Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • “Dankzij Bryo ScaleUp ondernam ik eindelijk de stappen die nodig waren om te groeien

“Dankzij Bryo ScaleUp ondernam ik eindelijk de stappen die nodig waren om te groeien

  • 10/03/2022

Tine Vandeweerd en Steven Heyaerts leerden elkaar kennen via Bryo ScaleUp, een traject voor ondernemers met een schaalbaar businessmodel. Hoewel ze actief zijn in verschillende sectoren, delen ze eenzelfde visie: groeien als onderneming doe je niet alleen. In lijn met die filosofie bundelen ze binnenkort de krachten om de Leuvense modecampagne luister bij te zetten. “We gaan hier niet met elkaars ideeën lopen, maar leren er vooral uit”, klinkt het.  

Tine Vandeweerd bouwde met ‘Tiny bouwt een feestjes’ euh feestjes. Gaandeweg groeide haar dienstverlening uit tot een totaalpakket dat ze zelf omschrijft als city marketing en highlighting van horeca en retail. Recent doopte ze haar onderneming om tot THE tiny COMPANY en rekent ze naast horeca en retailers ook steden en gemeenten tot haar klanten. 

Steven Heyaerts verdiende zijn strepen onder meer bij productiehuizen als Woestijnvis en De Chinezen. Om zijn artistieke vrijheid te kunnen waarborgen, richtte hij Studio Cosmo op en voorziet hij bij voorkeur culturele instanties en ngo’s van visuele content. 

Tine

Groeipijnen omzeilen 

Zowel Tine als Steven ontdekten dat ‘groeien’ allesbehalve vanzelfsprekend is – zelf als het je onderneming voor de wind gaat. Het brengt allerhande obstakels met zich mee, en wie zo gefocust is op zijn zaak heeft weinig tijd om eigenhandig een plan van aanpak uit te denken. 

Dankzij het Bryo ScaleUp-traject beschikken ze over een welgekomen klankbord waar experts, coaches en collega-ondernemers hen handvaten aanreiken om eventuele ‘groeipijnen’ aan te pakken. “Ik kreeg al snel het idee dat er meer zat in de projecten die ik mijn klanten aanbood. Mijn diensten op grotere schaal verkopen, kon ik uiteraard niet alleen”, vertelt Tine. “Momenteel werk ik full time in mijn business, terwijl ik er ook aan wil kunnen werken. Door ScaleUp ontstond er duidelijkheid over welke stappen ik moest nemen om dit te kunnen realiseren. Ondertussen heb ik een eerste medewerker aangeworven, ben ik van kantoor verhuisd en zet ik eindelijk in op zaken waarvoor ik vroeger geen tijd had.” 

Steven

“Ik herken me enorm in Tines verhaal”, vult Steven aan. “Ik dacht steeds na over hoe ik mijn onderneming kon opschalen. Het bleef echter bij ‘denken’, want ik was – en nog steeds eigenlijk - constant aan het werk. Zo krijg je het gevoel dat je achter de feiten aan loopt. Daar wil ik verandering in brengen door iemand extra in dienst te nemen. Dankzij Bryo ScaleUp weet ik nu dat er verschillende mogelijkheden zijn om zoiets aan te pakken.” 

Complementair netwerk 

Tijdens een Bryo ScaleUp komen ondernemers met groeiambities gedurende 1 jaar samen. Verspreid over 10 sessies focussen de deelnemers zich op groeithema’s, terwijl ze bouwen aan een sterk netwerk. “Ik ben niet zo’n grote fan van netwerken, maar binnen dit traject voel ik me erg comfortabel. Net omdat we allemaal in een gelijkaardige situatie zitten, is het zo boeiend. Want de aanpak verschilt danig per sector. Je moet dus niet schrik hebben dat iemand met je ideeën gaat lopen.”  

Een stelling die ook Steven beaamt: “Iedereen heeft zijn eigen manier en ik vind het waardevol om te horen hoe anderen het aanpakken. Door de diversiteit waarover Tine sprak is onze groep net bijzonder complementair. Bovendien heerst er een gemoedelijke sfeer. Zelfs de gesprekken tijdens de koffiepauzes zijn leerzaam.” 

Tine haalt aan dat het ondernemerschap bij momenten een eenzaam bestaan is. Ze beschouwt het als een groot pluspunt dat de sessies in groep doorgaan. “Het zorgt voor een veilige omkadering. Doordat ik verschillende meningen hoor, kan ik gemakkelijker die sprong in het diepe nemen en voelen sommige beslissingen doordachter aan. Mocht het niet lopen zoals verwacht, kan je steeds beroep doen op de groep. Daarnaast komt Véronique (Bryo-coördinator) regelmatig aanzetten met peptalks en “go-go-go’s!”. Die duwtjes helpen mij wel.” 

“Soms moet je ook gewoon doen en niet te veel nadenken”, gaat Steven verder. “Om het resultaat te weten, moet je nu eenmaal eerst handelen. Ik ga niet wachten tot de ideale werknemer verschijnt – ondertussen heb ik al vaak gehoord dat die niet bestaat. Kortom, just do it.” 

Soms moet je ook gewoon doen en niet te veel nadenken. Om het resultaat te weten, moet je nu eenmaal eerst handelen.

Steven Heyvaert - Studio Cosmo

Modecampagne 

Als we naar hun toekomstplannen vragen, zegt Steven met een kwinkslag: “Sky is the limit!” “Nee, ik wil allesbehalve overhaast groeien en zomaar elke opdracht aannemen. Ik bouw liever aan een duurzame relatie met een selecte groep klanten. Geld is niet mijn drijfveer. Ik wil vooral toffe opdrachten doen en me daarmee amuseren”, verduidelijkt hij. Tine wil op haar beurt de samenwerking met haar nieuwe medewerker optimaliseren. “Dit is een totaal andere manier van werken. Ik ben meer dan tevreden over wat ze op korte tijd realiseerde, maar volgens mij kan het altijd beter. Uitzoeken hoe ik die wisselwerking kan verbeteren is momenteel één van mijn prioriteiten.” 

In de nabije toekomst bundelen Tine en Steven samen met nog een andere BryoScaleUp-deelnemer de krachten voor een modecampagne. In opdracht van Liefst Leuven vzw zal THE tiny COMPANY dit voor- en najaar de nieuwe modecollecties in het Leuvense straatbeeld promoten. “Het grote gros van de winkels in centrum Leuven zitten in de modesector. De collectievoorstellingen generen steeds veel aandacht, maar voor de gelegenheid wil ik toch nog een extra eyecatcher installeren. Tijdens één van de Bryo-sessies kwam Thomas, ook een deelnemer van het traject, met een interessant voorstel.” 

Thomas Jonkers is zaakvoerder bij Pentagon Event Solutions en ontwikkelt samen met zijn team onder meer pop-upinstallaties om op een originele manier visibiliteit te genereren voor zijn klanten. Tijdens de modecampagne zal Thomas containers installeren waarin vervolgens modeshows zullen doorgaan.  

Steven zal alles in beeld brengen, zodat iedereen de modeshows kan volgen op led-schermen verspreid over de stad. Nadien worden de beelden gerecupereerd op sociale media en dergelijke om zoveel mogelijk ‘nieuws en moois uit Leuven’ te delen met het grote publiek. “Het is mooi dat we elk onze bijdragen kunnen leveren. Ondertussen heeft ieder van ons de nodige expertise opgebouwd in zijn of haar vakgebied. Op dat vlak vertrouwen we wel op elkaars capaciteiten”, meent Steven. “We gaan binnenkort nog eens samen zitten om alles op elkaar af te stemmen, zodat het een project wordt waar we alle drie achter staan en mee kunnen uitpakken.” 

Contactpersoon

Veronique Mestdagh

Manager Ondernemerschap

Proximus

Artikel uit publicatie