Skip to main content

Culinaire filetoppers

  • 06/04/2018

2017 brak alweer enkele trieste filerecords. Zowel het personenvervoer als het vrachtverkeer groeiden, waardoor het verkeer op weekdagen met 0,6% toenam. Dat cijfer lijkt misschien niet veel, maar op compleet vastgelopen wegen is er nu eenmaal weinig plaats om nog verkeer bij te duwen.

Al hebben we ogenschijnlijk het geluk dat het elders nog erger is. In de Antwerpse regio groeien de files sterker aan dan in de regio rond Brussel en Leuven. De drukste wegsegmenten bevinden zich ook op de Antwerpse ring, al staat de Brusselse ring met 22 plaatsen in de top 40 spijtig genoeg sterk. Ook de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Sterrebeek staat ondertussen in de top 40. Maar waar we hier de eerste plaatsen moeten laten aan onze bovenburen, wordt het beeld heel anders wanneer je de verzadigingsgraad bekijkt.

De volledige top 5 is ‘voor ons’. De Brusselse ring staat 23 keer in de top 40. De regio aan het UZ Jette is de grootste bottleneck, waar meer dan 16 uur per dag de weg verzadigd is. En verhoudingsgewijs is de Vierarmentunnel de tweede drukste tunnel van het land.

Minister Ben Weyts maakte nog enkele Zomerwerven bekend, net als het initiatief om ook het stof te blazen van de studies over de verbetering van de oostelijke Brusselse ring. Hopelijk komt er na het studeren ook geld vrij om echt iets aan de weginrichting te verbeteren. Al moet er ook blijvend gezocht worden naar alternatieven.

"Hopelijk komt er na het besturen van de oostelijke Brusselse ring ook geld vrij om echt iets aan de weginrichting te verbeteren. Al moet er ook blijvend gezocht worden naar alternatieven."

Het is dus niet meer dan logisch dat we vanuit Voka, samen met de Vlaamse  overheid, in maart tal van participatiesessies organiseerden om bedrijven nu al te sensibiliseren over de werken die er aankomen, de hinder die ermee gepaard zal gaan, maar vooral de mogelijkheden om op een andere manier dan individueel met de wagen naar het werk te komen. Met de bus bijvoorbeeld. Of binnenkort misschien met een trambus, aangezien de gemeente Grimbergen en de stad Vilvoorde al een samenwerkingsakkoord sloten met De Werkvennootschap, de organisatie die de werken aan de ring, het Brabantnet en de fietssnelwegen coördineert.

Het toont nog maar eens aan dat mobiliteit cruciaal is in onze regio. Dat blijkt ook uit de regionale verkiezingsmemoranda die vanaf eind maart beschikbaar zijn. Als er nog zaken zijn die voor u onontbeerlijk zijn, mag u het ons zeker laten weten. Goede restaurants of horeca-concepten hebben we wel in onze streek. Ook in het Pajottenland. Niet verrassend, voor een streek waar plattekaas en geuze – de champagne van de Zennevallei – topproducten zijn. Dat het er ook bruist van ondernemerschap, bewijzen de broers Yanick en Sam Dehandschutter (zie p. 8) die ondertussen hun tweede horecazaak openen. Een familietrekje blijkbaar, maar daarover leest u meer in het coverartikel van de maand maart.

Ook andere topondernemers laten we even aan bod. De Trends Gazellen vindt u terug achteraan in het nummer van maart. Zij groeiden in de voorbije vijf jaren het sterkst in omzet en personeel en zijn toch onafhankelijk van binnen- of buitenlandse bedrijven. Dat de snelle groeiers in de bloemen gezet worden, is niet onterecht. Maar we mogen niet vergeten dat er daarnaast nog duizenden
andere ondernemers en ondernemingen zijn in onze provincie die dag in, dag uit werken aan een beter socio-economisch klimaat. U bent er daar een van, bedankt!

 

Deze opinie verscheen eerder als editoriaal in 'Ondernemers Vlaams-Brabant', editie maart 2018. Lees hier het volledige magazine.

Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad