Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 13/02/2023

foto

 

Utexbel, één van de grootste werkgevers in Ronse met 550 medewerkers (en 716 in België, waarvan 615 arbeiders en 101 bedienden), is het laatste Europese industriële textielbedrijf dat verticaal geïntegreerd is in het produceren van weefsels. Het staat in voor het volledige productieproces ervan: van spinnen over weven tot verven van draad tot stof, maar het is geen confectioneur. Ze maken dus garens en weefsels en leveren die vervolgens aan confectioneurs. Hun sterkte ligt niet alleen in de productie, maar ook en vooral in de ontwikkeling van nieuwe stoffen.

Daarvoor hebben ze heel wat technisch talent nodig – zowel arbeiders als textielingenieurs – en die vinden ze al lang niet meer enkel in Vlaanderen. Gert Heyerick, HR-manager bij Utexbel sinds 2001: “Wij rekruteren ook in Noord-Frankrijk én Wallonië. Daar rekruteren is voor ons een natuurlijk gegeven, net omdat wij op de taalgrens liggen. Je gaat nu eenmaal rekruteren in een cirkel rond je bedrijf. We schrijven onze vacatures uit in twee talen, ook de interimkantoren in Ronse rekruteren in Franstalig gebied. We hebben eveneens een afdeling in Moeskroen, waar zo’n 100 mensen werken. Voor deze site moeten we sowieso over de (taal)grens rekruteren, want wij concurreren daar met de regio Kortrijk waar de arbeidsvoorwaarden soms aantrekkelijker lijken. 

In zee met textielschool in Roubaix

Bij hun bedienden is 80% Nederlandstalig en 20% Franstalig, bij hun arbeiders is dat exact andersom. “De meesten zijn Walen, maar we hebben ook 60 Fransen in dienst. Een deel van die Fransen valt nog onder het grensarbeidersstatuut, dat uitdooft tegen 2033 (zie ook p. x).  Voor alle duidelijkheid: we mogen die ‘grensarbeiders’ enkel tewerkstellen in onze sites in Moeskroen en Ruien, niet in Ronse. Ergens is dat niet logisch, want Ruien lijkt me 100 procent Vlaanderen.” 

Zijn nieuwe textielingenieurs rekruteert Utexbel al een aantal jaren o.a. in het Noord-Franse Roubaix, via een partenership met Ensait, École Nationale Supérieure des Arts et Industries Textiles te Roubaix. 

Gert Heyerick: “Onze nieuwste textielingenieurs komen allemaal van daar. Die opleiding bestaat in België immers niet meer en de ‘visvijver’ in België is heel klein geworden. We bieden elk jaar stages aan hun leerlingen aan. Soms zijn dat er vijf, soms vijftien, nadien blijven ze vaak bij ons ‘plakken’. We hebben een echt partnership met die school opgebouwd. De Franse textielindustrie rond Rijsel is ondertussen fel verminderd, waardoor we vlot Franse textielingenieurs kunnen verleiden om de grens over te steken. Jonge Fransen zijn heel mobiel. Er zijn zelfs Fransen uit Zuid-Frankrijk die in Roubaix school lopen en bij ons hun stage doen. Of ze komen hier zelfs wonen omdat ze hun passie echt willen uitoefenen en Utexbel is een gekende naam in de textielwereld. Textiel is dan ook een passie.“

Onze nieuwste textielingenieurs komen allemaal uit Frankrijk. Die opleiding bestaat in België immers niet meer en de ‘visvijver’ is heel klein geworden”

Gert Heyerick, HR-manager bij Utexbel

Over ambitieuze Walen en luie Vlamingen…

Gert zegt het niet met zoveel woorden, maar jonge Vlamingen zijn dezer dagen net iets minder bereid om langere afstanden af te leggen naar hun werkplek. “Maar ik wil ook niet te veel veralgemenen”, nuanceert hij. “Zowel bij Vlamingen, Walen of Fransen heb je m/v/x die meer of minder mobiel zijn, of meer of minder ‘drive’ hebben. Wie bijvoorbeeld zegt dat alle Walen lui zijn, heeft nog geen ambitieuze Waal of luie Vlaming van dichtbij gezien. Natuurlijk is er een verschil in mentaliteit, maar laten we niet te veel met oogkleppen kijken. Op directieniveau spreekt trouwens iedereen zijn eigen taal. Van arbeiders verwachten we niet dat ze perfect Nederlands spreken, maar we hebben hier geen communautaire problemen”, lacht hij.

In de regel rekruteert Utexbel niet te ‘diep’ in Wallonië. “We rekruteren in Lessines, Ath… tot in Doornik. We willen zeker niet de arbeidsmarktvijver in Wallonië leegvissen. Mag ik nog één ding kwijt? Het is een drama om hier met het openbaar vervoer te geraken. Wie ’s morgens om 5 uur aan zijn shift begint, is bijna verplicht om met de wagen, fiets of bromfiets te komen, want dan rijdt er hier geen enkele bus. Ook de trajecten van het openbaar vervoer – zowel Vlaamse De Lijn als de Waalse TEC – lopen horizontaal met de taalgrens. Gelukkig is dit bij ons geen struikelblok om aan te werven.” 

Laat Voka je ondersteunen bij issues rond arbeidsmarkt & onderwijs

foto

Op zoek naar talent? Of wil je jouw personeel beter opleiden en langer aan boord houden? Voka kan jou ondersteunen bij jouw HR-beleid.

Lees meer

 

Contactpersoon

Arne Oosthuyse

Manager Opleidingen - Manager Arbeidsmarkt & Onderwijs