Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Corona slaat hard toe, maar biedt ook kansen
Foto
  • 05/10/2020

Corona slaat hard toe, maar biedt ook kansen

De coronacrisis raakt niet uitgeraasd. Voor vele bedrijven kondigt ook 2021 zich moeilijk aan. We gaan naar een 90%-economie luidt het. In de Brusselse regio blijven de evenementensector,  toerisme, luchtvaart zwaar bloeden. Maar er zijn ook opportuniteiten. Een snapshot.

Tekst: Jan Van Doren

SOS Luchthaven

In de luchtvaart houdt de crisis nog steeds lelijk huis. Brussels Airport kende na het einde van de lockdown een licht herstel maar dat bleef snel steken. Het aantal passagiers blijft hangen op minder dan 20% van het normale niveau. De crisis heeft reeds zijn tol geëist in de luchthavencommunity: faillissement Swissport, herstructurering Brussels Airlines en Lagardère Travel Retail (taks free shops). Vele bedrijven op de luchthaven doen beroep op tijdelijke werklozen en stapelen de verliezen op, waaronder ook Brussels Airport Company (BAC).

“De hele luchtvaartsector heeft zwaar te lijden onder de gevolgen van de reisbeperkingen naar het buitenland wegens het coronavirus”, aldus Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. “De zeer frequente veranderingen van de kleurcodes leiden tot onzekerheid bij potentiële reizigers en ontmoedigen velen. Bovendien laat België, in tegenstelling tot de buurlanden, nog altijd geen intercontinentale vluchten toe naar de elf landen die begin juli veilig werden verklaard door de EU. Dat alles heeft een enorme impact op de bezoekersaantallen. Er is dringend een harmonisering van de reisbeperkingen op Europees niveau nodig.” BAC verwacht ten vroegste in 2024-2025 een aanknoping met de passagiersvolumes van 2019, en wil gebruik kunnen blijven maken van tijdelijke werkloosheid onder het soepele coronaregime zolang de economische effecten van de crisis aanhouden.

De cargotrafiek op Brussels Airport houdt relatief stand, al heeft die ook te lijden onder de vermindering van passagiersvluchten (die vaak vrachten meenemen). De komst van vaccins tegen COVID-19 biedt wel opportuniteiten. Brussels Airport is goed geplaatst om een belangrijke rol te spelen in de distributie, gelet op zijn expertise als pharmahub.

Pharmahub

Zakenreizen komen terug

De Corona-crisis sloeg ook hard toe in het zakentoerisme. Veerle Denaux, managing director FCM Travel Solutions getuigt: “We zijn teruggevallen op 20% van onze omzet. Maar tegelijk hebben we even veel werk, omdat we alles moeten herboeken, herplannen, en terugbetalingen moeten regelen.  Om de kosten te drukken hebben we in voltijdse equivalenten zowat 75% van onze 65 medewerkers in tijdelijke werkloosheid gezet. Wij hebben eigenlijk nood aan het Nederlandse systeem waarbij in zwaar getroffen sectoren bedrijven loonsubsidies krijgen terwijl hun mensen kunnen verder werken. Van de EU verwachten we een noodfonds om reisorganisaties de voorafbetalingen voor hotelreservaties te laten recupereren, wanneer de betrokken hotels dit niet meer kunnen.” 

Veerle Denaux ziet de toekomst niet zo somber in: “Zakenreizen zullen veel sneller terug komen dan vakantiereizen, zo blijkt uit een survey die we met onze groep wereldwijd hebben verricht. Dat geldt zeker voor individuele zakenreizen, minder voor reizen verbonden met meetings of incentives.” Een recente studie van Harvard-economen geeft nogmaals aan hoe belangrijk zakenreizen zijn voor de economische groei en welvaart van een land. 

Telewerk verandert kantoormarkt

De Corona-crisis heeft een belangrijke impact op de kantorenmarkt in Brussel. De huurprijzen zijn met een 10% gezakt en zitten weer in de buurt van die van drie jaar geleden, zo blijkt uit cijfers van de vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle (JLL). Met een capaciteit van 13 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte behoort Brussel tot de grootste kantoorsteden van Europa, zij het op grote afstand van Londen en Parijs. Naar internationale normen zijn de huurprijzen in Brussel relatief goedkoop. JLL ziet de vermindering als een verstoring op korte termijn van een stijgende trend van de huurprijzen.

Kantoren zijn door de Corona-crisis ook aan een nieuwe functie en inrichting toe. Ze evolueren van vaste werkplekken naar ontmoetingsplekken. De formule van coworking krijgt daarmee ook de wind mee. Zo opende  Silversquare deze zomer zijn zevende coworkingplek, in de Louizalaan in Brussel. Het concept van coworking is in opmars. Vorig jaar steeg de markt met bijna 20 procent. ‘Die tendens zal doorzetten. Er is nood aan flexibele kantooroplossingen. We blijven daarom investeren’, zegt co-oprichter Alexandre Ponchon. Silversquare is actief in Brussel, Zaventem en Luxemburg en heeft de ambitie om een netwerk in heel België uit te bouwen. 'In Brussel zijn nog twee openingen gepland, en dan zijn Luik en Antwerpen aan de beurt.”

Zakenreizen zullen veel sneller terug komen dan vakantiereizen, zo blijkt uit een survey die we met onze groep wereldwijd hebben verricht.

Veerle Denaux - managing director FCM Travel Solutions

Contentmarketing in opmars

Wie ook aan de winnerskant zit in de Corona-crisis is het Brussels PR-agentschap Evoke. Het agentschap heeft zich gespecialiseerd in PR- en communicatiediensten voor technologiebedrijven. Oprichter Corneel Haine getuigt: “Bij de start van de crisis werden op één week tijd zowat alle projecten gecanceld. Denk maar aan persconferenties, inhuldigingen van gebouwen, mediatrainingen ... We dachten dat we aan het begin stonden van een moeilijke periode maar het omgekeerde bleek waar. Het overgrote deel van onze klanten werkt immers met een maandelijkse abonnementsformule en zij wilden net méér gaan communiceren. Vele van onze klanten ontwikkelen immers producten en oplossingen in de strijd tegen COVID-19.” 

Evoke wist ook nieuwe klanten aan te trekken. “Door het wegvallen van beurzen en evenementen vielen er bij bedrijven budgetten vrij die op een andere manier konden worden ingezet voor marketing en PR. Dit alles maakt dat onze omzet met 30% is gegroeid t.o.v. dezelfde periode vorig jaar (maart - juli) en dat we zelfs nieuwe mensen konden in dienst nemen”, zegt Haine.

Hij ziet de toekomst voor zijn agentschap positief. “De technologiesector zal heelhuids door de crisis komen, al is het nog wat afwachten hoe lang de crisis zal duren.” Haine verwacht ook dat de verschuiving van beurzen en events naar contentmarketing blijvend is. “Het belang van contentmarketing, onder meer via de pers, neemt toe, ook omdat dit effect heeft op lange termijn. Via google komen uw artikels, die uw expertise tonen, steeds opnieuw onder de aandacht.”

Evoke

Contactpersoon

Jan Van Doren

Directeur

Artikel uit publicatie

BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Federale Verzekering