Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Coronacrisis: Snelle uitrol bankenplan nodig om betalingscrisis te vermijden
  • 07/04/2020

Coronacrisis: Snelle uitrol bankenplan nodig om betalingscrisis te vermijden

Uit een bevraging van Voka blijkt dat bij 7 op 10 ondernemingen de klanten hun facturen later betalen dan gewoonlijk. 3 op 10 betaalt zelf facturen later dan normaal. 1 op 3 ondernemingen geeft aan extra geld nodig te hebben om de crisis te overleven. “Het is duidelijk dat heel wat bedrijven in betalingsproblemen komen. Het bankenplan moet dringend liquiditeiten waarborgen om te vermijden dat bedrijven betalingen aan elkaar uitstellen. We roepen ook iedereen – bedrijven, overheden en burgers – op om hun facturen op tijd te betalen. Alleen zo kunnen we een algemene betalingscrisis vermijden”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka. 

Eerst het goede nieuws uit de nieuwe enquête van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen: steeds meer bedrijven nemen de draad weer op of willen dit in de komende twee weken doen. Er is een duidelijke stijging van 18% van de bedrijven vorige week naar 31% deze week. Ook hoopgevend is dat 7 op 10 van die bedrijven de activiteitsgraad met minstens de helft terug wil opstarten of verhogen.  

“We zien steeds meer ondernemingen de rug rechten, opstaan en samen doorgaan. Dat is een hoopvol signaal. De ondernemingen vragen snelle duidelijkheid over de post-coronastrategie door de net aangestelde expertengroep. We blijven ook benadrukken dat we zo veel mogelijk aan het werk moeten blijven of gaan met inachtneming van alle veiligheidsvoorschriften. Ook ondernemingen staan klaar om de samenleving te ondersteunen”, zegt Hans Maertens. 

Vicieuze cirkel vermijden 

Toch zijn er volgens Voka ook onrustwekkende cijfers. Zeker 7 op de 10 ondernemingen rapporteert dat hun klanten facturen later betalen dan normaal. Bij bijna 2 op 10 ondernemingen betaalt minstens de helft van de klanten later. Die betalingsachterstanden zorgen er op hun beurt voor dat ondernemingen hun leveranciers met vertraging betalen. 30% geeft aan zelf facturen later te betalen. Die oplopende betalingsachterstanden zorgen voor grote financiële druk bij de ondernemingen. Om die druk het hoofd te bieden, kijkt ruim een derde van de ondernemingen naar de banken. 35% kreeg al uitstel van kredietbetaling of zal dit aanvragen. 33% moet bij de bank aankloppen voor extra geld om de crisis te overleven. “We moeten vermijden dat er een vicieuze cirkel ontstaat met bedrijven die steeds meer betaalachterstand oplopen”, waarschuwt Hans Maertens. 

De ondernemersorganisatie roept alle bedrijven op om zo stipt mogelijk te betalen en zo andere ondernemingen niet in de problemen te brengen. Daarnaast vraagt ze van de overheden om zelf ook facturen aan ondernemingen stipt te betalen. “Solidariteit en verantwoordelijkheid tonen kan ook door simpelweg facturen op tijd te betalen, zowel ondernemingen, overheden als burgers. De Vlaamse overheid betaalt haar facturen redelijk goed op tijd, anderen kunnen daar een voorbeeld aan nemen”, vindt Hans Maertens. 

Voka benadrukt ook dat het bankengarantieplan dringend volledig uitgerold moet worden. “Nog niet alle onderdelen van het plan zijn in uitvoering en er heerst nog steeds grote onduidelijkheid bij onze ondernemingen. Men moet snel tot actie overgaan voor de overbruggingskredieten”, aldus Hans Maertens. 

Contactpersoon

Kasper Demol

Woordvoerder

Lees alle veel gestelde vragen over het coronavirus en impact op uw onderneming

Coronavirus FAQ
Proximus
VZW - BOL.COM
VZW - De Tijd - Herstart
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad