Skip to main content
  • Nieuws
  • Christophe Esquenet (Mercordi): blijft outside the box denken

Christophe Esquenet (Mercordi): blijft outside the box denken

  • 06/01/2021

Christophe Esquenet, CEO van Mercordi Animal Care, is continu op zoek naar hoe gevogelte- en veehouderij wereldwijd kunnen verbeterd worden via niet-chemische weg. Als global ambassador voor Thailand weet hij hoe belangrijk innovatie voor export is.

 

Christophe Esquenet, CEO Mercordi Animal Care
Christophe Esquenet: "Aziaten zijn zeer trouwe partners maar leggen de lat hoog en verwachten van jou als leverancier en partner eenzelfde engagement."


"Sinds 1999 produceert en verdeelt Mercordi innovatieve, fytogene voedingssupplementen voor gevogelte, varkens, kalveren… met focus op kruidenmedicatie", zegt Esquenet, zelf dierenarts van opleiding. "Dankzij onze alternatieven voor klassieke therapeutica dragen wij bij tot een duurzame vermindering van antibioticagebruik in de veeteelt."

Uw bedrijf is wereldwijd  actief, wat is uw belangrijkste afzetmarkt?

"Het Midden Oosten en Zuidoost-Azië met focus op Thailand en de Filipijnen. In Afrika zijn we vertegenwoordigd in de Maghreb en Egypte, en via ons bijkantoor in Kaapstad zetten we de eerste stappen in Sub-Saharaans Afrika. We werken ook aan een FD-registratie in de VS."

Wat is het belang van export voor u? Hoe is dat begonnen?

"Mercordi is opgericht na de dioxinecrisis die de Belgische pluimveesector in ’99 zo goed als stillegde. Met enkele collega’s werkte ik toen bij Galluvet BV, Belgiës grootste dierenartsenpraktijk voor pluimvee. Om een antwoord te zoeken op de versnelde invoer van beperkingen op antibiotica, hebben wij Mercordi opgericht."

"Toen in 2006 ook uit Nederland vraag kwam naar onze producten, heb ik mij volledig toegelegd op de uitbouw van Mercordi als toeleverancier van alternatieve gezondheidondersteunende middelen voor pluimvee. Toen is de export begonnen, eerst in Nederland en vandaar naar Irak via het toen nog onbekende Alibaba."

"In Azië, net als in het Midden Oosten, is de zakelijke én vriendschappelijke relatie van cruciaal belang."


Welke successen hebt u geboekt?

"Vandaag leveren wij in 16 landen in Europa, het Midden Oosten, Zuidoost-Azië en Noord-Afrika. We hebben een bijkantoor in Egypte en in Zuid-Afrika. Eerst verdeelden we producten van derden, later werkten we met eigen formulaties die onderaannemers voor ons maakten, vandaag is het hele proces van onderzoek en productontwikkeling in eigen handen en scoren we internationaal."

Wat is in de loop van de tijd veranderd?

"Alibaba is geen onbekende meer en de vraag naar antibioticareductie is globaal. De retailsector speelt hierin een sturende rol: als bv. McDonald’s beslist om met antibiotica gekweekt pluimveevlees te weren, kunnen zij een hele industrie een andere kant uit duwen."

Hoe ziet u de toekomst van export?

"West-Europa en zeker België teren op een sterke reputatie. Dat zal nog wel even doorgaan, maar in die exportmarkten staat vooruitgang ook niet stil. Je moet blijven vernieuwen en outside the box denken."

Internationaal ondernemen in Azië, waar moet je op letten?

"In Azië en het Midden Oosten zijn de zakelijke én vriendschappelijke relatie, én vertrouwen van cruciaal belang. Aziaten zijn zeer trouwe partners maar leggen de lat hoog en verwachten van jou als leverancier en partner eenzelfde engagement."
 

Heeft jouw onderneming nood aan een internationale strategie?

  • Mercurio Go International biedt oplossingen. Werk in 7 sessies aan een internationaal exportplan op maat en zorg dat jouw ondernemingen in het buitenland sterk, wendbaar en competitief blijft.
     
  •  Meer weten over dit traject? Klik hier! Of neem rechtstreeks contact op met onze collega Christine Thonnon.

Contactpersoon

Christine Thonnon

Adviseur internationalisatie

Gosselin
Proximus
VZW_IMU_GROUPS
Plan je bezoek in ons Experience Center!
Welt white paper
IMU - Altez 0110
IMU - Sport Vlaanderen
Ontdek onze vacatures!

Artikel uit publicatie