Copenhagenize: wat maakt het mobiliteitsbeleid in Kopenhagen zo uniek?

08/08/2018

Als fietser in een Belgische stad is elke dag een nieuw avontuur. Files, uitwijkende auto's, straten die worden gedeeld door vier verschillende vervoersmiddelen, slechte fietspaden of zelfs géén fietspaden. De fietser heeft het in ons land zwaar te verduren. Denemarken is een land dat het anders doet, waar in veel steden er een absolute fietscultuur heerst. Wie met de wagen rijdt, is vaak de pineut: een wagen kopen kost stukken van mensen en ook parkeren is er in de steden heel duur. Andere vervoersmiddelen worden dan weer heel hard gepromoot, met de fiets helemaal vooraan in het peloton.

Ingebouwde ledverlichting

Kopenhagen is voor heel de wereld een voorbeeldstad. ZKopenhagen haveno zijn er metersbrede fietspaden, zijn er functionele fietsbruggen en is er zelfs slim ingebouwde ledverlichting zodat de fietser weet of het stoplicht op rood of groen staat. De inwoners van de stad kiezen resoluut voor de fiets, wat voor hen vaak de snelste optie is. Ook het openbaar vervoer is er razend efficiënt: bussen, trams, treinen en zelfs waterbussen brengen je in een mum van tijd naar de andere kant van de stad. Van alle verplaatsingen in Kopenhagen gebeurt 26% met de fiets. In Brussel is dat amper 5%, de meeste andere steden komen aan maximaal 1 tot 3%.

Levensgevaarlijke taferelen

Copenhagenize, onder leiding van Mikael Colville-Andersen, is een bureau dat wereldwijd steden adviseert bij hun ruimtelijke organisatie. Hij ziet vaak binnen enkele minuten waar het schoentje knelt bij het mobiliteitsbeleid van steden. Er gebeurt namelijk veel te veel op veel te weinig plaats: auto's, fietsers, bussen én trams moeten vaak dezelfde straat delen, wat soms voor levensgevaarlijke taferelen zorgt. Zo zijn de Belgische woonkernen in de jaren '50 hertekend en helemaal afgestemd op het autoverkeer, waardoor onze ruimtelijke ordening ons erg afhankelijk heeft gemaakt van de auto.

Fietscultuur 2.0

Fietsen KopenhagenBij zulke problemen en taferelen komt Copenhagenize op de voorgrond. Wat oorspronkelijk startte als een blog, groeide uit tot een adviesbureau. Met kantoren in Kopenhagen, Brussel, Montréal en Barcelona is het een multidisciplinair bureau dat steden bekijkt op het vlak van fietscultuur, planning, mobiliteit en communicatie. Ze helpen steden een duurzaam mobiliteitsbeleid ontwikkelen en maken daarvoor gebruik van design, antropologie, sociologie en gezond verstand. Bij hen staat de fietscultuur 2.0 op kop, waarbij ze in de eerste plaats denken aan de fietsers. Ze adviseren en inspireren steden, overheden en bedrijven om de fiets terug te gebruiken als het eerste en voornaamste vervoersmiddel.

Om de twee jaar publiceert het bureau de Copenhagenize Index, waarbij de meest fietsvriendelijke steden worden opgelijst. Het groeide oorspronkelijk als een lijst voor intern gebruik, maar in 2011 besloten ze de 20 meest succesvolle steden op het vlak van fietsers te publiceren. In 2017 schopte Antwerpen het maar liefst tot de 7de plaats.

De mobiliteit van morgen

Copenhagenize helpt steden nadenken over de steden van morgen en vooral over de mobiliteit van morgen, waarbij ze ervan overtuigd zijn dat fietsen en fietsers de beste tool zijn om de steden te transformeren en de moderniseren.

Morten Kabell, CFO van Copenhagenize, heeft zijn carrière gemaakt met het opbouwen en managen van bedrijven met een impact. In 2017 beëindigde hij zijn termijn als technische en 'milieuburgemeester' in Kopenhagen en stapte hij mee in het Copenhagenize verhaal. Hij is een hevig voorvechter van fietsen, groen transport en 'life-sized' steden. Sinds 2012 geeft hij wereldwijd speeches over mobiliteit, klimaat en planologie. In september deelt hij het verhaal van Copenhagenize op de Voka Rentree (evenement op uitnodiging).