voor de veiligheid maar ook om alles omtrent kinderopvang mogelijk te maken. Het werk gebeurt nu grotendeels thuis. Aangezien er momenteel zo weinig mensen op kantoor zijn, vormen de regels omtrent social distancing geen probleem. Op elk bureau staat handgel en iedereen is voorzien van mondmaskers.”

“We brengen nu alles in gereedheid om stilaan terug meer mensen op kantoor te ontvangen: we plaatsen plexiglas, tekenen pijlen op de grond en hangen affiches aan de muur. Ook de refter wordt opnieuw ingedeeld en we werken met eenrichtingsverkeer. We zijn dus goed voorbereid.”

Wat was de meest creatieve oplossing die gepasseerd is om veilig doorwerken mogelijk te maken?

“Iedereen heeft zijn Thin Client, klavier en muis meegenomen en kan nu thuis identiek hetzelfde werk doen als op kantoor. Via een Thin Client geven we iedereen rechtstreekse verbinding met de cloud. Na enkele weken thuis, misten we natuurlijk het contact tussen de collega’s. Dat hebben we deels opgelost door te werken met Microsoft Teams.”

Hoe kunnen bedrijven elkaar gedurende deze periode helpen?

“Door begrip te tonen. Veel bedrijven hebben het moeilijk. Ondanks de situatie moeten leveranciers en medewerkers betaald worden en zijn er dan weer klanten die ons moeten betalen. In tijden van crisis creëert dit een spanningsveld. Bedrijven die sterk genoeg zijn, kunnen andere bedrijven helpen. Als er één dominosteentje valt, kunnen er meerdere vallen en dat is een effect dat je wil voorkomen.” 

“Wij verkopen zoetwaren en die hebben natuurlijk een vervaldatum. Bepaalde segmenten vallen volledig stil. Dit zorgt voor problemen. We bieden bedrijven nu een formule aan waarbij ze verrassingspaketten kunnen laten maken voor hun personeel. Zo kunnen wij onze stock verwerken en kunnen zij hun personeel verrassen. Bedrijven kunnen elkaar dus ook helpen door te blijven kopen.” 

Hoe kijken jullie naar de nabije toekomst? 

“Wij zijn realistisch en verwachten dat het gewone leven zich zal herpakken vanaf februari volgend jaar. In tussentijd proberen we in te zetten op de digitalisering van ons bedrijf. Die is dankzij de situatie in een stroomversnelling terechtgekomen. Via onze website en een ERP-pakket wordt alles met elkaar verbonden. Dit zal ruimte creëren om meer te focussen op onze klanten en producten. Dan kunnen we eindelijk profiteren van wat we in het verleden gezaaid hebben.” 

“Wat ons moed geeft, is dat we zien dat onze mensen zin hebben om weer aan de slag te gaan. Ze missen het contact met collega’s en klanten. Niemand verlangt ernaar om nog langer thuis te zitten en dat bewijst hoe graag iedereen zijn job doet.”  

Contactpersoon

Katrien Stragier

Redacteur

VZW - BOL.COM
VZW - IMU FIT
CRM Group
DHL
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx