Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Chris Van De Voorde, JuuNoo: “Economie en duurzaamheid als basis voor échte innovatie”
Chris Van De Voorde
  • 30/09/2020

Chris Van De Voorde, JuuNoo: “Economie en duurzaamheid als basis voor échte innovatie”

“Ik keek met mijn zoon onlangs naar de lancering van de Falcon Heavy, de ruimteraket van Elon Musk. Hij maakte als eerste raketten die weer op aarde landen. Als nu iemand het in zijn hoofd haalt om een raket te maken, kunnen ze onmogelijk anders dan ook met herbruikbare raketten te werken: SpaceX heeft de spelregels veranderd, de maatstaf bepaald. Dat wil ik ook doen.” Chris Van de Voorde, founder van JuuNoo heeft zich als doel gesteld de bouwwereld te hervormen naar een duurzame markt waar hergebruik de norm is.

Kun je kort schetsen wat JuuNoo doet en waar jullie actief zijn?

“Wij leveren esthetische en verplaatsbare wanden, hoofdzakelijk voor de markt van de kantoren. In die markt is er grote vraag naar meer afgescheiden kantoren, omdat grote, open landschapskantoren toch niet zo productief blijken te zijn, of omdat men meer covid-proof wil gaan werken. Men is het eigenlijk ook beu om wandsystemen die niet opnieuw gebruikt kunnen worden weg te moeten gooien.”
 
"Daarnaast hebben we nevenprojecten op uiteenlopende plaatsen waar een wand niet voor eeuwig gaat zijn, zoals scholen of ziekenhuizen. De Vlaming bouwt vaak met een baksteen in zijn maag, alsof het voor de rest van zijn leven is. Maar er zijn delen van de markt waarin men beseft dat de kans groot is dat een inrichting van een ruimte verandert. Daar is JuuNoo perfect voor.”

Jullie zijn een jonge start-up; waar staan jullie momenteel qua grootte?
 

“De productontwikkeling is in 2017 gestart, en vanaf 2019 zijn we begonnen met de commercialisatie ervan. Afgelopen jaar zijn we aanzienlijk gegroeid (van twee naar negen werknemers) en hebben we 130.000 euro verkoop gerealiseerd. Nu gaan we richting de 600.000 euro. Dat is natuurlijk nog niet zoveel, maar als je de projecten waar we momenteel op ingeschreven staan meetelt, dan hebben we enkele miljoenen in de pipeline zitten.” 

Waarom en hoe ben je begonnen met JuuNoo?

“Hiervoor werkte ik in de standenbouw, een sector die de laatste tien jaar enorm geëvolueerd is van deels herbruikbare elementen naar volledig herbruikbare systemen. In Vlaanderen zitten twee marktleiders op gebied van circulaire wandsystemen. Die bedrijven hebben eigenlijk de hele sector van wandsystemen duurzaam gemaakt via hun businessmodel. Zij verdienden aanvankelijk namelijk al meer met dit volledig herbruikbare, duurzame product dan de concurrent, en groeiden daardoor uit tot marktleiders. Ik wil nu hetzelfde doel bereiken, maar dan in de bouw.”

(wijst naar achterwand met illustratie van twee raketjes en planeet aarde): “Die raketjes symboliseren mijn twee kinderen, Juul en Noor. Met het oog op de wereldwijde klimaatcrisis wil ik hen later een antwoord kunnen bieden op de vraag: ‘Papa, je wist van de problemen met het klimaat. Wat heb jij gedaan om te zorgen dat die situatie niet verergert?’”

“Ik houd ervan van iets te ondernemen, en dat dan liefst ook op schaal. Zo werd JuuNoo geboren. Ik heb de methodologie van circulair bouwen (snel, met lagere arbeidskosten en minder arbeidsintensief) in een product gegoten, wat nu effectief volop aan het schalen is.” 

Duurzaamheid was dus een duidelijk motief om hiermee aan de slag te gaan; waren er nog meerdere? 

“Duurzaamheid is zeer belangrijk. Maar je enkel bezig houden met ecologie zonder een economisch perspectief, is tijdsverspilling. Als je beide niet hand in hand laat gaan, wordt een daadwerkelijke impact maken wel erg moeilijk. Er is dus uiteraard ook een economische motivatie voor JuuNoo. Om nog verder te kunnen schalen op gebied van herbruikbare wanden is de bouwsector zeer interessant. In die sector worden namelijk aanzienlijk meer soorten wanden gebruikt dan in de standenbouw. Dus daar lag een interessante opportuniteit qua marktuitbreiding.”
 
“Met JuuNoo zet ik dan ook in op beide vlakken. Er is pas echt sprake van een impact als het bedrijf een aanzienlijke omzet draait. Als het zou blijven steken op de omzet en dus beperkt gebruik van de wanden, hebben we er eigenlijk niets mee bereikt. Vandaar dat ik ook werk met kapitaalrondes om sneller te kunnen groeien.”
 
Wat zijn de kernelementen van innovatie volgens jou?
 
“Innovatie gaat altijd samen met duurzaamheid. Om te ondernemen en iets nieuws op de markt te brengen is dat een absolute basisvereiste. Als je geen rekening houdt met één van beide is je product niet houdbaar voor de toekomst en zal het snel in de vuilbak belanden. Daarnaast is, zoals ik hiervoor al schetste, het economische aspect ook een belangrijk uitgangspunt. Je moet niet willen innoveren voor de klucht. Als je je niet bezighoudt met geld én de toekomst, heeft het geen nut.” 

raketten

“Innovatie gaat altijd samen met duurzaamheid."

Chris Van De Voorde, Juunoo

Op welke manier is jullie aanbod innovatief? 

“Wij hebben een product ontwikkeld dat voldoet aan de regels van de bouw. Die regels zijn: het mag niet duurder zijn en het mag niet meer miserie opleveren. Als je aan die twee zaken kunt voldoen, is al de rest een meerwaarde. Wij voldoen aan die basis, en leveren daarnaast dus meerwaarde op vlak van bijvoorbeeld bouwsnelheid, esthetisch oogpunt, akoestiek en verplaatsbaarheid. Het heeft ons wel ongeveer een jaar gekost om tot deze aanpak te komen, maar nu is het eigenlijk vrij simpel: met evenveel budget en inspanning krijg je iets beters. En dan gaat het vlot vooruit.”

Wat heeft VLAIO voor jullie ondernemingstraject betekend?

“In het prille begin hebben we steun gekregen van VLAIO, en nu ook recent weer voor de verdere productontwikkeling. Ik diende daarvoor verschillende subsidiedossiers voor onderzoek en ontwikkeling in, wat je extra goed doet nadenken over je businessplan. Ook moet je opnieuw je product in vraag stellen. De inzichten en het advies dat we via VLAIO kregen alsook de samenwerking met kennispartners van VLAIO zijn zeer waardevol geweest voor onze vlotte uitrol naar de markt.” 

Heeft Voka jullie al kunnen helpen?

“We hebben deelgenomen aan Bryo en Bryo Scaleup. Daar hebben we uiteraard veel van geleerd, maar vooral ook gedegen steun gekregen en veel nieuwe mensen ontmoet. Het uitbreiden van ons netwerk leverde ons ook echte fans op, wat een onverwacht pluspunt was.”

Welke samenwerkingen met andere partners hebben jullie?

“We hebben enkele industriële samenwerkingen, bijvoorbeeld met bedrijven die gipsplaten produceren. Van daaruit krijgen we goede steun wanneer nodig, wat natuurlijk een fijn voordeel is voor een kleine speler zoals wij. Mede dankzij verschillende acceleratorprogramma’s, zoals Start it @KBC en Climate-KIC zijn wij heel snel gegroeid. Die groei brengt op zijn beurt ook weer andere netwerken met zich mee. Tijdens kapitaalrondes kregen we ook heel waardevol advies, dus dat zie ik eigenlijk ook wel als een samenwerking. Daarnaast hebben we sinds kort een raad van advies aangesteld. Met de juiste personen is dat ook een zeer waardevolle samenwerking op vlak van kennis en ervaring!”
 
Jullie hebben al een aantal awards gewonnen met jullie bedrijf: hoe belangrijk is dat?
“Een award is eigenlijk een erkenning van de innovatie, ook internationaal. Zo’n award kan goed bijdragen aan je (internationale) naamsbekendheid en opent zeker nieuwe deuren. Als je versneld wilt groeien, biedt het meedingen naar awards hele sterke opportuniteiten.”

Hoe zien jullie de toekomst: waar willen jullie over tien jaar staan?
“We zijn gefaseerd aan het uitbreiden naar het buitenland. Op de lange termijn werken we naar de wereld als markt toe.”

“Ik wil dat men op den duur van een JuuNoowand als begrip spreekt. We zijn nu nog een nieuwe categorie van wanden. De innovatie en impact is écht geslaagd wanneer men op termijn standaard overweegt om een een JuuNoowand te gebruiken.” 

VZW - IMU - Polestar
VZW - Look&Fin
VZW - De Tijd - Podcast
ING
SD  Worx