Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Crisissen zijn uitdagingen... en zorgt voor creatief ondernemerschap!
Crisissen zijn uitdagingen... en zorgt voor creatief ondernemerschap!
  • 06/04/2020

Crisissen zijn uitdagingen... en zorgt voor creatief ondernemerschap!

Lees hier het verhaal van creatieve jonge ondernemers tijdens de coronacrisis uit onze Brusselse Metropool.

Just keep on smiling…

Just Smile is een Belgische startup die in 2019 werd opgericht door drie studenten uit België, Duitsland en Japan. 

Hun doel is om groene en plasticvrije alternatieven te bieden voor dagelijkse producten om de plastic consumptie te verminderen. 

Intussen is Just Smile uitgegroeid tot een volwaardig team van 7 jonge ondernemers. Naast hun bamboe tandenborstels bestaat hun productportfolio uit bamboe waterflessen, een bestelset en huisgemaakte tassen. Met dit assortiment streven zij naar een vermindering van de plastic consumptie. Bij elk verkocht item doneert Just Smile een potlood aan de kinderen van de NGO “Educate For” waarmee zij samen werken.

Just Smile wordt voornamelijk verkocht in fysieke winkels. Doordat dit kanaal tijdens de coronacrisis verdwenen is, zijn zij op zoek gegaan naar alternatieven voor het uitdragen van hun overtuigingen en hun verkoopstrategie. Online advertising was hierbinnen een belangrijke pijler om hun online verkoop te laten groeien. Door te experimenteren met nieuwe vormen van online marketing via Instagram, Facebook en zelfs Tik Tok, was Just Smile in staat om hun maandelijkse online verkoop met meer dan 30% te verhogen. Bovendien creëerden ze een blog met wekelijkse tips & tricks met bijvoorbeeld de juiste poetstechnieken en hoe je een zero-waste levenstijl kan aangaan. Ze hebben ook de tijd genomen om hun website in weliswaar zes talen beschikbaar te stellen om voor meerdere markten beschikbaar te zijn en zorgen zij de komende weken voor een gelimiteerde editie van zelfgemaakte maskers. 

Helena Andre

Co-founder

Meer informatie over Just Smile kan je vinden op hun social media kanalen (@justsmileglobal/ TikTok: @justsmileteam) en hun website: www.just-smile.co.

 

Sociale netwerken: een winnende strategie in tijden van crisis?

Influencers, in solidariteit met de overheid en de merken, om de burgers te sensibiliseren voor het belang van veiligheidsmaatregelen en steun aan onze dierbaren

De laatste weken zijn gekenmerkt door een ongekende gezondheidscrisis die een enorme impact heeft gehad op onze levensstijl. Om alle leeftijdsgroepen te sensibiliseren voor het respecteren van de veiligheidsmaatregelen tijdens deze periode, hebben de overheid en de merken zich tot sociale media gericht. De traditionele media zijn immers niet langer voor alle generaties de voornaamste bron van informatie. Jongeren, echte experts op sociale media, zijn het bewijs. Drie campagnes die in de afgelopen weken zijn gelanceerd in samenwerking met Efluenz, een bureau dat gespecialiseerd is in influencer marketing, tonen de impact aan van sociale netwerken, en meer specifiek van influencers, op collectief en individueel gedrag. 

Efluenz heeft in samenwerking met de stad Antwerpen de campagne "Samen tegen Corona" gelanceerd om jongeren aan te moedigen thuis te blijven ondanks het goede weer van de afgelopen weken. Dankzij de zorgvuldig geselecteerde Nederlandstalige influencers werd een groot succes behaald: meer dan 100.000 mensen werden bereikt, waaronder ongeveer 4000 kliks op de website van de stad Antwerpen. De website biedt ook waardevolle adviezen over hoe u thuis bezig kunt zijn: fitnesslessen, culinair advies, muzikale activiteiten, enz.

De Stad Brussel deed op haar beurt een beroep op Efluenz voor haar campagne "Show your #BXLOVE". De campagne toont aan hoe belangrijk het is dat jongeren de regels van de lockdown respecteren, maar ook hoe noodzakelijk het is om bejaarden in deze periode van opsluiting te ondersteunen. Een vijftiental influencers werden uitgenodigd om een boodschap te delen op hun sociale netwerken om de aandacht van de senioren te trekken. Een tiental Instagram-posts, verschillende TikTok-video's en een honderdtal verhalen.

Tot slot heeft Orange, gesteund door de expertise van Efluenz, de taak op zich genomen om het contact tussen de kleinkinderen en hun grootouders te herstellen met een origineel concept: naar het huis van een naaste gaan om hem uw affectie te tonen door middel van een visuele boodschap. Een tiental influencers, altijd op zoek naar de meest originele concepten, hebben hun artistieke talenten ontdekt, gesteund door een boodschap van @oh.womum en haar zoon aan de grootouders. Een mooi moment van emotie dat een groot aantal internetgebruikers lijkt te hebben geraakt. 

Deze campagnes zijn opnieuw het bewijs dat het activeren van invloedrijke marketingcampagnes ontegensprekelijk een winnende strategie is om een krachtige boodschap te verspreiden naar de jongere generaties, die zich steeds meer op digitale kanalen richten. Er is een echte solidariteitscampagne georganiseerd tussen de influencers en deze toont opnieuw hun grote impact in de huidige maatschappij.

 

Dylan Berrier

Commercial marketing manager

Efluenz.be

Beetree…shampoos op een duurzame wijze…

Betree is een milieuvriendelijk Belgisch cosmeticamerk dat in 2019 gecreëerd werd door het jonge Brusselse duo Victoria Boël en Charlotte Piessevaux, studenten in duurzame ontwikkeling en bedrijfsbeheer. Hun doel is om de gewoonten van de consument te veranderen door een bewustwording te creëren om artisanale en milieuvriendelijke verzorgingsproducten te kopen. Betree streeft hierbij naar een zero waste badkamer. 

Betree bestaat uit een assortiment van haarverzorgingsproducten met natuurlijke biologische shampoos die zorgen voor gezond en glanzend haar. Verschillende parfums zijn beschikbaar: lavendel, citroen, patchouli en sinaasappelbloem. De Betree shampoos zijn producten op basis van etherische oliën en hebben elk hun bijzondere kenmerken en voordelen. Het merk hecht ontzettend veel belang aan een transparantie van het productieproces en ontwikkeling naar de consument toe. Hun producten zijn 100% biologisch afbreekbaar ! 

De aanzet tot het ontwikkelen van hun verzorgingsproducten is tweeledig: ten eerste het reduceren van de consumptie van plastic die schadelijke gevolgen heeft voor de flora en maritiene flora en ten tweede openheid bieden over de samenstelling van de ingrediënten van het product. Centraal staan: verzorging van haar, huid en onze planeet. Het ondernemende duo gaat binnenkort hun eerste kaarsje mogen uitblazen met de verjaardag van hun handgemaakte solide en natuurlijke shampoo. Hier zijn ze dan ook heel trots over!

Met de coronacrisis en de bijhorende lockdownmaatregelen, vonden wij het belangrijk om ons te concentreren op de interne ontwikkeling van het bedrijf en om onze zichtbaarheid op de sociale media te verhogen (voornamelijk Instagram). Hierbij werken we samen met de jonge Brusselse grafisch ontwerper en digitaal consultant Julie, die ons ondersteunt in de merkbekendheid van Betree door het in de kijker te zetten en door een inspirerend universum rond het merk te creëren. Hierdoor konden wij tijdens deze periode onze verkoop via social media voortzetten en zelfs verhogen ! Ook blijven wij ervoor zorgen dat wij als bedrijf kunnen innoveren en ons productgamma verder uitbreiden, daarom lanceerden wij gisteren ons gloednieuwe product en vlaggenschip: “ een solide en natuurlijke biologisch afbreekbare conditioner”.  

Betree biedt iedereen de kans om te handelen door op een duurzame en verantwoorde manier te consumeren en tegelijk voor zichzelf te zorgen. 

Meer informatie vind je op Instagram: @betree_belgium. 

Piessevaux Charlotte 

Co-Founder 

betree

 

Lokale, duurzame & pesticidevrije kruiden! 

Urban Harvest is een jong bedrijf actief in de teelt van aromatische kruiden in onze verticale boerderij. Wij verkopen onze kruiden voornamelijk aan de retail in een papieren jasje.

Toen de regering de lockdown aangekondigd had, is de volledige markt in shock gegaan. Dit had een resem consequenties. Ten eerste, moesten alle eetgelegenheden de deuren sluiten. Dit had als gevolg dat onze klanten een enorm afzetkanaal verloren;Ten tweede, is een enorme hamsterbeweging opgestart. Dit had als gevolg dat de distributiecentra van de supermarkten een zondvloed aan goederen dienden te verwerken. Enkel hoogst essentiële goederen werden nog verdeeld waardoor veel goederen waaronder de onzen niet meer verdeeld werden.  Van de ene dag op de andere was onze directe afzet verdwenen en waren er bovendien geen alternatieve verkoopkanalen meer.  

Een tweede uitdaging was de continuïteit van onze productie. Aangezien het enkele weken duurt om een plant te telen en er in principe dagelijks geleverd wordt, zat onze installatie vol met jonge planten waarvoor we plots geen koper meer hadden. Ons personeel werd tevens gevraagd om een mondmasker te dragen, regelmatig de handen te wassen en de social distancing regels te respecteren.  

Wij hebben aan de alarmbel getrokken en onze belangrijkste klanten de situatie voorgelegd. Er was zeer veel begrip en wij hebben samen een oplossing gevonden om 2 weken na de ingang van de lockdown de leveringen opnieuw op te starten en de volumes gradueel te verhogen. Onze klanten zagen in dat mensen meer thuis koken en er bijgevolg meer vraag was naar kruiden.  

Tijdens deze crisis situatie hebben wij besloten om versneld onze volgende opschaling op te starten. Aangezien deze fase zeer omvangrijk is, reiken wij onze hand uit naar mensen (sales, engineering, plant science en financing) die mee aan dit verhaal willen werken. Na deze opschaling zal België vanaf 2021 één van de grootste vertical farms van de wereld herbergen. 

Vanaf 5 mei zijn onze kruiden bovendien te vinden bij Aveve (onder de naam Herbz). Steun een startup en geniet bovendien van onze lekkere en duurzame kruiden! 

Kruidige groeten, 

Alexandre Van Deun

www.urbanharvest.eu 

crisissen zijn uitdagingen

 

Ook in moeilijke tijden zorgt Deliveroo voor lekkere afhaalmaaltijden

"Voor Deliveroo, is dit een zeer bijzonder moeilijke periode, ons business model is namelijk afhankelijk van restaurants."

"Als deze moeten sluiten of beslissen te sluiten, dan zijn er geen gerechten om te laten leveren.Sinds de eerste dag van de crisis besloot Deliveroo om al zijn aandacht te richten op restaurants die aflevermaaltijden aanbieden. Hierdoor werd het belangrijk om regelmatig contact te hebben met chef-koks om te begrijpen welke ondersteuning ze van Deliveroo verwachten. We hebben verschillende maatregelen getroffen om die restaurants te helpen (wekelijkse uitbetaling i.p.v. tweemaandelijks; grotere leverzones; nieuwe social media tools voor restaurants, maar ook lobby om de premies te kunnen combineren met inkomsten via delivery activiteiten). Natuurlijk hebben we de veiligheid van koeriers en klanten gedacht. We werken met contactloze levering om ervoor te zorgen dat iedereen veilig blijft en dat er geen contact is tussen restaurants en de koeriers én tussen de koeriers en klanten. Verder hebben we ook een fonds opgezet voor het geval dat de koeriers niet meer kunnen werken, waardoor ze op een vervangingsinkomen kunnen rekenen. Deliveroo heeft beslist om 700 online-opleidingen aan te bieden die toegang geven tot een diploma gratis aan alle koeriers en hun families te bieden." Aldus Rodolphe Van Nuffel

 

"We wensen ook onze hulpdiensten te ondersteunen. Tijdens Pasen hebben Deliveroo, restaurants en koeriers ook 1.000 maaltijden hebben uitgedeeld in Brusselse en Antwerpse ziekenhuizen."

 

Rodolphe Van Nuffel

https://deliveroo.co.uk/

f

 

Healthy and fit at home, yes you can!

Als personal trainer heb ik al mijn groepslessen alsook de privélessen even on hold moeten zetten tijdens deze crisis.

Om mijn klanten actief te houden, organiseer ik nu LIVE-sessies via mijn Instagram & Facebook profiel. Deze LIVE-sessies volgen helemaal hetzelfde concept als mijn normale groepslessen.  

Iedereen kan de sessies nu samen LIVE volgen, en de video’s kunnen eveneens achteraf herbekeken worden via m’n Facebook profiel.

Deze LIVE-sessies zijn een echte motivatie om thuis te sporten, nu dat mensen daar ook meer tijd voor hebben. Je bent niet alleen, en ik ben er bij om te motiveren om door te gaan!

Voor mij is dit eveneens een kans om mijn concept aan een breder publiek te laten ontdekken. Naast het sport gedeelte, probeer ik mijn volgers ook te motiveren om een gezonde en evenwichtige levenstijl te onderhouden. Dit doe ik onder andere door tips mee te geven en gezonde receptjes te delen voor elk moment van de dag! Dagelijks bewegen en gezond eten maakt een persoon niet alleen gezonder maar ook gelukkiger. Mijn doel is om mensen te motiveren om een gezonde levensstijl aan te nemen, om zich zowel uiterlijk maar vooral innerlijk beter in hun vel te laten voelen.

Marie de Burbure 

Sportcoach

www.instagram.com/museofgreens

www.museofgreens.com

l

 

Gratis online #QUARANTRAINING 

“Fitter&Fitter is een jong en dynamisch team van outdoor sport coaches gespecialiseerd in algemene kracht- en conditietraining, loopscholing, personal training en sport op het werk."

"Van de ene dag op de andere moesten we plots in ons kot blijven en werden al onze trainingen met onmiddellijke ingang geschrapt. Beweging implementeren in de dagelijkse routine blijft echter ontzettend belangrijk… Je weet wel, 'Life is better when you’re fit'.  

Snel schakelen was de boodschap want stilstaan is achteruitgaan. Met onze #Quarantraining vonden we de oplossing om zoveel mogelijk mensen (klanten en niet-klanten) in beweging te houden/zetten. Sinds de start van de maatregelen kan iedereen meermaals per week, gratis en voor niets, deelnemen aan onze online live workouts. Geen workouts zoals je ze elders vindt, maar super leuke, creatieve, interactieve en live workouts gegeven door een professionele coach. Deze crisis zorgt ervoor dat ons online aanbod, dat al voor een stukje in de steigers stond, nu in sneltempo vorm krijgt. Elke crisis biedt tal van opportuniteiten, grijpen maar!" 

 

Geïsoleerde doch warme en sportieve groeten,

Glen en de rest van team Fitter&Fitter

www.fitterandfitter.be

d

 

Focus, focus….

"Pauzeer... Adem... Relax... Realiseer dat onzekerheid altijd al deel van je leven geweest is. Je kan het te baas. Dat heb je altijd gekund. Als je over 1 jaar terugkijkt op deze situatie, was je een “slachtoffer” of nam je ownership tijdens deze crisis? Welke mindset kan je hanteren om niet alleen te overleven maar zelf te excelleren?"

Mathias Lamiroy, zaakvoerder van Rubicon, werkt met zijn team van serieel ondernemers en ex-topsport atleten, rond het mindset / mentale kracht bij ondernemers (in onzekere tijden). 

