Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Centraal eindexamen voor scholieren nodig
centraal eindexamen
  • 12/09/2018

Centraal eindexamen voor scholieren nodig

Voka zal bij de volgende Vlaamse regering pleiten voor de invoering van een centraal eindexamen. Dit komt niet alleen de kwaliteit van het onderwijs ten goede, maar is ook transparant voor leerlingen en ouders en verkleint de sociale ongelijkheid. Vlaanderen is een van de weinige regio’s waar er geen centraal eindexamen is op het einde van het secundair onderwijs. Zo heeft Frankrijk het Baccalauréat, Duitsland de Abitur, Engeland de A levels en Nederland het Eindexamen.

  • Grote vrijheid in onderwijs zorgt voor grote verschillen in kwaliteit scholen en diploma.centraal eindexamen
  • Met centrale eindexamens is het mogelijk om de kwaliteit van scholen permanent in kaart te brengen. 
  • Onderwijsvergelijkingen tonen aan dat leerlingen uit landen met centrale eindexamens beter scoren.

Het Vlaamse onderwijs behoort sinds jaar en dag tot de beste onderwijssystemen ter wereld, maar recente internationale onderwijsvergelijkingen zoals PISA, TIMMS en PIRLS luiden de alarmbel. Voor wiskunde is er een dalende score sinds 2003 en behoren we tot de sterkste dalers van de OESO. Voor leesvaardigheid en wetenschap is er ook een dalende trend. Vlaanderen zakte op de PIRLS-rangschikking voor begrijpend lezen van plaats 8 naar plaats 32. De onderzoeken tonen bovendien een groeiende ongelijkheid door een toename van de zogenaamde laagpresteerders terwijl het aandeel toppresteerders relatief klein is in vergelijking met andere landen. De grote vrijheid van onderwijs, ook op het vlak van evalueren, zorgt voor grote verschillen in kwaliteit tussen scholen en in waarde van het diploma. Ondanks hetzelfde diploma starten jongeren dus niet met dezelfde kansen in het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt.

“Als we tot de top van de onderwijssystemen willen blijven behoren, moet excellentie de norm zijn.”

Als we tot de top willen blijven behoren, moet excellentie de norm zijn. Momenteel is het echter onmogelijk om de kwaliteit van de verschillende scholen permanent in kaart te brengen. Dit kan wel met centrale eindexamens en zal ouders en leerlingen bijkomende informatie geven om een weloverwogen schoolkeuze te maken. Bovendien zorgen centrale examens ervoor dat het algemene niveau toeneemt. Ze leggen een duidelijke lat waar iedereen over moet. Internationale onderwijsvergelijkingen tonen aan dat leerlingen uit landen met centrale examens beter scoren. Centrale examens zijn minder onderhevig aan de impact van de sociaaleconomische achtergrond van leerlingen. Leerlingen kunnen dus op basis van objectievere informatie een studiekeuze maken die aansluit bij hun talenten.

De volgende Vlaamse regering moet haar verantwoordelijkheid nemen. Het is onbegrijpelijk dat de onderwijskoepels resoluut tegen zijn. Scholen hebben terecht veel autonomie over hoe ze hun onderwijs organiseren en op welke manier ze leerlingen onderwijzen. Centrale examens zullen succesvolle scholen extra in de verf zetten.

Jonas De Raeve - Adviseur Onderwijs - jonas.deraeve@voka.be - 0473 76 65 07

Contactpersoon

Jonas De Raeve

Adviseur Onderwijs

ING
SD  Worx