Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Dankzij Lead Plants kom ik nieuwe trends op het spoor’

‘Dankzij Lead Plants kom ik nieuwe trends op het spoor’

  • 15/02/2023

Newell Brands Belgium, met vestiging in Sint-Niklaas, is met zijn merk Dymo uitgegroeid tot Europees marktleider in de productie van zelfklevende labels en tapes. Om die belangrijke schakel binnen de Amerikaanse groep zo sterk mogelijk te houden, vindt plantmanager Jurgen Van Loo het belangrijk om een brede blik te houden. ‘Lead Plants helpt me daarbij’, merkt hij

Vooral onder de vlag van Sharpie, Crockpot en Yankee Candle is Newell big in Amerika. In Europa zijn het vooral merken als Dymo, Parker en Waterman die bij de consument al snel een belletje doen rinkelen. Europees gezien is Newell met Dymo zelfs marktleider in zijn segment, al betekent dat geenszins dat het bedrijf op zijn lauweren rust. ‘Onze productie in Sint-Niklaas draait gelukkig met vrij grote marges. Dat heeft ons in een sterke positie gebracht en die willen we vanzelfsprekend graag behouden. Want onder meer de inflatie en de fors toegenomen energieprijzen knabbelen daaraan’, weet Jurgen Van Loo. ‘In Nantes hebben we een zusterbedrijf uit dezelfde businessunit en ook in Mexico en Noord-Amerika zijn er productievestigingen. Daarmee kunnen we uiteraard wel ervaringen uitwisselen, bijvoorbeeld over operational excellence en veiligheid. Anderzijds kan je evenmin voorbij aan de eigenheid van Vlaanderen. We moeten dus op onze hoede blijven en onze voorsprong op onze concurrenten waar mogelijk nog zien uit te bouwen.

GOED TRACKRECORD UITBOUWEN 

Het verklaart meteen de enorme investeringen van Newell van de jongste dertien jaar in zijn Wase site, die een 200-tal vaste medewerkers telt. ‘Hoewel die aan de buitenzijde nog steeds hetzelfde oogt als vroeger, is er qua faciliteiten in feite een nieuwe fabriek gerealiseerd. Zo is in de productie en de planning al een doorgedreven automatisering en digitalisering doorgevoerd. Dat proces is overigens nog steeds aan de gang, met verdere initiatieven naar digitalisering’, haalt de plantmanager aan. ‘Ook op vlak van duurzaamheid hebben we al een goed trackrecord uitgebouwd, onder andere door in te zetten op energiebesparingen en het gebruik van gerecycleerde materialen, dit zowel voor onderdelen van onze consumables als voor de verpakking. Door voortdurend verbeteringen door te voeren, halen we jaarlijks een aanzienlijke gross productivity. Al zorgen de inflatie en de hoge energieprijzen daarbij wel voor extra uitdagingen.’

Om die strategisch te kunnen tackelen, zoekt Jurgen Van Loo ook bruikbare input in Lead Plants. In dit netwerk inspireren plantmanagers van industriële multinationals elkaar om de concurrentiekracht van hun eigen site te kunnen verhogen. ‘Binnen Newell zijn er nog plantmanagers, maar de onderlinge contacten blijven evenwel beperkt. Bovendien ben ik zelf in de voorbije 23 jaar en via verschillende functies hier intern in dit bedrijf kunnen doorgroeien naar mijn huidige job. Door deel te nemen aan Lead Plants verruim ik mijn blik. Het geeft me voeling met belangrijke trends en problemen waarmee nog andere plantmanagers te maken krijgen’, merkt hij. ‘Soms volstaat het al om bevestiging te krijgen dat je niet de enige bent met een specifiek probleem. Bij bezoeken aan andere plants steek je bovendien altijd wel zaken op die je eigen team kunnen prikkelen. Ook in onze functie moet je buitenkomen om belangrijke zaken op z’n minst op het spoor te komen.

Bij een hot topic zoals de schaarste op de arbeidsmarkt, kan de plantmanager zijn collega’s alvast enige inspiratie meegeven. ‘Mensen vinden is ook voor ons niet evident. 
Al merken we wel dat het jobkandidaten aanspreekt om deel uit te maken van een 
solide groep, zij het dan in een vestiging waar de kmo-mentaliteit nog sterk leeft. Elke 
medewerker heeft hier zijn rol en het belang daarvan wordt naar waarde geschat. De jongste jaren zetten we trouwens sterk in op betrokkenheid van medewerkers, zoals de 
jongere generaties dat verwachten. Op basis van surveys gaan we na op welke vlakken we nog kunnen verbeteren. Met die resultaten gaan we dan aan de slag. Zulke inspanningen zijn alsmaar vaker beslissend in de keuze van de sollicitant.’

AW_Welt_6stappenplan
Banner belgian coast hotels maart