Vandaag deelt hij 3 tips om even bij stil te staan: 

  • Tip 1: Focus op datgene wat je kan controleren. 
    We horen veel ondernemers met angsten en onzekerheden over het financiële plaatje, de gezondheid van hun geliefden etc. en die daar veel energie insteken. Jammer genoeg hebben je die zaken niet onder controle. We raden dan ook aan om de focus te verschuiven op datgene dat je wel controleren.  Bvb. Een restauranthouder kan wachten, piekeren en hopen dat de klanten snel terugkeren. Dit hebben ze echter niet onder controle.  Wat een restaurant kan wel controleren is hoe een klant hun afhaaldienst ervaart en hoe ze dit kunnen optimaliseren.   Wordt er een attent briefje bij geschreven, voeg je een extra hapje toe, ben je online makkelijk vindbaar etc? Waar ga je de extra mile? Door te focussen op wat je WEL kan controleren, ervaar je veel meer positieve energie en resultaat. 
  • Tip 2: Neem tijd voor zelfreflectie.  
    De crisis zorgt ervoor dat ondernemers verdrinken in corona-nieuws, vragen van klanten en personeel etc. Gevoelens van angst, onzekerheid en stress kunnen zeer overweldigend zijn. Hierdoor kunnen ze niet meer helder denken en gaan ze volledig op in "de flow".  De situatie vereist echter creatieve oplossingen, energie, snelle beslissingen en mogelijks een volledige bedrijfs-pivot.  Door jouzelf af te zonderen en enkele krachtige vragen te stellen, krijg je nieuwe inzichten en inspiratie die jouw bedrijf kunnen redden. 
    Enkele krachtige vragen: 
    • Wat is het grootste risico voor jouw bedrijf vandaag heeft? 
    • Welke stap kan je nemen om dit risico fors te beperken? 
    • Hoe wil je herinnerd worden na de Corona-crisis? Wat wil je dat jouw klanten, personeel & familie over jou zeggen? 
    • Hoe kan je jouw klanten op een totaal andere manier gaan bedienen? 
    • Waarom zou de lente van 2020 de mooiste of belangrijkste van jouw leven kunnen worden? 
  • Tip 3:  Wees bewust van het belang van "wie je moet zijn als ondernemer" (mindset) om deze crisis te bezweren.  
    Vb. Stel dat nieuwe manieren tot verkoop vinden jouw grootste uitdaging.  
    Ook al koop je in deze periode de beste sales tools aan of geniet je van de beste online sales trainingen, als je jezelf onderliggend niet ziet als een krachtig commercieel persoon dan zal er weinig veranderen. 
    Door helder te hebben welke identiteit je dient aan te nemen (vb. ik ben een krachtige verkoper) en welke gewoonten en denkpatronen deze nieuwe identiteit heeft (vb. elke dag 5 klanten aan de lijn, professioneel script, gezond leven, krachtige vragen aan de klant gaan stellen...) kan je deze nieuwe (noodzakelijke) identiteit zelf creëren. Een klankbord van gelijkgezinden is cruciaal om deze nieuwe identiteit tot stand te brengen. Transformatie gaat niet over 1 nacht ijs. 

Voor zij die hier dieper op willen ingaan biedt Mathias een kosteloze online workshop aan met de titel: Personal Mastery in Challenging Times. Moderators: Charlotte De Vos (ex-kapitein nationaal hockeyteam, ondernemer & mental coach) & Mario Haneca (serieel ondernemer & mental coach van +100 straffe ondernemers).

Inschrijven: 16 april om 09u00

Inschrijven: 23 april om 09u00

Meer info www.teamrubicon.be

rubicon

 

Corona heeft ons doen zoeken naar alternatieve manieren

"Met JeanBon ‘comptoir gourmand' hebben wij 3 winkels in Brussel waar we kaas & charcuterie uit onze toonbank en de betere belegde broodjes verkopen. De winkels open houden was geen optie om uit onze vaste kosten te geraken. Elke winkel heeft een grote stock aan producten die beperkt houdbaar zijn en voor het einde van de lockdown zouden vervallen. Daarom hebben we de stock van de verschillende winkels gecentraliseerd in één winkel." Aldus Jean Vandemoortele, zaakvoerder.
 
"Van daaruit organiseren we nu leveringen van kaas en charcuterie schotels aan huis in Brussel. Daarbovenop organiseren we één keer per week een stockverkoop in onze winkel in de Naamsestraat. We doen dat op twee manieren: scherpe prijzen van onze producten in de toonbank en met Toogoodtoogo-pakketten die de mensen oppikken in de winkel. De stock die op het einde van de verkoop overblijft, schenken we aan lokale verenigingen zoals het ‘Leger des Heils’ en 'Fruit-collect’. Op deze manier proberen we een deel van de verliezen naast onze vaste kosten te beperken."
 
Meer info http://www.jeanbon.be/nl/

jeabon

 

GRUUN levert sinds kort planten aan huis

"Na een week in mijn kot zitten, was het duidelijk, ik kon niet stil blijven zitten. In een weekend stak ik de webshop in elkaar. Hij is niet 100% zoals ik zou willen, maar zo snel mogelijk naar de virtuele shop omschakelen was nu aan de orde. Nu bijna 2 weken online en de bestellingen blijven binnen komen. Het voelt bijna als een tweede carrière switch: een webshop runnen en aan huis leveren is absoluut anders dan een fysieke plantenwinkel en koffiebar open houden. De klant reageert anders en ik mis het persoonlijk contact toch wel. Of de webshop zal blijven bestaan eens GRUUN terug open mag, blijft voorlopig nog een open vraag. We leveren in heel Brussel en Brussel is groot... dus ik heb intussen al wat kilometers op de tellers zitten. Maar ik bekijk het positief: ik blijf bezig, maak mensen gelukkig met nieuw groen in huis!" vertelt Lore, zaakvoerster van GRUUN.

Meer info: https://www.gruun.brussels/

gruun

 

Ons digitaal verhaal is belangrijker dan ooit

"Als producent en verdeler van biologische en fair trade huidverzorgings-producten voelen we zoals iedereen de gevolgen van de corona crisis. Maar we proberen hier creatief en positief mee om te gaan. Het voordeel van een kleine organisatie te zijn is dat je in dit soort situaties snel kan schakelen. En we merken dat onze retailers dit ook doen. Zo liggen de CÎME producten normaal in de rekken van concept stores, die momenteel verplicht gesloten blijven. Maar zij starten in snel tempo webshops op, die wij graag ondersteunen, bijvoorbeeld door onze #staysafe promo acties. Ook voor onszelf is het digitale verhaal momenteel super belangrijk. Nu klanten meer dan ooit tijd achter hun laptop en gsm doorbrengen, focussen we ons op het creëren van interessante content voor onze klanten via onze blog, social media en influencer samenwerkingen. Verder verdelen we de CÎME producten ook via bio & natuurwinkels. Deze voedingswinkels blijven gewoon open. Wij proberen de teams in deze winkels een hart onder de riem te steken door het aanbieden van gratis CÎME handcrèmes aan alle teamleden." 

Stay safe, Anke en Isabel van het CÎME team

www.cime-skincare.com

Crisissen zijn uitdagingen... Creatief ondernemerschap!

 

Action in het SuReal team!

Het SuReal team levert duurzaamheidsadvies en -studies aan overheden, ontwikkelaars, architecten en aannemers. 

"Door onze duurzaamheidsovertuigingen en dynamisch team werkten wij reeds digitaal en flexibel in onze interne werking. De vastgoed- en bouwsector is echter wel een “hands-on” sector waar plaatsbezoeken, werfbezoeken en life-meetings de norm zijn/waren. Onze uitdagingen in deze tijden zijn: pas aangeworven mensen in een team laten inwerken, een onzekere toekomst voor de sector en enkele grote opdrachten die “on hold” werden gezet. Het heeft ons echter ook op enkele nieuwe ideeën gebracht: ochtendmeetings, een marketing campagne rond de “stay-at-home-professional-outfit”, een SuReal-Academie adhv Webinars (ook na Corona) en Business Development via HouseParty."

www.sureal.be

Crisissen zijn uitdagingen... Creatief ondernemerschap!

 

Heb je zelf een creatief concept dat je graag wenst voor te stellen aan andere ondernemers? Laat het ons weten, wij zorgen dat onze leden jou vinden!

Contactpersoon

Rachida Bou M'Barek

Relatiebeheerder Voka Metropolitan/ Coördinator Young Voka Metropolitan

BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Federale Verzekering