Bij logistiek dienstverlener Gilbert De Clercq uit Temse krijgen gebruikte banden niet zomaar een tweede leven, maar ook een derde, vierde en zelfs vijfde en zesde. Dankzij dat circulaire bandenbeleid – dat het bedrijf opzette met partner Michelin – bespaart het elk jaar 128 ton CO2.
Familiebedrijf Gilbert De Clercq werd in 1957 in Temse opgericht door – de naam zegt het zelf – Gilbert De Clercq. Vandaag wordt de onderneming verder uitgebouwd door zijn zoon Filip. “Van traditionele transportleverancier zijn we geëvolueerd naar een volwaardige integrated logistics innovator die de logistieke uitdagingen van klanten helpt op te lossen”, vertelt Commercial Manager Inge Ivens. Het bedrijf heeft meer dan 125.000 m2 logistieke opslagruimte en realiseerde in 2022 zo’n 65 miljoen euro omzet met een 350-tal mensen. Het heeft elke dag 300 vrachtwagens op de baan.
Voka Charter Duurzaam Ondernemen
Het klinkt misschien wat contradictorisch, maar de onderneming draagt duurzaamheid heel hoog in het vaandel. “We zijn ervan overtuigd dat we daar nu moeten op inzetten om te kunnen overleven in de toekomst. We ondernemen in dat kader elk jaar heel wat acties, waardoor we al drie keer op rij het Voka Charter Duurzaam Ondernemen-certificaat in ontvangst mochten nemen. In oktober werden we daardoor zelfs SDG Pioneer.” Gilbert De Clercq communiceert daar ook actief rond. “We delen een duurzaamheidsverslag met onze klanten en hebben een eigen duurzaamheidslabel ontwikkeld in de vorm van een vlinder. Die is bijvoorbeeld zichtbaar op onze LNG-vrachtwagens en op de laadpalen op onze parking voor personenwagens.”
Banden krijgen zes levens
Ook al is dat voor een dienstverlenend bedrijf niet eenvoudig, toch werkt Gilbert De Clercq ook rond circulariteit. Een vrachtwagenband had bij ons standaard twee gebruikscyclussen: als de band versleten raakt, wordt die opnieuw ‘ingesneden’. Bij die herprofilering worden de groeven weer dieper gemaakt; de band kan daarna opnieuw veilig de weg op. Bij Gilbert De Clercq gaan ze sinds enkele jaren nog een stapje verder. “Gebruikte banden krijgen hier een derde en vierde leven, door het loopvlak te vernieuwen. Daardoor is er minder afval en zijn er minder grondstoffen nodig voor de productie van nieuwe banden. Op die manier realiseerden we het afgelopen jaar een besparing van 128 ton CO2, becijferden we.” Intussen heeft het bedrijf beslist om nog een stap verder te gaan en – als de kwaliteit van het karkas nog goed is – het loopvlak ook na de vierde cyclus te vervangen om de banden zelfs een vijfde en zesde cyclus te gebruiken. “In 2023 zal onze CO2-besparing dus nog groter zijn”, duidt Inge.
Om dat circulaire bandenbeleid concreet vorm te geven, werkte de onderneming nauw samen met zijn bandenleverancier Michelin. “Zij hebben onze mensen opgeleid om de banden tussentijds zelf ‘in te snijden’. Dat dat inhouse kan gebeuren, levert trouwens ook al een CO2-besparing op. Het is alleen voor het vervangen van het loopvlak dat de gebruikte banden naar de Michelin-fabriek getransporteerd moeten worden.”
Work-lifebalans
Dat de aandacht voor circulariteit hier groot is, bewijst ook het feit dat afgedankte bedrijfskledij en oud IT-materiaal een nieuw leven krijgen. Inge vult aan: “In de magazijnen en kantoren wordt gebruik gemaakt van ledverlichting en liggen zonnepanelen op het dak. Een deel van onze vrachtwagens rijdt op LNG. We houden ook nauwlettend de evoluties in de gaten rond elektrificatie en waterstof en bekijken momenteel de aankoop van onze eerste elektrische vrachtwagen.”
“Maar duurzaamheid gaat natuurlijk breder dan dat: ook onze medewerkers staan daarbij centraal. We hebben de laatste jaren hard gewerkt aan hun work-lifebalans, ze worden verwelkomd met een degelijk onboardingstraject en worden goed begeleid, we organiseren teamactiviteiten en er is een uitgewerkt gezondheidsprogramma.”