Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Cruciaal jaar voor jarige luchthaven

Cruciaal jaar voor jarige luchthaven

  • 04/07/2023

De 100-jarige Antwerpse luchthaven kan de coronaperiode definitief achter zich laten. De passagiersaantallen trekken terug aan, vanuit Antwerpen kan ook opnieuw naar een aantal nieuwe bestemmingen gevlogen worden. Toch beloven het belangrijke maanden te worden nu er een nieuwe omgevingsvergunning werd aangevraagd en de visie van de Vlaamse regering moet omgezet worden in een langetermijnmasterplan, met concrete acties.

Op 23 mei 1923 opende officieel het ‘vliegplein van Deurne’, nadat de Belgische overheid begin 1922 3,7 miljoen Belgische frank had vrijgemaakt voor de aankoop van de gronden en de aanleg van een start- en landingsbaan. De nationale luchtvaartmaatschappij Sabena, die op dezelfde dag haar luchtdoop kende, nam de nieuwe luchthaven al snel op in haar vluchtschema en de heren Jean Stampe en Maurice Vertongen vestigden er nog geen jaar later hun eigen vliegschool en -fabriek. Ook toen al werd benadrukt dat men slechts op een twintigtal minuten van het midden van de stad verwijderd was en kon men bogen op een goede ontsluiting met de aanwezigheid van de terminus van de tram.

Eeuweling gepast gevierd

Honderd jaar later werd de eeuweling passend gevierd met een officiële receptie op het stadhuis, voorafgegaan door een tweedaagse happening met onder meer de ‘Stampe Fly In’, een airshow en allerlei stands rond luchtvaart en al wie bij een uitbating van een luchthaven betrokken is. 20.000 mensen vanuit de regio rond Antwerpen kwamen er op af en maakten er een gepast volksfeest van.

Opnieuw op pre-corona niveau

Deze zomervakantie verwacht de Antwerp Flanders International Airport opnieuw ruim 60.000 passagiers. Daarmee bereikt ze opnieuw het niveau van voor COVID-19. Meer algemeen sluit de luchthaven van Antwerpen opnieuw aan met de pre-corona periode. Naast de zakenluchtvaart worden er opnieuw heel wat nieuwe bestemmingen aangedaan vanuit Antwerpen. Zo is er begin dit jaar opnieuw een verbinding van Luxair met London City. Sinds de start van de operaties maakten hiervan al 4.500 passagiers gebruik. Nu wordt er vier tot vijf keer per week gevlogen en onderzoekt men de mogelijkheid om ook enkele keren een dayretour in te leggen. Daarmee kan je ’s ochtends naar Londen vertrekken om ’s avonds weer in Antwerpen te staan.

Deze zomer breidt ook TUI fly zijn aanbod vanuit de luchthaven van Antwerpen uit met de lancering van vier nieuwe bestemmingen. Sinds einde juni verbindt TUI fly Antwerpen met Tenerife (Spanje), Antalya (Turkije) en Heraklion (Kreta). Vanaf het najaar zal er ook tweemaal per week gevlogen worden op Gran Canaria (Canarische Eilanden). Hiermee speelt TUI in op de vraag van de reizigers om vanuit de regionale luchthaven, dichtbij hun woonplaats, te kunnen vertrekken naar populaire bestemmingen.

‘Met de lancering van nieuwe bestemmingen speelt TUI fly in op de vraag van reizigers om vanuit de regionale luchthaven, dichtbij hun woonplaats, te kunnen vertrekken.’

Duurzame luchthaven

De vraag die zich stelt: zal de luchthaven van Antwerpen ook haar 200ste verjaardag kunnen vieren? Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is overtuigd van wel. De luchtvaart staat aan de vooravond van een ongekende transformatie, waarbij het luchtruim als een milieuvriendelijke transportmodus zal worden gebruikt, zelfs voor relatief korte(re) verplaatsingen van enkele honderden kilometers. Net zoals er niemand zich nog afvraagt of we elektrisch kunnen autorijden, zullen we morgen ons kunnen verplaatsen met een vorm van luchttaxi’s. In die zogenaamde eVTOL’s (electric vertical take-off and landing) investeert de Antwerpse FLYINGGROUP volop. Ook de op de Antwerpse luchthaven actieve ASL Group heeft de aankoop van passagiersdrones aangekondigd.

Nu de Vlaamse regering eind 2022 met een visienota gekomen is waarbij ze eindelijk een toekomstperspectief tot minstens 2040 gegeven heeft, moet Antwerpen volop mee inspelen op de luchthaven van de toekomst. Dat is een duurzame luchthaven, energetisch zelfbedruipend, met minder CO2-uitstoot, minder geluidshinder voor de buurt en economisch rendabeler door een beter gebruik van de luchthaventerreinen en een vlotte ontsluiting met het openbaar vervoer zowel naar Antwerpen als naar Brussel.

De uitbater, de luchthavenexploitatie-maatschappij (LEM) Antwerpen heeft op 15 juni 2023 alvast een hernieuwing van haar omgevingsvergunning aangevraagd voor de milieuvergunning die midden 2024 zal aflopen. En in opvolging van de visienota van de Vlaamse regering wordt volop gewerkt aan een langetermijnmasterplan waaruit dit najaar concrete aanbevelingen en actiepunten moeten voortvloeien. Intussen mocht de Antwerpse burgemeester Bart De Wever medio juni al een nieuw toestel dopen, waarmee TUI fly sinds kort al vluchten vanuit Antwerpen verzorgt. Deze nieuwe Embraer E195 E2 heeft de naam ‘Flanders’ gekregen. Van dit type toestel neemt TUI fly neemt drie vliegtuigen in dienst, waarvan minimaal twee vanuit Antwerpen zullen opereren. Door een technisch performantere motor en aanpassingen in de aerodynamica is de CO2-uitstoot per stoel van dit type toestel liefst 33 % lager dan zijn voorganger. Het kan ook grotere afstanden overbruggen en behoort ook tot de stilste toestellen in zijn segment. ‘TUI fly Belgium heeft eerder al bewezen steeds te streven naar een milieuvriendelijkere luchtvaart. Zeer belangrijk is ook dat we hiermee een positief ecologisch verhaal kunnen brengen naar de directe omgeving van de Antwerpse luchthaven’, geeft managing director Gunther Hofman van TUI fly Western Region nog aan.

www.luchthaven-antwerpen.com

Luchthaven Antwerpen in cijfers

Artikel uit publicatie