Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Corona: wordt de ho in horeca vergeten?
Hotelsector
  • 20/01/2021

Corona: wordt de ho in horeca vergeten?

Corona is en was een ramp voor de horeca in ons land. De impact op deze sector is enorm, maar beperkt zich niet tot de restaurants en cafés die moesten sluiten. Hoewel de hotels dat niet moesten, zijn sommige hotels zijn al gesloten sinds maart en het is onzeker wanneer ze terug zullen openen. Ook hotels hebben het dus zwaar en het herstel zal jaren duren. Dat zegt Heidi Jeuris, Director of Sales en Marketing van het hotel Park Inn by Radisson Leuven en ondervoorzitter hotels Horeca Leuven. Ze wil daarom een oproep doen naar de ondernemers: heb je hotelkamers nodig, boek ze dan rechtstreeks bij de hotels en niet via Booking.com. Dat maakt voor hen een wezenlijk verschil.

Tekst: Mathieu Wouters – Foto: Daniel Steevens

Een annus horribilis, dat was 2020 ook voor de hotels in ons land. In de kunststeden en zeker in Leuven was de bezetting verwaarloosbaar. Maar er was bezetting, want de hotels mochten in tegenstelling tot restaurants en cafés wel openblijven. “Maar dat was amper een doekje voor het bloeden”, geeft Heidi Jeuris aan. “Openblijven betekent ook: personeel aan het werk laten en dus betalen. Het draaide afgelopen jaar dus om verlies beperken. Maar ook onze omzetten daalden met 75 à 90%.”

Veel bijkomende kosten en personeel zijn dan ook nodig om een hotel in coronatijden draaiende te houden. “Ontbijt, lunch en diners mogen we nog altijd aanbieden, maar alles moet op de kamer genuttigd worden. Dat vraagt extra werk en voor de gasten valt een heel stuk hotelbeleving weg.”

Jarenlang herstel

De vrees is overigens dat 2021 pas echt overleven wordt. “De povere bezettingen in 2020 zagen er nog altijd beter uit dan wat we nu zien voor de eerste maanden van dit jaar. Het herstel om terug op het niveau te komen van 2019 zal nog jaren duren”, schat Jeuris in. “We roepen de overheid dan ook op om de steunmaatregelen die vandaag gelden, het hele jaar te laten doorlopen. Zonder die steun rest ons weinig keuze en zullen er wellicht ontslagen moeten vallen om de verliezen te beperken.”

Hotelsector

Wil je de hotelsector steunen? Boek dan rechtstreeks bij de hotels en niet via Booking of andere platformen. De prijzen zijn dezelfde en hotels hoeven geen commissie te betalen. Win-win!

Heidi Jeuris

WK wielrennen als citymarketing

De oplossing? Het binnenlandse toerisme aanzwengelen. “We doen samen met de stad, provincie Toerisme Vlaanderen veel inspanningen om Leuven in de kijker te zetten als topbestemming voor een weekendje weg. Deze stad heeft zoveel te bieden met haar geschiedenis, hippe Vaartkom, winkels en restaurants. En bovendien zit je zo in het groen als je de stad buiten gaat.” 

Het WK wielrennen dat in september in Leuven plaatsvindt is meer dan ooit een welgekomen geschenk. “Op korte termijn omdat we sterke bezettingen van de hotels verwachten, maar ook op langere termijn. Want over de hele wereld zullen mensen onze prachtige stad zien. Betere citymarketing kun je niet bedenken.”

Anderzijds is het hopen dat de zakenreizen en academische bezoeken – goed voor het leeuwendeel van de hotelbezettingen in Leuven – snel terug op gang komen. “We hebben elkaar nodig”, verklaart Jeuris. “De internationaal gerichte bedrijven hebben goede hotels nodig om hun bezoekers onder te brengen en wij kunnen niet zonder onze gasten. We moeten elkaar dus steunen.”

Een misschien verrassende oproep is om naar analogie om lokaal te shoppen, ook rechtstreeks te boeken bij de hotels zelf. “Toeristen en ondernemers boeken via Booking.com omdat ze zo denken de beste prijzen te krijgen. Maar die krijg je ook – en soms zelfs nog voordeliger – via de hotels zelf. En zo hoeven die geen commissie te betalen aan Booking. Het zijn die kleine dingen die het verschil kunnen maken”, besluit Jeuris.

Proximus
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad