Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Daar is de eerste Ringtrambus!

  • 14/06/2019

In april stelden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en De Lijn de eerste ‘trambus’ van het land voor aan het publiek. De eerste rit ging langs Machelen en Zaventem, op een deel van het toekomstige tracé van de ‘Ringtrambus’. Die rijdt vanaf september tussen Brussels Expo en Brussels Airport en moet meer reizigers en pendelaars naar het openbaar vervoer lokken. Voka Vlaams-Brabant steunt deze modal shift – zeker met de nakende werken aan de Brusselse Ring.

De trambus ontleent zijn naam aan de unieke combinatie van het comfort van een tram en de wendbaarheid van een bus. De eerste rit van de trambus was meteen een dubbele primeur: de eerste trambus op Belgische bodem én op de langste gecombineerde busbaan (16 km). Soortgelijke voertuigen worden al ingezet in onder meer Zweden en Zwitserland. Vanaf september zal De Lijn veertien trambussen in dienst nemen in de Vlaamse Rand. De hybride voertuigen rijden tot een kwart stiller en zuiniger dan klassieke bussen. Per jaar wordt er ongeveer 200.000 liter diesel uitgespaard.

Ben Weyts, Vlaams Minister van Mobiliteit: “De trambus zal pendelaars verleiden om de auto vaker te laten staan en over te stappen op het openbaar vervoer. Dit is hoogwaardig openbaar vervoer dat snelheid en comfort biedt aan grote groepen reizigers. We bieden dit aan op de plaats waar de vraag het grootst is: in de Vlaamse Rand, tussen grote attractiepolen van economie en tewerkstelling.”

ringtrambus

De Ringtrambus in het kort

  • 24m Lengte van de Ringtrambus (een gelede bus is 18m lang, een standaardbus 12m)
  • 137 reizigers Capaciteit van de Ringtrambus (51 zitplaatsen en 86 staanplaatsen)
  • 16km Langste gecombineerde vrije busbaan van Vlaanderen
  • 9 polen Het tracé loopt langs 9 attractiepolen: UZ VUB Jette, Brussels-Expo, Strombeek-Bever, Koningslo, Medialaan, centrum en station van Vilvoorde, Brucaro en Brussels Airport

Brabantnet

De Ringtrambus is de eerste realisatie van het Brabantnet: 3 hoogwaardige openbaarvervoerlijnen die de Vlaamse Rand en de hoofdstad beter bereikbaar zullen maken. Brabantnet wordt gerealiseerd onder de vleugels van de Werkvennootschap, de organisatie die door de Vlaamse regering werd aangesteld om grote en complexe mobiliteitsprojecten op te volgen.

Wim Pannecoucke is Adviseur Mobiliteit bij Voka Vlaams-Brabant en is het aanspreekpunt omtrent de Werken aan de Brusselse Ring: “De komende Werken aan de Brusselse Ring zijn ingrijpend, waardoor hinder onvermijdelijk zal zijn. Minder voertuigen op de Brusselse Ring betekent dat ook de hinder beperkter wordt. Daarom is het belangrijk om zo veel mogelijk alternatieven te zoeken voor het woon-werkverkeer van en naar Brussel. Omdat de Ringtrambus enkele belangrijke locaties in en rond de Vlaamse Rand met elkaar zal verbinden – denk aan het Universitair Ziekenhuis in Jette, de Heizel, Strombeek-Bever, centrum Vilvoorde, de Medialaan en Brussels Airport – wordt de Ringtrambus ongetwijfeld een sterk alternatief. Vanuit Voka steunen we volop alle initiatieven die de modal shift stimuleren: minder personenwagens, meer alternatief en openbaar vervoer.

kaart ringtrambus

Filevrije doortocht

In de Vlaamse Rand is de nood aan alternatieven voor de wagen groot, want het is een van de meest filegevoelige regio’s in Vlaanderen. Door de combinatie van vrije busbanen en verkeerslichtenbeïnvloeding over het volledige tracé van de Heizel tot de luchthaven, wordt de mobiliteit en de bereikbaarheid fors verbeterd. Bedrijvenzones zoals de Medialaan worden meteen ook beter ontsloten.

Brussels Airport fungeert vandaag als grootste intermodale hub van de regio. Arnaud Feist, CEO Brussels Airport Company: “Niet alleen onze passagiers en onze werknemers komen naar de luchthaven met openbaar vervoer. We zien elke dag in toenemende mate ook duizenden pendelaars die Brussels Airport als tussenstop hebben in hun woon-werktraject. Met de Ringtrambus wordt dit intermodale knooppunt duurzaam uitgebreid – wat overigens naadloos past in onze duurzame Strategische Visie voor de komende decennia. Eerder schakelden we al elektrische bussen in op Brussels Airport.”

De Ringtrambus verbindt economische belangrijke bedrijvenlocaties in de Brusselse Noordrand en wordt tijdens de komende Werken aan de Brusselse Ring ongetwijfeld een sterk alternatief voor woon-werkverkeer.

Wim Pannecoucke

Langste vrije busbaan in Vlaanderen

De komende 3 jaar krijgt de Ringtrambus 16 kilometer vrije busbanen, die stapsgewijs in gebruik zullen worden genomen. Daardoor verbetert stelselmatig de doorstroming op het tracé. De busbanen garanderen immers een filevrije doortocht en stiptere aankomsten vertrektijden.

De Werkvennootschap realiseerde al enkele aanpassingswerken aan haltes en straten in Vilvoorde, Grimbergen, Machelen en Brussels Airport. Vorige zomer werden bijvoorbeeld vrije busbanen in beide richtingen aangelegd op de Luchthavenlaan in Vilvoorde, tussen het kruispunt De Vuist en de Mimabrug. Er werd ook een nieuwe comfortabele trambuseindhalte aan Brussels Airport gerealiseerd.

Een facelift voor de buurt

De Werkvennootschap coördineert de heraanleg van 25 straten en pleinen om de komst van de Ringtrambus voor te bereiden. Wim Pannecoucke: “In één beweging krijgt de buurt ook een fraaie facelift. Langs het tracé van de Ringtrambus komen er niet minder dan 23 km aan nieuwe en verbeterde fietspaden, er komen 930 plaatsen in nieuwe fietsenstallingen en 600 nieuw aangeplante bomen. Bepaalde verkeersknopen - zoals ter hoogte van de huidige rotondes aan het Heldenplein in Vilvoorde - zullen
door die werken een structurele oplossing krijgen.”

Tijdelijke inzet op buslijn 820

Tijdelijke inzet op buslijn 820 De Lijn wacht niet tot de werken van De Werkvennootschap volledig gerealiseerd zijn om de trambussen in dienst te nemen. Vanaf september 2019 worden de voertuigen ingezet op buslijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair Ziekenhuis Brussel in Jette. Ze rijden via Brucargo, het station en het centrum van Vilvoorde, de wijk Kassei, de tewerkstellingszone rond de Medialaan, Koningslo, Strombeek en de Heizelvlakte.

Heb je vragen over de werken aan de Ring of over de Ringtrambus?

Mobiliteitsexpert Wim Pannecoucke focust op de bereikbaarheid van de bedrijven en bedrijvenzones in de buurt van de werken. Neem zeker contact op voor meer info!

www.werkenaandering.be

Contactpersoon

Wim Pannecoucke

Adviseur Belangenbehartiging regio West-Brabant - Werkvennootschap, Deskundige Mobiliteit

Proximus