Skip to main content
  • Nieuws
  • De blik van Accurat op de DACH markt

De blik van Accurat op de DACH markt

  • 21/10/2022

Bart Muskala, founder en CEO bij Accurat. We zijn een location intelligence bedrijf dat retailers zoals Aldi, Lidl, Delhaize, Brico, Aveve en meer helpt hun klanten, merk en markt beter te begrijpen. In de wetenschap dat 80% van alle omzetten, ook in een post-corona tijdperk, gerealiseerd wordt in fysieke winkels, is het van belang dat zo belangrijke kanaal goed te begrijpen. Inzichten opdiepen die je concurrentiepositie bepaalt en toelaat tal van parameters te vergelijken met je concurrenten, zowel nationaal als lokaal, is precies wat we aanbieden. In de Duitse markt zijn vele grote, internationale retailspelers terug te vinden waaronder Aldi, Lidl, Hornbach, Kaufhoff, MediaMarkt. Hoe verschillend de Duitse markt ook is, op retailvlak zijn er meer gelijkenissen dan geschillen wat een logische interesse oplevert.

Inzichten opdiepen die je concurrentiepositie bepaalt en toelaat tal van parameters te vergelijken met je concurrenten, zowel nationaal als lokaal, is precies wat we aanbieden. In de Duitse markt zijn vele grote, internationale retailspelers terug te vinden waaronder Aldi, Lidl, Hornbach, Kaufhoff, MediaMarkt. Hoe verschillend de Duitse markt ook is, op retailvlak zijn er meer gelijkenissen dan geschillen wat een logische interesse oplevert.

Wat neem je mee uit het bezoek aan München?

Een constante in de verhalen van andere ondernemers wat me bijbleef, is dat het huidige succes er niet zomaar kwam. De ene partij landde er via een partner, een andere heeft vanuit België eerst de nodige stappen gezet, een derde heeft via een overname de markt 'gekocht'. Het was geen overnight succes. Maar wat elk gemeen had, was dat de doorslag volgde omdat men de Duitsers 'begreep'. Eén van de sprekers vatte het duidelijk samen: "When in Rome, act like the Romans". Een tweede, mooi voorbeeld hoe de beslissing te nemen kwam er van de spreker van Showpad. Niet zomaar een prachtig Belgisch voorbeeld. De onderbouwde beslissing en de heldere toelichting over de gezette stappen om de Duitse markt te betreden, hebben ons doen inzien ons huiswerk grondig (verder) te maken. De keuze om nabijheid van talent boven nabijheid van je klanten te stellen is achteraf gezien niet enkel slim, maar getuigt ook van ambitie. Ik interpreteerde het als "onze klanten komen binnenkort vanuit het hele land, ons talent niet".

Hoe ga je de opgedane kennis tijdens Tech@venture inzetten in je bedrijf?

We gaan onze stappen richting de Duitse markt weloverwogen zetten. Zoals het voorbeeld van Showpad ons leerde: de juiste criteria oplijsten, de criteria netjes wegen naar belangrijkheid en dan... knopen doorhakken. On it! Tegelijkertijd gaan we parallel via onze klantenrelaties zoals Aldi en Lidl hier lokaal zelf al enkele eerste aftastgesprekken aanknopen.

Wat is jouw tip voor andere start- en scale-ups die de stap richting de DACH markt willen zetten?

Hoe divers en tegenstrijdig sommige input ook is: maak er je eigen verhaal van. Je bedrijf en oplossingen zijn uniek, ook jouw keuzes mogen dat zijn. Alle ervaringen en input van anderen ten spijt, we gaan het zelf moeten waarmaken. Be ballsy & brave.

Eén woord: weißwurstäquator :-) (https://www.wikiwand.com/en/Wei%C3%9Fwurst%C3%A4quator). Denk: de taalgrens in België.

In de wandelingen heen en terug knoopten we vaak gesprekken aan over ondernemen, mensen aanwerven of belonen, sales optimaliseren... Ook hier kwamen vaak relevante leerlessen naar voren. Nog los van waar we finaal landen in Duitsland, was het traject alleen al daardoor de moeite waard.

VLAIO Voka Logo

Contactpersonen

Sophia De Bruyne

Jong Ondernemen - Ledenrelaties

Simon Brouckaert

Jong Ondernemen - Haven

Munchen tech@venture hotspot tech scale-up

 

tech@venture Home