“De Brusselse regering speelt met de economische toekomst van Vlaanderen en Brussel”

10/09/2018 , Tom Demeyer - Woordvoerder Voka - tom.demeyer@voka.be

60% van de Vlamingen neemt ’s morgens de wagen om zich naar het werk te verplaatsen, dat blijkt uit een grootschalige bevraging van Voka en onderzoeksbureau iVox. Slechts 1 op de 20 Vlamingen geeft aan dagelijks gebruik te maken van het openbaar vervoer. Voka voerde deze bevraging uit naar aanleiding van de jaarlijkse Rentree, de start van het politieke en economische jaar. Tijdens het evenement riep Vokavoorzitter Paul Kumpen de verschillende regeringen op om werk te maken van ingrijpende mobiliteitshervormingen. De voorzitter haalde ook stevig uit naar de Brusselse regering “Brussel stelt zich egoïstisch op en wil niet meewerken aan een oplossing voor de Brusselse ring, de Brusselse regering speelt met de economische toekomst van Vlaanderen en Brussel,” aldus Paul Kumpen.

Voka trapt traditioneel het nieuwe politiek-economische jaar af tijdens De Rentree. Gisterenavond stond de Rentree integraal in het teken van de mobiliteit. Met de lokale verkiezingen in aantocht en het laatste werkjaar van de regering kan er nog veel gebeuren op het vlak van mobiliteit.

Naar aanleiding van De Rentree voerde Voka een bevraging uit met onderzoeksbureau iVox bij 1000 Vlamingen. Voka wil hiermee de uitdagingen op scherp stellen. Uit de bevraging blijkt dat de Vlaming verslaafd blijft aan de wagen. Zo geeft 80% van de Vlamingen aan in het bezit te zijn van een privéwagen, 11% beschikt over een bedrijfswagen. En die wagen blijft de Vlaming massaal gebruiken om zich naar het werk te verplaatsen. Zo verplaatst 46% zich ’s morgens met een privéwagen en 14% met een bedrijfswagen. Opvallend: slechts 1 op de 20 Vlamingen geeft aan dagelijks gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Grafiek mobiliteit

“Hoog tijd om werk te maken van kwaliteitsvolle alternatieven voor de wagen,” aldus Paul Kumpen, voorzitter van Voka. “Slechts 1 op de 3 gebruikers van het openbaar vervoer is tevreden over de stiptheid van treinen, bussen en trams. Dat moet omhoog. Vandaag gaat 80% van de totale middelen die Vlaanderen en de federale overheid uitgeven aan de personenmobiliteit naar openbaar vervoer – en dat is amper goed voor 10% van de verplaatsingen. Ondanks die miljardensteun staat het openbaar vervoer slechts in voor een marginaal deel van de verplaatsingen. Dit moet anders; meer en beter.”

Grafiek mobiliteit

Beter communiceren over werken in Antwerpen

Daarnaast vindt Voka dat er meer moet geïnvesteerd worden in infrastructuur. “44% van de Vlamingen is ontevreden over de kwaliteit van de fietspaden. Nochtans heeft de fiets heel wat potentieel: 1 op de 5 Vlamingen is bereid meer te fietsen met een elektrische fiets.”

Er staan de komende jaren heel wat grote infrastructuurwerken op het programma. Voka vraagt de overheid hier om hier versneld werk van te maken en beter te communiceren. “De schup moet in de grond op de Antwerpse ring,” aldus Kumpen. “Maar er moet ook beter gecommuniceerd worden. Het is nog te vaak onduidelijkheid troef over de werken. We hebben nood aan transparantie en leiderschap. Wanneer wordt er gewerkt? Wat wordt wanneer afgesloten? Wanneer beginnen de werken op Rechteroever?”

Daarnaast haalde de Vokavoorzitter ook uit naar de houding van de Brusselse regering. Zo verklaarde Brussels minister-president Rudi Vervoort vorige week nog dat een akkoord over de Brusselse ring er voor de verkiezingen niet meer in zit. “Een schandalige houding,” aldus Kumpen. “Brussel speelt met de economische toekomst van onze hoofdstad én bij uitbreiding, als 2e economische motor van het land, ook van Vlaanderen. We verwachten minder egoïsme en een meer constructieve houding want het is in ons aller belang dat er snel een akkoord wordt gevonden zodat de werken vooruit kunnen en dat we de stilstand in Brussel eindelijk kunnen doorbreken.”

Kilometerheffing

Voka rekent er daarnaast op dat de kilometerheffing voor personenwagens nog deze legislatuur ook echt wordt gerealiseerd. Uit de Vokabevraging blijkt dat één op twee Vlamingen positief staat tegenover een kilometerheffing. Maar tegelijkertijd geeft één op de drie Vlamingen aan nog onvoldoende vertrouwd te zijn met het concept. “Tijd dus om als regering beter te communiceren en werk te maken van de invoering,” aldus Kumpen.

Grafiek mobiliteit

Tot slot hield de Vokavoorzitter een warm pleidooi om ook tijdens het laatste regeringsjaar nog werk te maken van ingrijpende hervormingen. “De verkiezingen mogen het regeringswerk niet verlammen,” aldus Kumpen. “Er zijn nog belangrijke uitdagingen: zo moet het onderwijs verder hervormd worden en moet er bijkomend geïnvesteerd worden in onderzoek en ontwikkelingen. Ook op die domeinen moet de schup in de grond.”