Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Dé 5 digitale trends voor Vlaanderen
Digitale trends
  • 13/12/2019

Dé 5 digitale trends voor Vlaanderen

Als er iemand in Vlaanderen technologie en nieuw ondernemerschap ademt, dan is het wel Omar Mohout. Zelf ooit medeoprichter van een softwarebedrijf, intussen Entrepreneurship Fellow bij het technologisch kenniscentrum Sirris, Professor aan de Antwerp Management School en Solvay, en adviseur van zowel start-ups als Fortune 500-bedrijven. Welke grote digitale trends ziet hij?

TREND 1: Digitaal komt niet op ons af, we zitten er middenin

"Digitaal is onzichtbaar, maar heeft een gelijkaardige impact als de zwaartekracht. Die kan je ook niet zien, maar oefent een enorme aantrekkingskracht op ons uit. Dat we het niet zien, maakt het onderschat en zelfs gevaarlijk, zo staan niet al onze kmo's digitaal al even ver. Sommigen denken: "Digitaal, dat is iets dat op ons afkomt'. Nee dus, we zitten er al middenin. De top groeibedrijven bijvoorbeeld hebben digitaal duidelijk in de vingers. Er zijn dan ook weinig andere sectoren buiten de technologiesector die volop aan het groeien zijn. Elk bedrijf gaat in meer of mindere mate digitaal worden waardoor het onderscheidende toevoegsel digitaal overbodig wordt. Dat is hetzelfde als bedrijven uit de 20ste eeuw bestempelen als pen-en-papierbedrijven, omdat ze dingen neerschreven en berekeningen op papier deden."

TREND 2: AI wordt dé grote gamechanger

Er zijn vier grote digitale technologietrends:Omar Mohout

  1. Blockchain
  2. Internet of Things (IoT)
  3. Virtual/Augmented Reality (VR/AR)
  4. Artificiële intelligentie (AI)

"Die laatste wordt dé grote gamechanger en zal een impact hebben op een ongekende schaal. Zo blijft virtual reality voornamelijk tot gaming beperkt, maar AI zal talloze domeinen beïnvloeden, denk maar aan slimme camera's en voice-assistanten. Bedrijven die deze boot dreigen te missen, doen er goed aan partners te zoeken die dit wel beheersen. We zullen meer corporate venturing zien, waarbij corporates de handen in elkaar slaan met digitale start-ups."

TREND 3:  We gaan werken in wereldwijde virtuele teams

"HR is al sterk gedigitaliseerd. Payroll is geautomatiseerd, werkaanbiedingen, opleidingen en assesments verlopen voor een groot deel al online... Dat zal nog verder gaan. Ik denk dan aan de matching tussen kandidaten en jobs. Maar er zal ook meer in virtuele teams gewerkt worden: je hoeft niet meer allemaal op kantoor te zitten. We staan op dat vlak aan het begin van de curve. Want waarom zou je je zoektocht naar de beste kandidaat voor een job beperken tot een straal van 20 kilometer rond het bedrijf? Misschien zit de beste kandidaat wel in Parijs of Tokio. Dankzij digitalisering maakt het niet veel meer uit waar kandidaten of medewerkers wonen of werken."

TREND 4: FoodTech als grote opportuniteit voor Vlaanderen

"FoodTech is nog niet doorgebroken, maar kan voor Vlaanderen wel een grote opportuniteit zijn. Eén van onze grootste exportproducten is voeding. In diepvriesvoeding zijn we Europees leider. Er zijn al bedrijven die AI toepassen in deze sector zoals het Gentse Foodpairing om smaken te matchen en te combineren. Sterrenrestaurants gebruiken die toepassing om bijvoorbeeld een gerecht met kaviaar en chocolade uit te werken. In dat soort sectoren kunnen wij het verschil maken. Ik denk ook aan bijvoorbeeld Alberts Smoothies, dat machines verkoopt om zelf smoothies te maken. Daar zit een app bij waardoor je het aantal calorieën, de smaken enzovoort kan kiezen. Of MealHero, APIC, Esense en vele andere innovatieve technologiebedrijven. Het foodtech-potentieel is in Vlaanderen nog onbenut."

TREND 5: Data, data, en nog eens data: maar wat doe je ermee?

"Data op zich hebben geen enkele waarde. Je moet er iets mee doén. Je moet die contextualiseren om er informatie uit te halen, die kennis kan je vervolgens omzetten in acties die jouw bedrijf een competitief voordeel opleveren. Napoleon wist het al: oorlog is 90% informatie. Het zal er dus op aankomen om data te kunnen valoriseren als strategie. Investeren in datavalorisering betaalt zich terug met de hoogste rente. Op dit moment zijn weinig bedrijven hier goed in. Het vereist een skillset en mindset waar kmo's en grote bedrijven aan zullen moeten werken. Dat zal een taak worden voor iedereen binnen het bedrijf."

Dit artikel verscheen eerder de Voka Topics 'Nieuwe mijlpalen om ons te meten met toplanden'.

Contactpersoon

Katrien Stragier

Redacteur

VZW - BOL.COM
VZW - IMU FIT
ING
SD  Worx