Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 02/10/2023

Voor elke 100 Limburgse kinderen (0-3 jaar) zijn er minder dan 40 opvangplaatsen in kinderopvanginitiatieven in Limburg, het laagste percentage van heel Vlaanderen. Een crisis in de kinderopvang betekent een crisis voor de economie. Want als ouders geen opvang vinden, dan kunnen ze ook niet werken. Nu al is een gebrek aan kinderopvang een van de meest voorkomende redenen voor jonge ouders om niet naar het werk te komen. Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt dit probleem nog groter aangezien onze bedrijven in Limburg geen mensen kunnen missen.

Voorstel Voka

Voka – KvK Limburg stelt voor dat bedrijven kinderopvangplaatsen kunnen financieren bij bestaande kinderdagverblijven. Het gaat hierbij om bijkomende kwalitatieve en goed omkaderde plaatsen waarbij rekening wordt gehouden met de hoogste normen van het Agentschap Opgroeien. De extra plaatsen gefinancierd door bedrijven zouden zorgen voor bijkomende capaciteit en op die manier de grote druk op de kinderopvang wat verlichten. De overheid heeft het financieel lastig en kan niet zomaar massaal bijkomende plaatsen creëren. Ons voorstel biedt perspectieven om snel en met een beperkte impact op de overheidsfinanciën nieuwe plaatsen te openen. Bedrijven in Limburg die investeren in bijkomende plaatsen, kunnen deze kosten fiscaal inbrengen, zoals het ook vandaag al kan met investeringen in bedrijfsopvang.

Group Bruno geeft voorbeeld

Group Bruno liet in de zomer al weten een leegstaande verdieping van zijn hoofdkantoor in Bilzen in te richten als kinderopvang. Er zullen 36 kinderen terechtkunnen, waarvan zes van de 36 plaatsen worden voorbehouden voor werkzoekenden die bij hen hun opleiding volgen. Voka – KvK Limburg juicht het initiatief alvast toe. Als bedrijven willen helpen, kunnen we dat alleen maar aanmoedigen.

Contactpersoon

Jonas De Raeve

Directeur belangenbehartiging

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie