Elke week een nieuwe crisis, zo lijkt het wel. Om soms moedeloos van te worden, maar zo zitten ondernemers niet in elkaar. Ik hoor en zie overal ondernemers die de toekomst zélf in handen nemen.
We gingen deze week in met grote bezorgdheid over de energiebevoorrading voor de winter van 25-26. Daarna herhaalde premier De Croo nog eens zijn boodschap dat we voor “vijf moeilijke winters” staan, zoals hij eerder al opwierp tijdens een Voka Zomerstage. De vakbond kondigde dinsdag dan weer een algemene actie- en stakingsdag aan op 9 november tegen de koopkrachtcrisis. “Het stakingsmiddel zal breed worden gebruikt”, klinkt het onheilspellend en agressief naar de bedrijven.
Een mens wordt er tegelijk kwaad en moedeloos van. En wat krijgen we de komende weken nog op ons bord? De uitdagingen waar ondernemingen voor staan zijn niet min. Uit de laatste Voka-enquête bij 600 ondernemingen blijkt dat de bevraagde bedrijven somber gestemd zijn over de omzetverwachtingen voor de komende maanden.
‘Doom’ en ‘gloom’? Ik zie vooral ook veel ‘doen’ en ‘doordoen’ binnen ondernemingen
Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka
Redenen tot optimisme
En toch, en toch… zie ik binnen veel bedrijfsmuren redenen tot een soort nieuw optimisme. Ondanks het zware weer waarin we zijn terechtgekomen, zien we dat heel wat ondernemingen blijven investeren en blijven groeien. Ondernemers zouden nu eenmaal geen ondernemers zijn als ze de uitdagingen niet probeerden te lijf te gaan met slimme initiatieven en innovaties.
Zij die al hebben ingezet op duurzaamheid, digitalisering, en een gezonde relatie met medewerkers en stakeholders bouwen een voorsprong uit die nu en ook in de toekomst zijn vruchten zal afwerpen. Meer nog, we zijn goed op weg om van duurzaamheid en digitalisering een Vlaams exportproduct te maken. Kijk maar naar de versnelling die deze week is ingezet om ons land dé West-Europese draaischijf te maken voor groene waterstof.
We komen met oplossingen
Ondernemers werken altijd aan oplossingen. Kijk naar het energieverbruik. Bedrijven zoals Vecarro gooien hun productie om, maken zich minder afhankelijk van gas en besparen tienduizenden euro’s. Eigen houtafval hergebruiken is het alternatief voor aardgas in de fabrieken van de West-Vlaamse houtverwerkingsgroep Decospan. Scale-ups zoals DeltaQ komen met slimme software op basis van artificiële intelligentie die je energiefactuur drukt en je minder CO2 doet uitstoten.
Kijk naar de krapte op de arbeidsmarkt. De voorbije twaalf maanden werden 399.791 vacatures gemeld aan VDAB, 22,3% meer dan in de periode van twaalf maanden daarvoor. Sommige profielen hebben de banen voor het uitkiezen, of zijn gewoonweg quasi niet meer te vinden. Bedrijven leiden daarom meer en meer talent zélf op, onder meer Atlas Copco. “Zodra iemand heel erg graag bij ons wil werken, die persoon leergierig is en over de juiste attitude beschikt om goed in teamverband te kunnen functioneren, laten wij die graag een van onze opleidingen volgen”, klinkt het daar.
Veel ondernemingen doen er ook alles aan om alle talent kansen te geven, wars van hokjes en vooroordelen. Zo worden bij imec alle vacatureteksten door een gender-decoder zodat vrouwen zich net zozeer aangesproken voelen als mannen. “We merken immers dat er bij bepaalde functies nog steeds een ondervertegenwoordiging van vrouwen is. We trachten daar alles aan te doen om die weg te werken door bijvoorbeeld de woorden die vrouwen zouden kunnen afschrikken te schrappen uit de vacature”, legt het wereldvermaard onderzoekscentrum uit.
De weg vooruit
‘Doom’ en ‘gloom’? Ik zie vooral ook veel ‘doen’ en ‘doordoen’ binnen ondernemingen, zo getuigen ook de vele inspirerende ondernemersverhalen in ons magazine Voka Tribune. Bij crisissen kan je twee dingen doen. Ofwel ga je achterlopen, en hol je achter de feiten aan. Ofwel ga je voorlopen, neem je het heft in eigen handen en toon je iedereen de weg vooruit.
Dat eerste moeten we als overheid, ondernemers en burgers absoluut vermijden. We moeten vooruit! En het zal een lange race worden. Het doet me denken aan de estafetteloop van het WK atletiek. Daar bleek meermaals dat wie als eerste uit de bocht komt de wedstrijd wint.
Daar moeten we naar streven: als eerste uit de bocht komen, met de ingesteldheid om te willen winnen. Ik ben ervan overtuigd dat we, dankzij ons Vlaams ondernemerschap, de race ook kúnnen winnen.
Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka