Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Customer delight creëren door employee engagement na te streven
Herculean alliance
  • 27/07/2020

Customer delight creëren door employee engagement na te streven

Sinds 1999 staat de Hercules Trophy te boek als the coolest team challenge on the planet. Al knipogend naar de twaalf werken van Hercules willen de organisatoren vooral dat de teamgeest hoogtij viert. Diezelfde team challenge vormde de kiem van wat twintig jaar later zou uitgroeien tot de Herculean Alliance. Yves Vekemans is een van de stichters en omschrijft het bedrijf als een symbiose tussen HR en marketing met als doel customer delight te creëren door employee engagement na te streven.

Employee engagement

Samen met het succes van de Hercules Trophy kwam de vraag of een gelijkaardig concept ook op maat van bedrijven kon. In een periode (2014) waarin het aantal burn-outs aanzienlijk steeg, was er nood aan verbindende initiatieven. Yves licht toe: “We luisteren graag naar onze klanten en verruimden ons aanbod met activiteiten op maat van bedrijven. Van familiedagen tot specifieke events, weliswaar binnen onze beproefde formats. Nadat we ook vragen kregen begeleiding te voorzien op de werkvloer omtrent welzijn beseften we dat ze eigenlijk verlangden naar meer betrokkenheid van hun werknemers oftewel employee engagement.

Yves wijst erop dat je dit engagement een complex gegeven is en louter wellbeing overstijgt. “Een werknemer die goed in zijn vel zit, komt ongetwijfeld met een hogere productie voor de dag, maar een gezonde levensstijl is niet inherent aan het hogere doel van een bedrijf – de klant tevreden stellen – noch aan zich geëngageerd voelen ten opzichte van de werkgever. Daarnaast blijft het voor vele bedrijven een heikele opdracht om de sfeer op de werkvloer in kaart te brengen. Je kan tal van activiteiten en events organiseren, maar dan moet je dit ook monitoren en registreren. Zulke initiatieven verzanden al gauw wanneer ze in de schaduw komen te staan van administratie”, stelt Yves vast. Om dit op te vangen ontwierpen ze bij Hercules Alliance een programma waarbij je het employee engagement meet aan de hand van verschillende parameters.

Herculean alliance

Het verhaal van de Hercules Trophy kent een blitzstart, maar frappant genoeg over de eigen landsgrenzen heen. “Buitenlanders beleefden de Hercules Trophy helemaal anders dan de doorsnee Vlaming. In België is de link met teambuilding al snel pintjes drinken en een goed feest ter afsluiting. In andere landen is men competitiever en staat de groepsgeest centraal, daarom besloten we om ons concept al snel te internationaliseren”, verklaart Yves. 

Een gok die hen geen windeieren legde, want de naar eigen zeggen uit de hand gelopen hobby maakt sindsdien een immense groeispurt. Toch besloten Yves en zijn vrouw Inge Van Belle, mede-oprichtster, pas in 2009 om hun ondernemersverhaal een nieuwe wending te geven. Via verschillende investeerders en equity funding kon het bedrijf verder uitbreiden. In 2019 kwam Duval Union aan boord en ontstond Herculean Alliance. “In Duval Union vonden we een gelijkgezinde en brak een moment aan om ons doel opnieuw in te vullen. We spreken dan ook niet van een nieuw bedrijf, maar een rebranding met als slagzin crafting powerful workforces since 1991.”

Als je employee engagement in de hand wil werken, moet je tal van elementen in rekenschap brengen: leadership, maatschappelijk verantwoord ondernemen, generaties, diversiteit, …

Yves Vekemans, Herculean Alliance

Ecosysteem van talenten

Wie werk wil maken van employee engagement moet aan de slag met alle actoren binnen het bedrijf en zal beroep doen op meerdere specialisten binnen verschillende domeinen. Yves gelooft sterk in de werking van ecosystemen. “Ik heb een achtergrond bij het ict-bedrijf Telindus en daar heb ik ervaren wat je kan bereiken door te werken als een coöperatieve. Als je employee engagement in de hand wil werken, moet je tal van elementen in rekenschap brengen: leadership, maatschappelijk verantwoord ondernemen, generaties, diversiteit, … In totaal hebben we 12 parameters gedefinieerd die hierop van invloed zijn.” 

Doorheen de jaren verzamelden ze bij Herculean Alliance het nodige talent om een totaaloplossing te bieden. Yves geeft aan dat de zogenaamde welzijnsmarkt zeer gefragmenteerd is, hoewel ze allen hetzelfde nastreven, om alle parameters aan te spreken. Vandaar ook dat ze als een alliantie opereren. “Een alliantie is een groep van gelijkgezinden met een elk hun waardevolle bijdrage. Wanneer we een programma opstellen voor onze klanten betrekken we verschillende providers om het doel te bereiken. Wanneer je als één team deelneemt aan een personeelsfeest, teambuilding of vuurloop, is dat omdat je gelooft in het verhaal van je bedrijf. Het moet one story zijn waar iedereen achter staat. Die samenhorigheid is de sleutel om je werknemers te engageren”, besluit Yves.

Momentum aangrijpen

Maar hoe functioneer je als team, wanneer omstandigheden je nopen tot het bewaren van afstand? “Als deze lockdown ons één ding heeft geleerd, is het dat thuiswerken voor velen een verademing was. Frustraties omtrent files en niet mogen thuiswerken waren in één klap opgelost”, vertelt Yves. “Hoewel dit gekende problemen waren, werd er amper op gereageerd. Slechts in weinig bedrijven heerst er een cultuur die hierop is afgestemd, want uiteindelijk gaat het om een vertrouwenskwestie. Wanneer er geen wederzijds vertrouwen is tussen werkgever en -nemer zit je met een probleem. Employee engagement overstijgt die afstand en werkt vertrouwen in de hand.” 

Ondertussen heeft Yves dagelijks bedrijfsleiders aan de lijn met de vraag hoe ze hun personeel terug op kantoor krijgen. Daarop is zijn vaste repliek dat wanneer je je werknemers verplicht tot iets, er iets schort aan je leiderschap. “Het kan niet zijn dat je enkel berust in je personeel wanneer je ze daadwerkelijk ziet. Dat werknemers nu moeite hebben om terug naar de werkvloer te komen, onderschrijft enkel en alleen hun disengagement. Onze publieke Employee Engagement Index gaf aan dat 87% van de werknemers niet geëngageerd was. Een hallucinant getal. Zij die met plezier terugkeren naar kantoor waren al toegewijd en zijn nu waarschijnlijk nog meer gebaat met een evenwichtig hybride model tussen kantoor- en thuiswerk”, voorspelt Yves.

Naast een hoop bekommernissen bracht de lockdown voor velen ook een moment van introspectie met zich mee. Mensen hebben tijd gehad om na te denken en stonden stil in de vele betekenissen van het woord. “De voorbije drie maanden waren onze klanten als het ware bevroren door een gevoel van angst. Nu is de tijd van acceptie aangebroken en komt er ruimte en zuurstof vrij. Dit creëert een momentum om nieuwe horizonten op te zoeken en aan te pakken wat voorheen fout liep. Wie nu teruggrijpt naar hoe de situatie voorheen was en nieuw tendensen, bijvoorbeeld die van thuiswerken, niet aanvaardt, heeft de boodschap echt niet begrepen”, zegt Yves stellig. 

Contactpersoon

Michiel Bronckaerts

Communicatie

DigiChambers
BVI
British School of Brussels

Artikel uit publicatie

Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad